کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

ابقای قالیباف در مقام ریاست مجلس، اولین بازتاب بی‌تعادلی در درون حکومت


۸ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه


قالیباف در رابطه با سرکوب جوانان و دانشجویان معترض گفته بود:« ایستادم کف خیابان که کف خیابان را جمع کنم. آن جایی که لازم باشد بیاییم کف خیابان و چوب بزنیم، جزو چوب زن‌ها هستیم»!


صبح روز سه‌شنبه ۸خرداد ۱۴۰۳، محمد باقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس، انتخاب شد. وی به خاطر سوابق طولانی‌اش در سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و حضور در میان لباس‌شخصی‌های طرفدار دیکتاتوری ولایت فقیه، امنیتی‌ترین رئیس مجلس این نظام است.

محمدباقر قالیباف روز اول شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه در خراسان رضوی متولد شده است. او مانند بسیاری از سران حکومت فاشیستی ولایت فقیه، با استفاده از سهمیه‌ بسیجی‌ها و… مدرک دکترای خود را با استفاده از این رانت به دست آورد.

قالیباف پس از پیروزی انقلاب در حالی که کمتر از ۱۸ سال داشت فعالت خود را در بسیج آغاز کرد و با شروع ناآرامی‌ها در کردستان به آن شهر و سپس با آغاز جنگ به جبهه‌های جنوب رفت و در اوایل جنگ به عضویت سپاه پاسداران درآمد.

او در جبهه‌های جنگ اغلب مسئولیت اطلاعات – عملیات جنگ را برعهده داشت و سپس فرماندهی تیپ ۲۱ امام رضا را برعهده گرفت. قالیباف مدارج فرماندهی را به سرعت طی کرد و در سال ۱۳۶۲ به فرماندهی لشگر پنج نصر خراسان منصوب شد و پس از آن در سال ۱۳۶۷ در فرماندهی لشگر ۲۵ کربلا کار کرد. اما رشد واقعی وی در این حکومت، پس از پایان جنگ بود که به فرماندهی قرارگاه نجف منصوب شد و بعد از آن به جانشینی نیروی مقاومت بسیج ارتقاء یافت.

افشای اسامی ۹۰۰ پاسدار قاتل شلیک‌کننده به مردم در اعتراضات – بزودی در سایت کانون حقوق بشر ایران

بازداشت و بلاتکلیفی جوان معترض ایذه‌ای سیاوش حسینی

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای زندانیان باشیم

لطفا هرگونه اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید

قالیباف در سال ۱۳۷۳ بعنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب شد.

او در سال ۱۳۸۳ بمدت یک سال تا ۱۳۸۴ رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود.

سرکوبی دانشجویان در سال ۷۸

در سال ۱۳۷۶ خامنه‌ای، او را به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب کرد. وی از جمله کسانی است که نامه تهدیدآمیز برای سرکوب دانشجویان معترض را امضا نمود. به گفته حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق، قالیباف در رابطه با سرکوب دانشجویان گفته بود «گازانبری بریزیم سرشون».

قالیباف در رابطه با سرکوب دانشجویان در قیام تیرماه ۱۳۷۸ گفته بود:

«حادثه‌ی سال ۷۸ که در کوی دانشگاه اتفاق افتاد، آن نامه‌ای را که نوشته شد من نوشتم [نامه‌ی تهدید فرماندهان سپاه به خاتمی]. بنده و آقای سلیمانی. وقتی در کف خیابان به سمت بیت رهبری راه افتادند، بنده فرمانده نیروی هوایی سپاه بودم. عکس من الان روی موتور ۱۰۰۰ با چوب هست. با حسین خالقی. ایستادم کف خیابان که کف خیابان را جمع کنم. آن جایی که لازم باشد بیاییم کف خیابان و چوب بزنیم، جزو چوب زن‌ها هستیم. افتخار هم می‌کنیم. نگاه نکردم که من، سردار و فرمانده نیروی هوایی هستم و تو را چه به کف خیابان؟»

فرماندهی نیروی انتظامی

به پاس همین خوش‌خدمتی‌ها به دستگاه سرکوب بود که خامنه‌ای، وی را در سال ۱۳۷۹ به فرماندهی نیروی انتظامی برگزید. قالیباف در رابطه با سرکوب دانشجویان در کوی طرشت که ماموران انتظامی و لباس شخصی به دانشجویان حمله کردند، گفته است:

«در سال ۸۲ بعد از به آتش کشیده شدن کوی دانشگاه و حادثه طرشت، من در جلسه شورای امنیت کشور محکم دعوا کردم و حرف‌های بسیار تندی زدم و ‌شأن جلسه را رعایت نکردم و گفتم که امشب هر کس بخواهد بیاید تو کوی و بخواهد این کارها را انجام بدهد، من به عنوان فرمانده ناجا، له شون می‌کنم و جمعشان می‌کنم… من در آن جلسه با برخوردی که انجام دادم مجوز حضور نظامی و تیراندازی برای ناجا را در کوی دانشگاه از شورای امنیت کشور گرفتم.»

مناصب قالیباف به ترتیب زمان :

۱۳۶۱ – ۱۳۶۲         فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا

۱۳۶۲ – ۱۳۶۶         فرمانده لشکر ۵ نصر

۱۳۶۷ – ….             فرمانده لشکر ۲۵ کربلا

از … تا….                  فرمانده قرارگاه نجف سپاه پاسداران

۱۳۷۳ – ۱۳۷۶        فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا

۱۳۷۶ – ۱۳۷۹        فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران

۱۳۷۹ – ۱۳۸۴        فرمانده نیروی انتظامی

مناصب سیاسی

۱۳۸۳ – ۱۳۸۴        رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

۱۳۸۴ – ۱۳۹۶        شهردار تهران

1398-1403           نماینده و رئیس دور یازدهم مجلس رژیم

1403-                   نماینده و رئیس دور دوازدهم مجلس رژیم

ابقا قالیباف در مقام ریاست مجلس، اولین بازتاب بی‌تعادلی در درون حکومت

ابقا قالیباف در مقام ریاست مجلس، اولین بازتاب بی‌تعادلی در درون حکومت

انتصاب در مقام شهرداری تهران

قالیباف در سال ۱۳۸۴ شهردار تهران شد تا جای خالی احمدی‌نژاد را پر کند.

هر چند در دوران فرماندهی نیروی انتظامی پرونده‌های فساد وی برملا شده بود اما دزدی‌های کلان وی در دوران شهرداری تهران بود. او در این دوران بیش از ۱۲پرونده تخلف جدی در قوه قضاییه داشت که از جمله هم‌دستان وی در این دزدی‌ها می‌توان به همسرش زهرا سادات مشیرالاستخاره و پسرش الیاس و همسر قاسم سلیمانی اشاره کرد. این دزدی‌ها در حالی بود که در دوران وی در مقام شهردار، حمله به دستفروشان در سراسری تهران موجی از انزجار عمومی را برانگیخته بود. حمله و هجوم به دستفروشان به بهانه برهم زدن نظم اقتصادی در حالی صورت می‌گرفت که به گفته خبرگزاری ایسنا، در یک فقره دزدی وی در شهرداری تهران معلوم نیست که ۲۰هزار میلیارد تومان چگونه گم شده است؟!

در سال ۱۳۹۴، گزارش‌هایی درباره‌ی نقش محمدباقر قالیباف و پسرش در پرونده فساد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی بنیاد تعاون منتشر شد. زهرا سادات مشیر، همسر محمدباقر قالیباف نیز در گزارش یک پرونده‌ی فساد مربوط به مؤسسه‌ی خیریه‌ی امام رضا که در آبان‌ماه ۱۳۹۵ توسط روزنامه‌ی شرق منتشر شد، متهم ردیف اول بود. علاوه بر پرونده‌هایی که درباره‌ی خانواده‌ی قالیباف مطرح است، مدیران او نیز همواره در ردیف متهمان بوده‌اند.

یکی از مشهورترین پرونده‌ها در این زمینه موسوم به پرونده‌ی هلدینگ‌یاس است که اتهام فساد علیه عیسی شریفی، قائم‌مقام شهرداری تهران در دوران محمدباقر قالیباف است. ابعاد این پرونده‌ی فساد، به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در نمونه‌ی دیگری از این پرونده‌ها، مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران گفته است ۱۲ پرونده‌ی فساد مربوط به دوران شهرداری محمدباقر قالیباف به قوه‌ی قضاییه ارسال شده است.

قالیباف در شهریور ۱۳۹۵ و در پی افشای گزارش سازمان بازرسی کل کشور پیرامون واگذاری حجم عظیمی از املاک شهرداری با تخفیف گسترده به افراد و تعاونی‌های مختلف در رسانه‌ها به فساد متهم شد. گرچه قوه قضائیه اقدام به بستن چند سایت و دستگیری سردبیر سایت معماری نیوز -که متن نامه سازمان بازرسی را افشا کرده بود- کرد اما نتیجه پیگرد قضایی وی هیچگاه مشخص نشد. 

ریاست مجلس قالیباف برآیند بی‌تعادلی حکومت

به هر حال در برآیند جنگ و جدال قدرت در درون نظام ولایت، قالیباف برای یک دوره یک ساله توانست در مسند رياست مجلس باقی بماند. این موضوع را می‌توان اولین بازتاب مرگ رئیسی و بی‌تعادل شدن حکومت دانست. حکومتی که پس از یک تحریم گسترده انتخاباتی، مجبور به برگزاری انتخابات مهم‌تری برای تعیین ریاست جمهوری است که بی‌تردید مردم آن را بیش از پیش تحریم خواهند کرد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

 

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ