کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

هاشم خواستار نماینده معلمان ایران کیست و چرا در زندان بسر می‌برد؟

۵ فروردین, ۱۴۰۳دسته‌بندی بانک زندانیان 

زندانی سیاسی سید هاشم خواستار متولد ۲ خرداد ۱۳۳۲ در بیرجند، مهندس کشاورزی، معلم بازنشسته، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مشهد و نماینده معلمان ایران است.

ضرب و شتم معلم آزاده هاشم خواستار و انتقال وی به انفرادی

زندانی سیاسی سید هاشم خواستار چه کسی است؟

نام و نام خانوادگی: هاشم خواستار

محل تولد: بیرجند

تاریخ تولد: ۲خرداد ۱۳۳۲

تحصیلات: مهندس کشاورزی از دانشگاه ارومیه

شغل: هنرآموز هنرستان کشاورزی، مسئول کانون صنفی خراسان بزرگ و نماینده معلمان آزاد ایران

اتهامات: شرکت در تجمعات و اعتراضات معلمان برای احقاق حقوق معلمان، امضای بیانیه استعفای خامنه‌ای

محکومیت‌ها:

ـ سال ۸۳ محکوم به۳ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

ـ سال ۸۶ کسر حقوق و بازنشسته کردن اجباری محکوم شد.

ـ سال ۸۸ دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

ـ سال ۹۱ به دلیل نوشتن نامه‌های افشاگرانه جریمه نقدی و به دلیل عدم پرداخت جریمه نقدی مجبور به تحمل زندان شد.

ـ سال ۹۷ توسط ماموران امنیتی ربوده و به بیمارستان روانی منتقل شد.

ـ سال ۹۸به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه و عضویت در کانال تلگرامی به ۱۶سال زندان، ۳سال ممنوع الخروجی و ۲سال تبعید به نیکشهر در سیستان و بلوچستان محکوم شد.

ـ در تیر ماه ۱۴۰۲، آقای خواستار در پرونده ای که به دلیل ارسال خاطراتش به خارج از زندان توسط وزارت اطلاعات برای او گشوده شده بود، به ۲سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم توسط دادگاه انقلاب مشهد صادر شد. اتهامات آقای خواستار در این پرونده «توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

تاریخ آخرین بازداشت: ۲۰مرداد۹۸

محل‌های حبس: زندان وکیل آباد مشهد

گردآوری و تنظیم: اسفند ۱۴۰۲

زندانی سیاسی سید هاشم خواستار متولد ۲ خرداد ۱۳۳۲ در بیرجند، مهندس کشاورزی، معلم بازنشسته، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مشهد و نماینده معلمان ایران است. وی سال‌ها است که از سوی دادگاه انقلاب مشهد با احکام مختلفی روبرو می‌باشد.

سید هاشم خواستار نماینده معلمان ایران

هاشم خواستار دانش آموخته مهندسی کشاورزی است که در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه کشاورزی ارومیه فارغ‌التحصیل شده و در هنرستان کشاورزی مشغول به تدریس شده است.

هاشم خواستار پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ از فعالان دانشجویی بود و در اعتصاب‌های دانشجویان دانشگاه ارومیه شرکت داشت.

وی برای اولین بار پس از انقلاب در مهرماه ۱۳۸۳ به‌دلیل شرکت در اعتصابات معلمان بازداشت شد و در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۲سال حبس محکوم گردید. این حکم بعدا به ۳سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

هاشم خواستار در سال ۸۶ در دادگاه تخلفات اداری به کسر یک هشتم حقوق برای یک سال محکوم شد.

در سال ۸۸ در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۶سال حبس و در دادگاه تجدید نظر با تقلیل حکم به ۲سال حبس تعزیری محکوم گردید. وی دوره ۲ساله حبس خود را در زندان وکیل‌آباد گذراند و به دلیل افشاگری‌ و نامه نگاری‌هایش از داخل زندان ۴۵روز نیز اضافه در زندان ماند.

هاشم خواستار بار دیگر در تاریخ ۳۱تیر۹۷ در جریان تجمع معلمان در تهران به همراه تعداد دیگری از همکارانش بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت در خیابان عباس‌آباد( وزرا) منتقل شد. وی به دلیل پرونده جدیدی که در زندان برای او گشوده شد، به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم گردید. اما در پی مخالفت با پرداخت این جریمه مجددا بازداشت و روانه زندان شد.

این معلم زندانی روز سه‌شنبه اول آبان ۹۷ در مقابل ورودی باغ شخصی خود توسط مأموران اطلاعاتی در اطراف مشهد ربوده شد و پس از چندین روز پیگیری خانواده‌اش مشخص شد که به بخش روانی بیمارستان ابن‌سینا در مشهد منتقل شده است.

هاشم خواستار در اعتراض به هتک حرمت و برخوردهای خشونت آمیز، دست به اعتصاب غذا زد. پزشکان از تجویز هرگونه دارو برای او خودداری کردند. هاشم خواستار پس از ۱۹روز بازداشت در ۱۹ آبان ۹۷ آزاد شد.

آخرین بازداشت آقای خواستار

زندانی سیاسی هاشم خواستار روز ۲۰مرداد ۹۸ در تجمعی در مقابل دادگاه خیابان ساجدی درمشهد که در اعتراض به زندانی بودن دکتر کمال جعفری که به اتهام انتقاد و اعتراض به شرایط موجود به ۱۳سال زندان محکوم شده بود، شرکت نمود. وی بلافاصله پس از رسیدن به محل، به همراه با ۱۴نفر دیگر که تازه به محل رسیده بودند توسط مأموران اداره اطلاعات مشهد بازداشت شدند.

این ۱۴نفر مدت زیادی در زندان انفرادی اداره اطلاعات مشهد در بازداشت بوده و اواخر بهمن ۹۸ به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند.

بعد از بازجویی و بازپرسی‌های طولانی اولین دادگاه‌ آنها روز ۲۸دی‌ماه ۹۸ درشعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری برگزار شد. در این دادگاه سید هاشم خواستار به ۱۶سال زندان و۳سال ممنوع‌الخروجی و ۳سال تبعید به نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد.

آخرین دادگاه فرمایشی علیه این معلم زندانی ۵تیرماه ۹۹ در شعبه ۱۴۹ دادگاه کیفری ۲ در خیابان دروازه طلایی مشهد به ریاست قاضی هادی رحیم‌آبادی به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی و تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب برگزار شد.

این دادگاه در مورد اتهام اول برای هر نفر یک سال حبس و۷۴ضربه شلاق و برای اتهام دوم نیز هر نفر به ۷۴ ضربه شلاق و یک سال حبس محکوم شدند. این مجازات برای آقای خواستار ۳سال تعلیق شده است.

قابل ذکراست که آقای هاشم خواستار در زمان بازپرسی و بازجویی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

گفتنی است در هر ۳دادگاهی که برای آقای هاشم خواستار برگزار شد در پرونده ایشان نوشته شده است: « به علت عجز از تودیع وثیقه فعلا در زندان هستند » در حالی که خانواده ایشان اعلام کردند، آمادگی گذاشتن وثیقه برای آزادی ایشان را دارند.

هاشم خواستار، روز ۱۲مهر۹۹ در پیامی از زندان به مناسبت روز معلم گفت: «از هموطنان ایرانی وآزادیخواهان جهان وهمه رسانه های جهان تشکر می‌کنم. وقتی ماموران اطلاعات مشهد درآبان ۹۷ مرا ازجلوی باغم ربودند و به بیمارستان روانی بردند و یا بارها رژیم جمهوری اسلامی مرا بازداشت و به زندان برده وهم اکنون نیز در زندانم پیوسته یار و یاور من و خانواده ام بودید که اگر شماها صدای من و خانواده ام نبودید من درصفحه روزگار نبودم.»

پرونده‌سازی و محکومیت جدید اطلاعات در سال ۱۴۰۱

در روز ۲۹دی‌ماه ۱۴۰۱، در زمانی که ممنوع الملاقات بود، به صورت ویدئو کنفرانس بازپرسی شد.

این بازپرسی توسط بازپرس عالی نژاد از شعبه ۹۰۲ دادگاه انقلاب برگزار شد که طی آن، آقای خواستار در خصوص ارسال نامه و فایل های صوتی خود (انتشار ۳۰نامه و ۶فایل صوتی) مورد بازپرسی قرار گرفت.

آقای خواستار در این جلسه گفت: «من ۴سال است که زندانی شما هستم و فقط ۲بار ملاقات حضوری داشتم. ۷ماه در انفرادی اطلاعات بودم. ثانیا: مگر جواهر لعل نهرو و … سال‌ها قبل نامه‌ها برای فرزندان و دختران و همسران خود نوشته‌اند که بعدها به صورت کتاب درآمده و آب از آب تکان نخورده. حالا من خاطراتم رادر زندان بنویسم و بیرون بفرستم جرم است ؟؟»

روز ۲۷فروردین ماه ۱۴۰۲، در زندان وکیل آباد به معلم آزاده هاشم خواستار، تاریخ دادگاه برای رسیدگی به پرونده جدید ابلاغ شد.

این پرونده به دلیل فرستادن خاطرات به بیرون از زندان در روز۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲، گشوده شده شد

در تیر ماه ۱۴۰۲، آقای خواستار در پرونده ای که به دلیل ارسال خاطراتش به خارج از زندان توسط وزارت اطلاعات برای او گشوده شده بود، به دو سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم توسط دادگاه انقلاب مشهد صادر شد. اتهامات آقای خواستار در این پرونده «توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

تکذیبیه بیانیه ۱۴ امضاء درباره انتخابات

آقای خواستار هاشم خواستار زندانی سیاسی در اوایل اسفندماه ۱۴۰۲، با انتشار تکذیبیه‌ای ضمن اشاره به اینکه محتوای بیانیه‌ جدیدی تحت عنوان «۱۴ امضاء» را تایید نمی‌کند، سوءاستفاده از «اسم و اعتبار» خود از سوی برخی افراد در صدور این بیانیه را محکوم کرد.

او نوشت:

هموطنان عزیز!

اخیرا نوشته‌ای با عنوان «بیانیه ۱۴ امضاء»در مورد انتخابات فرمایشی رژیم منتشر شده که اسم من را به عنوان یکی از تایید کننده‌های نوشته مزبور در آن درج کرده‌اند.

همانطور که قبلا هم علنا اعلام کرده‌ام سال‌هاست که دیگر جزو ترکیب «بیانیه ۱۴ امضاء» نیستم و هرگونه سوءاستفاده از اسم و اعتبارم در زیر نوشته‌های آن‌ها را محکوم می‌کنم و نمی‌خواهم اسمم در کنار نفرات شاه‌پرست و اصلاح‌طلب که جزو این ترکیب ١٤ نفره هستند، باشد.

اشاره به برگزاری رفراندوم و یکسری موضوعات دیگر که در این نوشته وارد شده، مورد تایید من نیست…

بیماری‌های آقای خواستار

او هم اکنون در سن ۷۰ سالگی با بیماری‌های خطرناکی همچون بیماری‌های قلبی و تنفسی مواجه شده است. او همچنین دارای فشار خون بالا، بیماری های گوارشی و مشکلات دندان است.

بر اساس آخرین گزارشات وی دچار کاهش وزن شدید شده است.

آقای هاشم خواستار در زندان وکیل آباد مشهد از رسیدگی پزشکی محروم است. او همچنین امکان دسترسی به امکانات متناسب با سن و غذای مناسب بیماریهایش را ندارد. به طوری که به گفته همسرش مجبور است بعضی غذاهای زندان را به دلیل شوری بشوید و بعد استفاده کند.


با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای او و صدای همه زندانیان باشیم

لطفا هرگونه اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

            

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ