کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

روز جهانی منع اعدام – بیانیه جمعی از زندانیان از زندان‌های مختلف

۲۱ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


خطاب به سازمان‌های حقوق بشری و وجدان‌های بیدار جهان و مردم شریف ایران در روز جهانی منع اعدام

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۲۱مهر ۱۴۰۳ – براساس متن بیانیه ای که توسط جمعی از زندانیان از ۱۳ زندان، بمناسبت روز جهانی منع اعدام، امضا شده و نسخه‌ای از آن برای کانون حقوق بشر ایران ارسال شده است، زندانیان خطاب به وجدان‌های بیدار بشری، خواستار تلاش گسترده برای لغو مجازات بیرحمانه اعدام در ایران شده اند.

در متن بیانیه زندانیان آمده است:

ما زندانیان محبوس در زندان‌های مختلف ِسراسر ایران، هر روز شاهد از دست دادن دوستان و هم‌بندی‌های خود هستیم که به بی‌رحمانه‌ترین شکل به دار آویخته می‌شوند. احکام اعدام توسط قضات وابسته به حاکمیت، در دادگاه‌هایی صادر می‌شود که زندانیان در آن فرصت دفاع از خود را ندارند و این وضعیت به یک کابوس دائمی برای ما و خانواده‌هایمان تبدیل شده است. زندانیان در حاکمیت اعدامی ولایت فقیه، در دادگاه‌های نمایشی و بدون امکان دفاع از خود، به مرگ محکوم می‌شوند.

در روز جهانی منع مجازات اعدام، با صدایی مشترک خطاب به سازمان‌ها و ارگان‌های حقوق بشری در سراسر جهان، اعلام می کنیم که باید در برابر ظلم و بیعدالتی فریاد زد. سیاست سکوت در برابر این نظام بی رحم باید متوقف شود.

در آستانه روز جهانی منع اعدام، اعلام می کنیم که حکم ظالمانه اعدام در ایران باید متوقف شود. ما خواهان حمایت جهانی برای پایان دادن به این کشتار بی‌رحمانه در ایران هستیم.


زندانیان امضا کننده:

جمعی از زندانیان در زندان مرکزی اراک

جمعی از زندانیان در زندان وکیل آباد مشهد

جمعی از زندانیان در زندان بیرجند

جمعی از زندانیان در زندان تالش

جمعی از زندانیان در زندان تنکابن

جمعی از زندانیان در زندان دامغان

جمعی از زندانیان در زندان رودبار

جمعی از زندانیان در زندان شاهرود

جمعی از زندانیان در زندان صومعه سرا

جمعی از زندانیان در زندان قائمشهر

جمعی از زندانیان در زندان گرگان

جمعی از زندانیان در زندان لاهیجان

جمعی از زندانیان در زندان گنبدکاووس


اعدام ۳زندانی در زندان مرکزی کرج

افزایش آمار زندانیان اعدام شده در زندان قزلحصار به ۱۱ زندانی

آمار تکان دهنده اعدام‌ها در ایران

ایران در حال حاضر یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار اجرای مجازات اعدام را دارد. گزارش عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بیش از ۷۴ درصد از کل اعـدام‌های ثبت‌شده در جهان به ایران تعلق دارد. این آمار بدون در نظر گرفتن کشورهایی مانند چین و کره شمالی است که اطلاعات دقیقی از آن‌ها در دست نیست. چنین اعدادی به‌وضوح نشان‌دهنده‌ی وابستگی سران حاکم بر ایران به این ابزار سرکوب‌گرانه است. بسیاری از اعـدام‌شدگان، به‌ویژه در سال‌های اخیر، معترضان سیاسی یا اعضای گروه‌های اقلیت‌های مذهبی و قومی بوده‌اند که سران حکومت آن‌ها را تهدیدی برای بقای خود می‌داند.

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون دست‌کم ۴۴۰ اعـدام در ایران صورت گرفته است. این آمار هولناک به طور متوسط ۶۴ اعـدام در هر ماه را نشان می دهد. آمار موقع درج دوباره چک شود

در این آمار از فارس و کرد و بلوچ، تا هموطنان اهل سنت و زنان، دیده می شوند. آمار زندانیان سیاسی که از ابتدای سال ۱۴۰۳، اعـدام شده اند ۵تن بوده است.


فریاد “نه به اعدام” از درون زندان‌ها

در سال‌های اخیر، حرکت‌های زیادی علیه اعـدام در ایران شکل گرفته‌اند که یکی از برجسته‌ترین آنها کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعـدام» است. این کارزار در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، با اعتصاب غذای گروهی از زندانیان سیاسی در زندان قزلحصار آغاز شد و به سرعت گسترش یافت. اکنون این حرکت به ۲۲ زندان در سراسر کشور رسیده و شامل زندان‌های مهمی چون اوین (بند زنان، بند ۴ و بند ۸)، قزلحصار، تهران بزرگ، مشهد، و زندان‌های شهرستان‌هایی نظیر تبریز، ارومیه، خوی، و سقز می‌شود. زندانیان با این حرکت، خواستار لغو اعـدام شده و صدای خود را از درون زندان‌ها به گوش جامعه جهانی رسانده‌اند.

این کارزار تاکنون بیش از ۳۷ هفته ادامه پیدا کرده است و حمایت گسترده‌ای را از جانب سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری برانگیخته است. بیش از ۶۸ سازمان و نهاد حقوق بشری از کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعـدام حمایت کرده‌اند و خواستار توجه بیشتر جهانیان به وضعیت حقوق بشر در ایران و توقف اجرای احکام اعـدام شده‌اند.


چه باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات عملی در مقابله با اعـدام، حمایت از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعـدام»، است. این کارزار نه تنها صدای اعتراض زندانیان سیاسی، بلکه صدای مردمی است که از این حکم ظالمانه و غیرانسانی رنج می‌برند.

لغو حکم اعـدام در ایران، که همچنان یکی از ستون‌های بقای نظام حاکم است، می‌تواند به شکل‌گیری فضایی بازتر برای اعتراضات مردم و جلوگیری از سرکوب آنها کمک کند. حمایت‌های داخلی و بین‌المللی از این کارزار نه تنها به تقویت جنبش‌های ضد اعـدام کمک می‌کند، بلکه فشار را بر سران حکومت برای تجدیدنظر در اجرای این مجازات افزایش می‌دهد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک




اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ