کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

رئیسی طعمه مرگ شد

۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه


» 

رئیسی به‌عنوان جانشین وقت دادستان تهران فرستاده ویژه قضایی خمینی در سال ۱۳۶۷، عضو کمیته‌‌ای موسوم به «هیئت مرگ» بود. وی در این هیئت پس از چند سوال درباره عقاید سیاسی و یا مذهبی زندانیان، تصمیم به اعدام یا زنده ماندن آن‌ها می‌گرفت.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۳۱اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، رسانه‌های داخلی خبر مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس دولت حاکم بر ایران را منتشر کردند. حوالی عصر روز یک‌شنبه۳۰ادریبهشت‌ماه ۱۴۰۳، هلی‌کوپتر حامل وی در جنگل‌های استان آذربایجان شرقی سقوط کرد. وی به همراه آل هاشم امام جمعه تبریز، عبداللهیان وزیر خارجه و رحمتی استاندار آذربایجان شرقی کشته شده‌اند.

ابراهیم رئیسی در ایران و جامعه جهانی به قصاب ۶۷ معروف است. صعود سیاسی ابراهیم رئیسی از همان جوانی آغاز شد. وی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در موقعیت‌های حساس فعالیت کرده است. ابراهیم رئیسی در سن ۲۰سالگی به عنوان دادستان کرج منصوب شد. پس از آن، وظیفه دادستانی همدان را برعهده گرفت و در سال ۶۴ به عنوان معاون دادستان تهران به منظور سرکوب زندانیان سیاسی برگزیده شد. رئيسی در مقام معاونت دادستانی تهران نقشی کلیدی و تعیین کننده در اعدام هزاران زندانی سیاسی وابسته به اپوزیسیون و عمدتا اعضای مجاهدین خلق ایفا کرده است. به گفته زندانیان از بندرسته، او به عنوان یکی از اعضای “کمیته مرگ” این زندانیان را بدون محاکمه به جوخه اعدام سپرده است.

او آنقدر در کشتار و اعدام زندانیان سیاسی حریص و مشتاق بود که از خمینی نمره قبولی گرفت و  خمینی مجددا او و نیری را در بهمن‌ماه همان سال فراخواند تا بقیه زندانیان سیاسی باقی مانده را نیز قتل عام کنند. خمینی در نامه ای به رئیسی و نیری نوشت:

بسمه تعالی‏

‏‏جناب حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی‏

‏‏ آنچه را که به شما مأموریت دادم تا به پرونده هایی که در شورایعالی قضایی راکد‏‎ ‎‏مانده است پس از رسیدگی اجرا نمایید، در مورد حدود و قصاص است با حفظ جهات‏‎ ‎‏شرعیۀ آن.‏

‏‏۲ / ۱۱ / ۶۷‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏


پس از اعدام‌های تابستان ۶۷، به دلیل فعالیت‌های او در اعدام زندانیان سیاسی، وی به عنوان دادستان تهران انتخاب شد تا در قوه قضاییه نقش مهم‌تری برعهده ‌گیرد.

تایید مجدد حکم اعدام زندانی سیاسی حاتم اوزدمیر

بازداشت معترضان به انتقال آب در روستای آرو دماوند + اسامی

اعدام یک زندانی و انتقال ۵ زندانی دیگر به سلول انفرادی جهت اجرای حکم

نقش رئیسی در هیئت مرگ در سال ۶۷

رئیسی به‌عنوان جانشین وقت دادستان تهران فرستاده ویژه قضایی خمینی در سال ۱۳۶۷، عضو کمیته‌‌ای موسوم به «هیئت مرگ» بود. وی در این هیئت پس از چند سوال درباره عقاید سیاسی و یا مذهبیِ زندانیان، تصمیم به اعدام یا زنده ماندن آن‌ها می‌گرفت. این هیئت حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را در زندان‌های اوین و گوهردشت صادر کرد. در مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷، چندین هزار زندانی سیاسی در ایران، با فتوای صریح خمینی و تصمیم مقامات قضایی و اطلاعاتی اعدام شدند. تمامی آن‌ها پیش از این در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند. با انتشار فایل صوتی جلسه منتظری با اعضای هیئت مرگ در حضور ، ابراهیم رئیسی در این هیئت به‌صورت انکارناپذیری برجسته گردید. وی در همین نوار تاکید بر تمام کردن کار مابقی زندانیان دارد.

ریاست قوه قضاییه، صدور احکام ناعادلانه برای معترضان

در سال ۱۳۸۳ به عنوان معاون رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود و حدود ۱۰ سال در این مقام می‌ماند. رئیسی در اواخر سال ۱۳۹۷ به ریاست قوه قضاییه را برگزیده شد.

در دوران ریاست وی بر قوه قضاییه، بازداشتهای فراقانونی شهروندان در ارتباط با اعتراضات سراسری، و برگزاری محاکمه‌های غیرقانونی با نادیده گرفتن کامل اصول دادرسی عادلانه و صدور احکام ناعادلانه برای معترضان، افزایش چشم‌گیری داشت. در این دوران، پنهان‌کاری و تحریف واقعیت در رابطه با نحوه سرکوب معترضان در آبان ۹۸ و خودداری از آمار واقعی کشته‌شدگان برجسته و غیرقابل انکار است.

ابراهیم رئیسی، در صدور حکم اعدام برای معترضان در محکمه‌های ناعادلانه و با تکیه بر اعترافات اجباری که تحت شکنجه گرفته شده نقش داشته است. نمونه آن را می‌توان در اعدام محمد ثلاث، مصطفی صالحی، نوید افکاری و… دید

ریاست جمهوری و سرکوبی اعتراضات سراسری

وی در انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت مهندسی شده در سال ۱۴۰۰ شرکت و به عنوان ریاست جمهور برگزیده شد. در دوران رئیسی مردم بالاترین سطح قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند. تورم بالای ۴۰ درصد که در برخی از موارد در مواد غذایی به ۸۰درصد هم رسید.

دوران رئیسی از نظر سیاسی یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ معاصر ایران است. سرکوبی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، اعتراضات مردم تشنه خوزستان، اعتراضات مردم به گرانی در ابتدای سال ۱۴۰۱ و…

گوشه‌ای از سرکوب عریان در دوران ریاست‌جمهوری وی بود

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ