کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی از جمله یک زن در زندان‌های بیرجند و تبریز

۲۹ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعـدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در این ماه به دستکم ۱۳۶ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سحرگاه یک‌شنبه ۲۹مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های بیرجند و تبریز اعدام شدند. زندانی اعدام شده در بیرجند بهمن شیخ‌حسینی نام داشت. وی پیش از این به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام این زندانی بدون اطلاع خانواده و دادن ملاقات آخر انجام شد. بهمن شیخ حسینی، ۳۲ساله، فرزند مناف، متاهل، اهل و ساکن زاهدان بود

اعدام ۲زندانی در زندان تبریز

دو زندانی از جمله یک زن در زندان تبریز اعدام شدند. اتهام این ۲زندانی قتل عنوان شده است. هویت این ۲زندانی یاد شده مشخص نیست اما به نقل از رکنا نام زن اعدام شده نسترن ومرد اعدام شده محمد می‌باشد. این دو در یک پرونده مشترک به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.


 اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی زنجان

دو زندانی در زندان مرکزی زنجان اعدام شدند. این ۲زندانی یوسف شیروانی و جعفر سامعی نام داشتند. اتهام آنها قتل و تجاوز عنوان شده است. حکم اعدام این ۲زندانی در سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، اجرایی شد. یوسف شیروانی ۳۷ساله و اهل تاکستان قزوین بود. جعفر سامعی نیز اهل هشترود بود.

خبر اعدام این زندانیان در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.


اعـدام ۳زندانی در زندان‌های فرخ‌شهر و تبریز

سه زندانی در زندان‌های فرخ‌شهر و تبریز اعـدام شدند. سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان فرخ‌شهر در استان چهارمحال و بختیاری اعـدام شد. این زندانی رضا کریمی زراسوند نام داشت وی ۴سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. رضا کریمی زراسوند اهل روستای چغاخور درشهرستان فرخ‌شهر می‌باشد.

اعـدام ۲زندانی در زندان تبریز

بامداد روز یک‌شنبه ۲۲مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند.هویت این ۲زندانی، علی نجاری و علی اصغر کوجواری می‌باشد. علی نجاری، ۳۵ساله و اهل زنجان بود. وی ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. علی اصغر کوجواری نیز اهل زنجان بود و ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این ۳زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.


اعـدام ۵زندانی در زندان‌های تربت جام و قزلحصار

پنج زندانی در زندا‌ن‌های تربت جام و قزلحصار اعـدام شدند. سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان تربت جام اعـدام شدند. اسامی این زندانیان حاجی رحمت رحیم‌پور و رشید عطایی می‌باشد. اتهام این زندانیان در ارتباط با مواد مخدر بوده است. هر دو زندانی متاهل بودند و حاجی رحمت رحیم‌پور پدر چند فرزند بود.

اعـدام ۳زندانی در زندان قزلحصار کرج

بامداد روز چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان قزلحصار کرج اعـدام شدند. دو تن از زندانیان تبعه افغانستان بودند که به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده‌ بودند. یک زندانی دیگر نیز به اتهام مرتبط با مواد مخدر اعـدام شده است. هویت این زندانیان تا کنون مشخص نشده است.

پیش از این کانون حقوق بشر ایران، خبر اعـدام ۳زندانی دیگر در زندان قزلحصار کرج را اعلام کرده بود. این زندانیان عبدلباری تاجیک و پاشا پشتو تبعه افغانستان و جاوید احمدخانی بود که همگی به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

زندان مرکزی ارومیه، خودکشی ۲برادر زندانی در سلول انفرادی

مصادره منزل مسکونی زنده یاد سیدحسین سیدی توسط ستاد اجرایی فرمان خمینی


اعـدام ۲زندانی در زندان‌های شیروان و ارومیه

دو زندانی در زندان‌های ارومیه و شیروان اعـدام شدند. حکم اعـدام یک زندانی به نام والی حشمت‌زاده بامداد روز سه‌شنبه ۲۴مهرماه در زندان شیروان اجرایی شد. وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعـدام یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه

یک زندانی به نام امیر سلیمانی روز سه‌شنبه ۲۴مهرماه ۱۴۰۳، در زندان ارومیه اعـدام شد. امیر سلیمانی، ۳۰ ساله اهل ارومیه بود که ۲سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

در همین روز یک زندانی دیگر به نام ناصر محمدی، در ارومیه اعـدام شده بود که کانون حقوق بشر ایران خبر این اعـدام را منتشر کرده بود.


اعـدام ۳زندانی در زندان‌های کهنوج و قم

۳زندانی در زندان‌های قم و کهنوج اعـدام شدند. سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان کهنوج اعـدام شد. این زندانی محمود بامری نام داشت. اتهام وی قتل یک مامور نیروی انتظامی بود. این زندانی راننده خودرویی بوده که در درگیری با ماموران نیروی انتظامی یک مامور کشته شده است. محمود بامری در دوران بازجویی و دادگاه مرتبا این اتهام را رد کرده اما مقامات زندان و قوه قضاییه توجهی به اظهارات وی نکردند.

اعـدام ۲زندانی در زندان قم

بامداد پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قم اعـدام شدند. یک زندانی اعـدام شده حسن خدابنده‌لو اهل صفادشت تهران بود. زندانی دوم نیز تبعه افغانستان به نام عبدالقادر بود.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ