کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد تقوی تهدید جانی پس از ۴۰ روز اعتصاب غذا در ۲۰۹ اوین

۲۸ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی محمد تقوی از اواسط شهریورماه، در اعتراض به انتقال خود به بند ۲۰۹ اوین و شکنجه هم سلولی‌های خود توسط زندانبانان دست به اعتصاب غذا زد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۲۸مهرماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی محمد تقوی بیش از ۴۰ روز است که در بند ۲۰۹ اوین در اعتصاب غذاست. با توجه به وضعیت جسمی او در سلول‌های ۲۰۹ اوین و عدم رسیدگی پزشکی به وی، جان او در خطر است.

زندانی سیاسی محمد تقوی از اواسط شهریور ماه، در اعتراض به انتقال خود به بند ۲۰۹ اوین و شکنجه هم سلولی‌های خود توسط زندانبانان دست به اعتصاب غذا زد. او با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز، اعتصاب غذای خود را با خواسته انتقال به بند عمومی ادامه می‌دهد.

زندانی سیاسی محمد تقوی روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳، بیش از سه ماه و نیم است که به دستور قاضی افشاری، پس از عدم شرکت در جلسه دادگاه به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده و همچنان در این بند محبوس است.

لازم به ذکر است روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳، جلسه دادگاه هفت زندانی سیاسی سیدمحمد تقوی، مجتبی تقوی، بابک علیپور، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، علی‌اکبر دانشورکار و ابوالحسن منتظر در یک پرونده مشترک در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد.

سیدمحمد تقوی نیز از سلول انفرادی به این دادگاه اعزام شد. اما به دلیل به رسمیت نشناختن دادگاه از حضور در این جلسه نیز خودداری کرد. وی سپس به دستور قاضی افشاری مجددا به سلول‌های بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.

زندانیان سیاسی سیدمحمد تقوی، بابک علیپور، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، علی اکبردانشورکار و ابوالحسن منتظر در یک پرونده مشترک به «بغی، عضویت و همکاری با مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور از طریق همکاری با مجاهدین خلق» متهم شده و محاکمه شدند.

سیدمجتبی تقوی برادر سیدمحمد تقوی نیز به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در مجاهدین خلق» محاکمه شد.

اعدام ۳زندانی در زندان‌های فرخ‌شهر و تبریز

افشای چارت سازماندهی زندان اوین – اسامی و مشخصات


اعتراض بند زنان زندان اوین به اجرای حکم اعدام رضا رساییسیدمحمد تقوی مجرد، متولد ۱۳۴۵ از تهران، دارای مدرک لیسانس گرافیک دانشگاه تهران ساکن تهران از زندانیان سیاسی دهه شصت است. او بارها سابقه بازداشت به اتهام سیاسی داشته و علاوه بر دهه شصت در دهه هفتاد و سال ۱۴۰۰ سابقه بازداشت و زندانی داشته است.

او در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۲، در شهر چالدران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او سپس به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

سید محمد تقوی در خرداد ۱۴۰۰ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. محمد تقوی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۵ سال زندان و دو سال تبعید در کهنوج کرمان محکوم شد. وی روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ آزاد شد و برای گذراندن ۲سال تبعید، از زندان گوهردشت به کهنوج در استان کرمان منتقل شد.


نقض حقوق بشر با انجام نشدن رسیدگی پزشکی به زندانیان

 محرومیت زندانیان از رسیدگی پزشکی نقض چندین اصل مهم در قوانین حقوق بشری بین‌المللی است. این عمل با موارد زیر مغایرت دارد:

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: که به صراحت بیان می‌کند هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا رفتار یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی می‌تواند نوعی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز تلقی شود.

ماده ۱۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این ماده تأکید می‌کند که با تمامی افرادی که از آزادی‌شان محروم شده‌اند، باید به صورت انسانی و با احترام به کرامت ذاتی آنها رفتار شود. محرومیت از مراقبت پزشکی، مغایر با این ماده است.

قوانین استاندارد حداقل رفتار با زندانیان (قوانین نلسون ماندلا): این قوانین که توسط سازمان ملل متحد تدوین شده‌اند، به صراحت بیان می‌کنند که زندانیان باید به خدمات درمانی مناسب دسترسی داشته باشند و شرایط بهداشتی و درمانی زندان‌ها باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

محرومیت از خدمات پزشکی به عنوان شکلی از شکنجه یا رفتار غیرانسانی در بسیاری از اسناد حقوق بشری محکوم شده و نقض کرامت انسانی افراد به شمار می‌رود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ