کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

برگزاری دادگاه ۷ زندانی سیاسی در زندان اوین به اتهام بغی

۱۶ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


بر اساس گزارشات این ۷زندانی سیاسی اتهامات علیه خود را رد کرده و اعلام کردند که حین بازداشت و در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین مورد شکنجه قرار گرفته‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۶مهرماه ۱۴۰۳، روز یکشنبه ۱۵ مهر، جلسه دادگاه ۷زندانی سیاسی سیدمحمد تقوی، مجتبی تقوی، بابک علیپور، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، علی اکبردانشورکار، ابوالحسن منتظر در یک پرونده مشترک در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد.

زندانیان سیاسی سیدمحمد تقوی، بابک علیپور، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، علی اکبردانشورکار، ابوالحسن منتظر در یک پرونده مشترک به «بغی، عضویت و همکاری با مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور از طریق همکاری با مجاهدین خلق» متهم شده و در این دادگاه محاکمه شدند. سیدمجتبی تقوی نیز به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در مجاهدین خلق» محاکمه شد.

آنها پیش از این در اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب تهران تفهیم اتهام شده بودند.

بر اساس گزارشات این ۷زندانی سیاسی اتهامات علیه خود را رد کرده و اعلام کردند که حین بازداشت و در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

زندانی سیاسی سید محمد تقوی

زندانی سیاسی سیدمحمد تقوی مجرد، متولد ۱۳۴۵ از تهران، دارای تحصیلات فوق دیپلم و دارای مدرک مدرک لیسانس گرافیک دانشگاه تهران ساکن تهران از زندانیان سیاسی دهه شصت است. او بارها سابقه بازداشت به اتهام سیاسی داشته و علاوه بر دهه شصت در دهه هفتاد و سال ۱۴۰۰ سابقه بازداشت و زندانی داشته است.

او در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۲، در شهر چالدران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او سپس به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

زندانی سیاسی محمد تقوی در روز دوشنبه ۱۱تیرماه ۱۴۰۳، به دستور قاضی ایمان افشاری، پس از عدم شرکت در جلسه دادگاه به سلول انفرادی در بند ۲۰۹، بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شد و مدت ۴ ماه است که در بند ۲۰۹ اوین محبوس و مدت یک ماه است که در اعتصاب غذاست. او پیش از این به پرونده‌سازی‌های وزارت اطلاعات برعلیه خود اعتراض کرده بود.

زندان قزلحصار، تهدید به اجرای حکم اعدام زندانیان توسط حسین زاده معاون دادستان

افزایش آمار اعدام‌ها در مهرماه چرا؟

زندانی سیاسی سید محمد تقوی در خرداد ۱۴۰۰ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. محمد تقوی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۵ سال زندان و دو سال تبعید در کهنوج کرمان محکوم شد. وی روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ آزاد شد و برای گذراندن ۲سال تبعید، از زندان گوهردشت به کهنوج در استان کرمان منتقل شد.


زندانی سیاسی بابک علیپور

زندانی سیاسی بابک علیپور متولد سال۱۳۷۰در آمل، ساکن در تهران، لیسانس حقوق است.

وی در تاریخ ۶ دی۱۴۰۲ دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل و مدت ۴ ماه در بند ۲۰۹ اوین بود.

در اولین دستگیری اش همراه با برادرش روزبه علیپور در در تاریخ ۱۳ آبان‌ ۹۷، در بازار تره بار رشت بازداشت شدند. مدت ۲سال و نیم در زندان لاکان رشت بود.

بار دیگر در آذر۱۴۰۰ بازداشت و تا اسفند۱۴۰۱ در زندان اوین بود و اواخر اسفند۱۴۰۱ آزاد شد.

او زمان تحمل محکومیتش به بیماری عفونت روده و پروستات مبتلا شد و مدت‌ها بدون رسیدگی پزشکی با درد بسیار گذراند.


زندانی سیاسی وحید بنی عامریان،

زندانی سیاسی وحید بنی عامریان، متولد ۷۱، از سنقر، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران، فوق لیسانس مدیریت و معلم اینترنتی است.

وحید بنی عامریان روز اول دی ۱۴۰۲ دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل و تحت بازجویی قرار گرفت. او پس از ۴ ماه از بند ۲۰۹ به بند عمومی منتقل شد.

زندانی سیاسی وحید بنی‌عامریان پیش از این در سال‌های ۹۶ و ۹۷ سابقه بازداشت داشته است. او یک‌بار در دی ماه ۹۷، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» به ۵ سال زندان محکوم شد.

در اسفند ماه ۹۹، مجددا بازداشت و در شهریور ماه ۹۹، توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری موثر با سازمان مجاهدین خلق ایران»، «تبلیغ علیه نظام»، «تخریب اموال دولتی»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» و ارتباط با مجاهدین خلق به ۱۰ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد.

زندانی سیاسی وحید بنی عامریان در زندان اوین و گوهردشت زندانی بوده و در اسفند ماه ۱۴۰۱، از زندان گوهردشت آزاد شد. وی پس از آزادی به شهر بشاگرد تبعید شد.


زندانی سیاسی پویا قبادی

زندانی سیاسی پویا قبادی، متولد سال ۱۳۷۱ از سنقر و فارغ‌التحصیل مهندسی برق است.

روز ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، هنگام خروج از مرز در چالدران بازداشت و به زندان ماکو منتقل شد. وی از تاریخ ۱۱ اسفند ماه در بند ۲۰۹زندان اوین منتقل و تحت بازجویی قرار گرفت. او پس از ۴ ماه از بند ۲۰۹ به بند عمومی منتقل شد.

پویا قبادی و وحید بنی عامریان در اسفند ۹۶ و اسفند ۹۷ بازداشت شدند. او در سال ۹۸ به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

او سرانجام پس از گذراندن دوره‌ای یک ساله با اتهام محاربه، در آذرماه ۱۴۰۰، به ۱۰ سال زندان و تبعید به نیک شهر محکوم شد.

اتهام او «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری موثر با سازمان مجاهدین خلق ایران»، «تبلیغ علیه نظام»، «تخریب اموال دولتی»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» اعلام شد.

او سپس در جابجایی گروهی زندانیان سیاسی به اوین منتقل شد. در جریان آتشسوزی زندان اوین در مهر ۱۴۰۱، در جریان قیام به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مجددا به صورت گروهی به گوهردشت منتقل شد.

در اسفند ۱۴۰۱ آزاد و به بشاگرد در استان هرمزگان تبعید شد.


زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر

زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر متولد ۱۳۳۸ از تهران، متاهل و دارای ۲فرزند است. او از زندانیان سیاسی دوران شاه است که در سال ۱۳۵۶ در مشهد بازداشت و به مدت ۶ماه در زندان وکیل آباد مشهد زندانی بوده است. پیش از آن نیز در دوران سربازی توسط رکن ۲ ارتش بازداشت و ۴۵ روز در بازداشتگاه بسر برده و سپس آزاد شده بود.

او در تاریخ اول دی‌ماه ۱۴۰۲ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و سپس به بند عمومی منتقل شد.

آقای ابوالحسن منتظر در ۱۳خرداد سال ۱۳۶۰ در مشهد بازداشت شده و به مدت ۴سال و ۳ماه در زندان وکیل آباد مشهد زندانی و در مهرماه سال ۱۳۶۴ آزاد شد.

او برای باری دیگر در خرداد ۹۷ بازداشت و به ۵سال زندان محکوم شد. او پس از تبعید به گوهردشت سر انجام در تاریخ ۱۰فروردین ۱۴۰۱، آزاد شد.

زندانی سیاسی مجتبی تقوی

مجتبی تقوی حدود ۵۰ ساله، متولد و اهل تهران، مجرد، تحصیلات دیپلمه و کارگر است.

او در اسفند ۱۴۰۲ بازداشت و به سلول انفرادی ۲۰۹ اوین منتقل و پس از چندی به بند عمومی منتقل شد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ