--> احکام سنگین علیه معلمان کردستان؛ موج تازه برخورد با فعالان صنفی ~ کانون حقوق بشر ایران

کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

احکام سنگین علیه معلمان کردستان؛ موج تازه برخورد با فعالان صنفی


تشدید فشارها بر معلمان؛ صدور احکام اخراج، انفصال، تبعید و بازنشستگی اجباری

کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۴ – در ادامه افزایش فشار بر فعالان صنفی حوزه آموزش‌وپرورش در کردستان، حکم اخراج هشت تن از معلمان کردستانی از سوی واحد تخلفات اداری آموزش‌وپرورش قطعی و به آنان ابلاغ شده است؛ اقدامی که به‌گفته ناظران صنفی نشانگر مرحله‌ای تازه از سرکوب ساختاری علیه معلمان معترض و مستقل در این استان است. این گروه از معلمان اخراجی همگی سابقه طولانی تدریس، تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نقش فعال در ساختارهای صنفی داشته‌اند.

این احکام موجی از نگرانی را در میان معلمان کردستان و خانواده‌های آنان ایجاد کرده و بسیاری این وضعیت را بخشی از روند وسیع‌تر برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان صنفی می‌دانند؛ برخوردهایی که در ماه‌های اخیر شدت قابل‌ توجهی یافته است.

هشت معلم، بیش از صد سال سابقه تدریس؛ اکنون اخراج‌شده

به گفته یکی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان–شاخه سنندج، احکام قطعی اخراج شامل سه معلم از سنندج، چهار معلم از دیواندره و یک معلم از مریوان است. از میان هشت معلم اخراج‌شده، هفت نفر دارای مدارک کارشناسی ارشد و همگی دارای ۱۸ تا ۲۶ سال سابقه تدریس هستند؛ مجموعه‌ای از متخصصان باسابقه که سال‌ها در مدارس مقطع متوسطه تدریس کرده‌اند.

اسامی هشت معلم اخراج‌شده:

۱. مجید کریمی – سنندج – کارشناسی ارشد علوم سیاسی – ۲۳ سال سابقه

۲. غیاس نعمتی – سنندج – کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی – ۱۸ سال سابقه

۳. جهانگیر بهمنی – سنندج – کارشناسی ارشد فیزیک – ۲۳ سال سابقه

۴. امید شاه‌محمدی – دیواندره – کارشناسی ارشد زیست‌شناسی – ۲۶ سال سابقه

۵. پرویز احسنی – دیواندره – کارشناسی ارشد زمین‌شناسی – ۲۱ سال سابقه

۶. کاوه محمدزاده – دیواندره – دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی – ۲۲ سال سابقه

۷. هیوا قریشی – دیواندره – کارشناسی ارشد ادبیات – ۲۶ سال سابقه

۸. سمیه اخترشمار – مریوان – کارشناسی زبان انگلیسی – ۱۸ سال سابقه

از میان این هشت نفر، دو معلم علاوه بر اخراج، به انفصال دائم از همه مشاغل دولتی نیز محکوم شده‌اند.

احکام سنگین دیگر: انفصال، تبعید، تنزل گروه و محدودیت‌های اداری

واحد تخلفات اداری آموزش‌وپرورش علاوه بر اخراج گسترده، مجموعه‌ای از احکام انضباطی دیگر علیه معلمان کردستان صادر کرده که نشان‌دهنده گستردگی برخوردهاست.

انفصال از خدمت (۶ ماه تا یک سال):

۹. شهرام کریمی – سقز – ۱۸ سال سابقه

۱۰. لقمان‌الله مرادی – سقز – کارشناسی ارشد علوم سیاسی – ۲۶ سال سابقه

۱۱. صلاح حاجی‌میرزایی – سنندج – کارشناسی ارشد تاریخ – ۲۷ سال سابقه

بازنشستگی اجباری همراه با تنزل گروه:

۱۲. نسرین کریمی – سنندج – کارشناسی ارشد – ۲۶ سال سابقه

۱۳. لیلا زارعی – سنندج – ۳۲ سال سابقه

۱۴. سلیمان عبدی – سقز – کارشناسی مکانیک – ۳۰ سال سابقه

تبعید به استان دیگر:

۱۵. فیصل نوری – سنندج – کارشناسی ارشد ریاضی – تبعید به کرمانشاه

محرومیت از پست مدیریتی:

۱۶. محی‌الدین ریحانی – سنندج – کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت – ۵ سال محرومیت

۱۷. تابان حدادیان – سنندج – کارشناسی ارشد زبان‌شناسی – یک سال محرومیت + سه ماه کسر حقوق

نقش خانواده‌ها؛ فشار مضاعف بر معیشت و زندگی روزمره

اخراج و محرومیت شغلی این معلمان، تنها زندگی شخصی آنان را هدف قرار نداده بلکه خانواده‌هایشان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از این معلمان سرپرست خانوار هستند و حذف درآمد اصلی، آنان را در شرایط دشوار اقتصادی قرار داده است. خانواده‌ها در گفتگو با منابع صنفی گفته‌اند که:

آینده فرزندانشان به خطر افتاده است،

امکان تأمین هزینه‌های درمان و تحصیل کاهش یافته،

و هیچ نهاد مستقلی برای حمایت از آنان وجود ندارد.

برای بسیاری از معلمان، حرفهٔ آموزشی تنها یک شغل نیست؛ بلکه بخشی از هویت اجتماعی و فرهنگی آن‌ها به شمار می‌رود. اخراج و محرومیت شغلی در عمل معادل نابودی یک زندگی حرفه‌ای ۲۰ تا ۳۰ ساله است.

زمینه‌های سیاسی و صنفی پرونده‌ها

به گفته منابع صنفی، پرونده‌سازی علیه این معلمان پس از برگزاری انتخابات انجمن صنفی فرهنگیان کردستان در اردیبهشت ۱۴۰۳ شدت گرفت. بسیاری از معلمان اخراجی از فعالان شناخته‌شده صنفی بودند که در سازمان‌دهی اعتراضات، پیگیری حقوق صنفی، مخالفت با خصوصی‌سازی آموزش و دفاع از حق معلم برای اعتراض نقش پررنگ داشتند.

رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی نیز در ماه‌های گذشته با انتشار گزارش‌های بدون سند، برخی از این معلمان را به «ارتباط با گروه‌های مخالف» متهم کرده بودند؛ ادعاهایی که هم فعالان صنفی و هم خود معلمان آن را سیاسی‌سازی پرونده‌های صنفی می‌دانند.

مرگ کاوه احمدزاده در زندان بوکان؛ یک پرونده‌ دیگر در فهرست بلند مرگ‌ در زندان‌های دیکتاتوری حاکم بر ایران

تبدیل سه‌شنبه‌های نه به اعدام به گسترده‌ترین کارزار ضد اعدام در کشور + عکس‌ها و کلیپ‌ها

واکنش‌ها؛ نگرانی عمیق جامعه فرهنگیان

انجمن‌های صنفی معلمان گفته‌اند این برخوردها نقض آشکار حق فعالیت صنفی است.

کارشناسان آموزشی هشدار می‌دهند که اخراج معلمان باتجربه موجب کاهش کیفیت آموزشی در مدارس می‌شود.

فعالان حقوق بشر نیز اعلام کرده‌اند که این احکام در تعارض با استانداردهای بین‌المللی آزادی تشکل و منع برخورد تنبیهی با فعالان صنفی است.

افزایش فشارهای امنیتی؛ احضار، بازداشت و تهدید

طی ماه‌های اخیر، معلمان کردستانی بارها با احضارهای پیاپی، بازداشت‌های کوتاه‌مدت، بازجویی‌های امنیتی و تهدیدهای تلفنی مواجه شده‌اند. منابع صنفی می‌گویند هدف این اقدامات، ایجاد فضای رعب و کاهش مشارکت معلمان در فعالیت‌های صنفی است.

معلمان بازداشت‌شده گفته‌اند در بازجویی‌ها از آنان خواسته شده بود:

از حضور در تجمعات صنفی خودداری کنند،

در جلسات رسمی سمت نگیرند،

و در فضای مجازی درباره مسائل صنفی ننویسند.

ضربه به جامعه فرهنگیان استان کردستان

قطعی شدن احکام اخراج و تنبیهات اداری علیه معلمان اخراجی کردستان نه‌تنها ضربه‌ای جدی به جامعه فرهنگیان استان است، بلکه نشانه‌ای روشن از تشدید روند برخورد با فعالیت‌های صنفی در ایران محسوب می‌شود. اخراج معلمان باسابقه، انفصال دائم، تبعید، تنزل گروه و بازنشستگی اجباری، نشان می‌دهد که برخوردها سازمان‌یافته و هماهنگ با سیاست‌های اداری و امنیتی صورت گرفته است.

در حالی‌که جامعه فرهنگیان ماه‌هاست نسبت به وضعیت معیشتی، فشارهای امنیتی و کمبود امکانات آموزشی اعتراض می‌کند، صدور این احکام سنگین نه‌تنها پاسخی به مطالبات صنفی نیست بلکه نشانه‌ای از محدودسازی بیش‌از‌پیش فعالیت مستقل معلمان در ایران است.

نقض حقوق بشر در صدور حکم اخراج مـعلمان کردستانی

۱. نقض حق آزادی تشکل و فعالیت صنفی – ماده ۲۲ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)

احکام اخراج، انفصال، تبعید و بازنشستگی اجباری علیه مـعلمان کردستان در پاسخ به فعالیت‌های صنفی آنان صادر شده است. محروم‌کردن افراد از شغل به‌دلیل مشارکت در انجمن‌های صنفی، نقض مستقیم ماده ۲۲ این میثاق است که به‌صراحت بر آزادی تشکیل و عضویت در اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی تأکید دارد.

۲. نقض حق برخورداری از دادرسی عادلانه – ماده ۱۴ میثاق حقوق مدنی و سیاسی

فرایند رسیدگی در واحدهای تخلفات اداری، بدون ارائه فرصت مؤثر برای دفاع، دسترسی به پرونده و امکان اعتراض مستقل، با معیارهای دادرسی عادلانه منافات دارد. بسیاری از مـعلمان گزارش داده‌اند که فرصت ارائه دفاعیه واقعی یا حضور وکیل نداشته‌اند.

۳. نقض حق کار و امنیت شغلی – ماده ۶ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR)

اخراج مـعلمان باسابقه و تنزل رتبه اداری یا بازنشستگی اجباری، حق برخورداری از کار و امنیت شغلی را نقض می‌کند. این ماده بر تعهد دولت‌ها برای حمایت از امنیت شغلی و ممنوعیت برکناری تبعیض‌آمیز تأکید دارد.

۴. نقض اصل منع تبعیض – ماده ۲ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و ماده ۲ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تمرکز برخوردهای اداری و امنیتی بر مـعلمان فعال در کردستان—که اغلب در فعالیت‌های صنفی مشارکت داشته‌اند—نشان از برخورد تبعیض‌آمیز مبتنی بر عقیده و فعالیت مسالمت‌آمیز دارد. هرگونه تنبیه اداری بر پایه عقیده، فعالیت مدنی یا وضعیت قومی، مصداق تبعیض ممنوعه است.

۵. نقض حق آزادی بیان – ماده ۱۹ میثاق حقوق مدنی و سیاسی

بخشی از اتهامات غیررسمی و دلایل اخراج بر اساس اظهارنظرهای صنفی، نقدهای آموزشی یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بوده است. محدودکردن فعالیت صنفی و بیان نظر درباره مشکلات آموزشی، نقض آشکار ماده ۱۹ است.

۶. نقض حقوق خانواده و وضعیت معیشت – ماده ۱۰ میثاق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اخراج و انفصال از خدمت مـعلمان، که اغلب سرپرست خانوار هستند، امنیت معیشتی خانواده‌های آنان را به‌طور جدی تهدید می‌کند. دولت موظف است از حقوق اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها حمایت کند، نه آنکه با برخوردهای اداری هدفمند آنان را به سمت بحران اقتصادی سوق دهد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / ایکس / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ