کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

«کارزار سه شنبه های نه به اعدام» جنبشی گسترش یابنده در برابر ماشین کشتار و اعدام در ایران

۲۷ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه


«کارزار سه شنبه های نه به اعدام»؛ جنبشی گسترش یابنده در برابر ماشین کشتار و اعدام در ایران

سرآغاز کارزار سه شنبه های نه به اعدام: گروهی از زندانیان سیاسی در واحد۴ زندان قزلحصار در پاسخ به تشدید اعدام ها در تاریخ هشتم بهمن‌ماه ۱۴۰۲، تصمیم گرفتند که روز سه شنبه هر هفته با اعتصاب غذا، صدای اعتراض خود را علیه کشتار و اعدام زندانیان در حکومت اعدامی ولایت فقیه بلند کنند. این زندانیان در اعتراض به مجازات اعدام و مخالفت با آن به عنوان مجازاتی غیرانسانی و جبران‌ناپذیر، بدون توجه به نوع اتهام یا انگیزه‌ها و اعتقادات محکومین، خواستار لغو این مجازات می‌باشند.

زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار، روز هفتم به دار آویختن دو زندانی سیاسی بنامهای محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، اولین اعتصاب غذای خود را آغاز و اعلام کردند که از این پس هر هفته روز سه شنبه در اعتراض به احکام ضد انسانی اعدام اعتصاب غذا خواهند نمود. آنان روز سه شنبه را از این جهت انتخاب کردند که دست اندرکاران ماشین اعدام، هر هفته روزهای دوشنبه زندانیان را به سلول های انفرادی منتقل و روز سه شنبه احکام اعدام را اجرا می کنند.

ابتدا شماری از زندانیان سیاسی در بندهای ۴ و ۸ و بند زنان زندان اوین و زندان مرکزی کرج به این کارزار پیوستند و از آن حمایت نمودند.

زندانیان هر هفته با انتشار بیانیه ای ضمن برشمردن اعدام هایی که در طول هفته صورت گرفته، و یا احکام اعدامی که برای زندانیان صادر شده، به دفاع از حقوق قانونی و اجتماعی زندانیان پرداخته و سایر زندانیان را به مقاومت و اعتراض در مقابل ماشین کشتار و اعدام در زندانهای خامنه ای ضحاک، تشویق و ترغیب کرده و می کنند.

«کارزار سه شنبه های نه به اعدام» اکنون تبدیل به اصلی ترین محور جنبش مقاومت در اکثر زندانهای کشور شده است. تاکنون شخصیت های زیادی از کشورهای مختلف، ارگانها و جریانهای سیاسی و حقوق بشری از این جنبش حمایت کرده اند.

اکثر رسانه ها و خبرگزاریهای فارسی زبان، هر هفته متن بیانیه این کارزار را منتشر کرده و آن را به اطلاع عموم مردم می‌رسانند. روز ۱۰ اکتبر سال ۲۰۲۴ همزمان با روز جهانی علیه مجازات اعدام، در آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی، ایرانیان این روز را در پیوند با «کارزار سه شنبه های نه به اعدام» برگزار کرده و صدای این جنبش را در جهان طنین انداز کردند

حمایت‌های بین‌ المللی از کارزار سه شنبه های نه به اعدام

پروفسور جاوید رحمان گزارشگر پیشین سازمان ملل متحد در مورد ایران، در پیامی به مناسبت روز جهانی علیه مجازات اعدام گفت: « ……با تحسین و تشویق آندسته از زندانیان سیاسی در زندان قزلحصار کرج که اعتراضاتی را در ژانویه ۲۰۲۴ آغاز کردند و اکنون به اعتصاب غذای هفتگی تبدیل شده و به اسم «سه شنبه های نه به اعدام» نامیده میشود….. همه باید سخت تلاش کنیم تا شهامتی مانند آنها برای لغو حکم اعدام در ایران و تمام کشورهای جهان پیدا کنیم».

خانم مای ساتو گزارشگر کنونی سازمان ملل متحد در امور ایران، نیز در پیام تصویری که به مناسبت ۱۰ اکتبر در شبکه ایکس خود منتشر کرد، چنین گفت: «… در مقابل اقدامات سرکوبگرانه رژیم، شجاعت مردم ایران می درخشد. کمپین سه شنبه های نه به اعدام که ابتکاری به رهبری زندانیان است که در آن زندانیان هر سه شنبه علیه مجازات اعدام دست به اعتصاب غذا میزنند، تعهد تزلزل ناپذیر به عدالت و حقوق بشر را نشان میدهد».

شرکت‌کنندگان در کارزار سه شنبه های نه به اعدام

پس از گذشت ۸ ماه و نیم از «کارزار سه شنبه های نه به اعدام»، زندانیانی که به این کارزار پیوسته اند به ۲۲ زندان بالغ شده است. اسامی زندانهایی که تا این لحظه در اعتصاب به سه شنبه های نه به اعدام شرکت می کنند، از این قرار است:

زندان اوین(بند زنان،بند ۴و۸)، قزلحصار(واحد ۳و۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم‌آباد، زندان مرکزی اراک، زندان اسدآباد اصفهان، زندان نظام شیراز، زندان بم، زندان مشهد، زندان لاکان رشت (بند زنان و مردان)، زندان قائمشهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان مرکزی ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران.

زندانیان در «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» از نهادها و ارگانهای سیاسی، مدنی و حقوق بشری مستقل داخلی و بین‌المللی می‌خواهد که برای نجات جان محکومان به اعدام در ایران از این کارزار حمایت کنند و جامعه جهانی را برای محاکمه و بازخواست سران این رژیم بخاطر بیش از چهار دهه جنایت علیه بشریت و کشتار و اعدام زندانیان، مجاب نمایند.

این کارزار با ابتکار زندانیان همچنان ادامه دارد.


کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک




اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ