کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام گسترده زندانیان، لکه ننگی بر پیشانی سران حکومت (به مناسبت روز جهانی علیه مجازات اعدام)

۱۹ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه


لیست بخش‌های مختلف

1. لغو مجازات اعدام چرا؟

2. ایران رکورددار بالاترین آمار مجازات اعدام به نسبت جمعیت در جهان

3. زندانیان سیاسی اعدام شده در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۳ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۴

4. اعدام کودک مجرمان

5. کودک-مجرم مرد:

6. کودک-مجرم زن:

7. اعدام در ملاءعام:

8. فریاد بلند اعتراض علیه اعـدام‌ها در ایران

از الف ـ ع

از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۴ دست کم ۸۸۷ اعدام در زندان‌های مختلف صورت گرفته که توسط کانون حقوق بشر ایران، ثبت شده است

https://youtu.be/Af5cKrpMkxg

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ روز ۱۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام به تصویب رساند. از آن پس هر ساله در این روز سازمان‌ها و مجامع حقوق بشری علیه مجازات اعدام به تشکیل آکسیونها و کنفرانس‌ها و جلسات و ارائه بیلان‌هایی از احکام اعدام  وضرورت لغو این مجازات غیر انسانی می‌پردازند. بطوریکه جنبش جهانی برای لغو مجازات اعدام در دهه‌های اخیر شتاب قابل توجهی یافته است. تعدادی از کشورها مجازات اعدام را در قانون یا در عمل لغو کرده اند. ۱۱۳ کشور از سال 2024 مجازات اعدام را برای همه جرایم لغو کرده‌اند، 65 کشور آن را برای جرایم خاص، مانند جنایات علیه دولت یا در زمان جنگ، حفظ کرده‌اند.

در ۵۰ کشور مجازات اعدام علیرغم اینکه هنوز قانونا آنرا لغو نکرده اند ولی متوقف شده و استفاده نمی‌کنند.

در ۳۶ کشور و از جمله ایران مجازات اعدام قانونی و مورد استفاده است.

لغو مجازات اعدام چرا؟

جنبش لغو مجازات اعدام بر این عقیده است که :

–        مجازات اعدام مجازاتی ظالمانه و غیرعادی و غیرقابل برگشت است.

–        به طور نامتناسبی روی افرادی از گروه‌های به حاشیه رانده شده اعمال می‌شود.

–        مجازات اعدام منجر ایجاد زخم‌های عمیق اجتماعی و جریحه دار کردن بخش‌هایی از جامعه می‌شود.

–        شواهد متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد مجازات اعدام راه کاری ناکارآمد و غیر بازدارنده است. (رجوع شود به آمار اعدامی‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران)

–        نقض حق حیات و کرامت انسانی است.

اما علیرغم پیشرفت‌هایی که این جنبش داشته، مجازات اعدام همچنان یک موضوع بحث برانگیز است. اگرچه روند جهانی به سمت لغو مجازات اعدام است اما هنوز تعدادی از کشورها هستند که شهروندان خود را اعدام می‌کنند.

ایران رکورددار بالاترین آمار مجازات اعدام به نسبت جمعیت در جهان



از ۱۰ اکتبر سال ۲۰۲۳ تا ۹ اکتبر سال ۲۰۲۴ دست کم ۸۸۷ اعدام در زندان‌های مختلف صورت گرفته که توسط کانون حقوق بشر ایران، ثبت شده است.

در سال ۲۰۲۳ سران حاکم بر ایران که در میان مردم به «حکومت اعدامی» شهرت دارد، ۷۵ درصد از کل اعدام‌های ثبت شده در جهان را به خود اختصاص داده است. (سایت بی بی سی فارسی ۲۹-۵-۲۰۲۴)

نرخ اعدام در ایران در سال گذشته بیش از ۵/۱۰ نفر به ازاء یک میلیون نفر است. این بالاترین نرخ اعدام در جهان و بیسابقه است. حاکمیت رکوددار اعدام در ایران همچنین در سال گذشته با اعدام ۳۲ زن از جمله یک کودک مجرم زن، بالاترین شمار اعدام زنان در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

زندانیان سیاسی اعدام شده در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۳ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۴

قاسم آبسته: وی بعد از ۱۴سال حبس در تاریخ ۱۴آبان۱۴۰۲ برابر با ۵نوامبر۲۰۲۳ به اتهام محاربه در زندان قزلحصار اعدام شد.

میثم چندانی (دهقانی): وی بعد از ۱۲سال حبس در تاریخ ۲۰آبان۱۴۰۲ برابر با ۱۱نوامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

محمدکریم بارکزایی اکسون، محمد براهویی انجمنی، ادریس بیلرانی: این سه زندانی در تاریخ ۲۲آبان۱۴۰۲ برابر با ۱۳نوامبر۲۰۲۳ به اتهام افساد فی الارض از طریق همکاری با گروه‌های مسلح مخالف نظام در زندان مرکزی زاهدان بدون اطلاع خانواده و ملاقات آخر، اعدام شدند.

میلاد زهره وند: وی ۲۱ساله و از بازداشت‌شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱بود و در تاریخ ۲آذر۱۴۰۲ برابر با ۲۳نوامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل یک مأمور در زندان مرکزی همدان اعدام شد.

گداعلی صابرمطلق: وی ۶۲ساله بود. وی را در سال ۹۹ به اتهام پرونده‌ای که سال‌ها پیش بسته شده و مجددا توسط دستگاه قضاییه بازداشت کردند. وی در تاریخ ۴آذر۱۴۰۲ برابر با ۴آذر۱۴۰۲ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین در زندان مرکزی رشت اعـدام شد.

هانی شهبازی (آلبوشهبازی): وی ۳۲ساله و در تاریخ ۱۲آذر۹۸ در شادگان بازداشت و زیر شکنجه شدید ناچار به اعتراضات اجباری علیه خود شد. وی در تاریخ ۷آذر۱۴۰۲ برابر با ۲۸نوامبر۱۴۰۲ به اتهام محاربه از طریق قتل یک مأمور انتظامی و ۱بسیجی در زندان سپیدار اعدام شد.

ایوب کریمی: در تاریخ ۸آذر۱۴۰۲ برابر با ۲۹نوامبر۲۰۲۳ به اتهام افساد فی الارض در زندان قزلحصار اعدام شد.

کامران رضایی: ۳۳ساله و از بازداشت شدگان قیام آبان۹۸ بود. وی در تاریخ ۹آذر۱۴۰۲ برابر با ۳۰نوامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل یک بسیجی در زندان مرکزی شیراز اعدام شد.

داوود عبداللهی: در تاریخ ۱۲دی۱۴۰۲ برابر با ۲ژانویه۲۰۲۴ بعد از ۱۴سال حبس به اتهام افساد فی الارض در زندان قزلحصار اعدام شد. فرهاد سلیمی، انور خضری، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی، روز ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

محمد قبادلو: ۲۳ساله در تاریخ ۳بهمن۱۴۰۲ برابر با ۲۳ژانویه۲۰۲۴ به اتهام قتل یک مأمور انتظامی در زندان قزلحصار اعـدام شد. وی از بازداشت‌شدگان قیام سراسری بود.

فرهاد سلیمی: وی در تاریخ ۳بهمن۱۴۰۲ برابر با ۲۳ژانویه۲۰۲۴ پس از ۱۴سال حبس به اتهام قتل در زندان قزلحصار اعـدام شد. اجرای حکم اعـدام وی درحالی بود که، به همراه ۳هم‌پرونده‌ خود انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه، از ۹دی۱۴۰۲ در زندان قزلحصار در اعتصاب غذا بود. این زندانیان در اعتراض به اجرای حکم داوود عبداللهی، زندانی هم‌پرونده خود و بالاگرفتن احتمال اجرای حکم اعـدام خودشان دست به اعتصاب غذا زدند.

انور خضری: زندانی کْرد که پس از ۱۵سال حبس در تاریخ ۱۲اردیبهشت۱۴۰۳ برابر با اول می۲۰۲۴ به اتهام قتل در زندان قزلحصار اعـدام شد.

خسرو بشارت: زندانی کْرد ۴۰ساله که پس از ۱۵سال حبس در تاریخ ۲۶اردیبهشت۱۴۰۳ برابر با ۱۵می۲۰۲۴ به اتهام قتل در زندان قزلحصار اعـدام شد.

ادریس جمشیدزهی: زندانی سیاسی بلوچ ادریس جمشیدزهی ۴۵ساله، متأهل، دارای ۵فرزند در تاریخ ۲۸تیر۱۴۰۳ برابر با ۱۸ژوئیه۲۰۲۴ به اتهام قتل یک بسیجی در زندان مرکزی زاهدان اعـدام شد.

کامران شیخه: زندانی سیاسی کْرد کامران شیخه در تاریخ ۴مرداد۱۴۰۳ برابر با ۲۵ژوئیه۲۰۲۴ پس از ۱۵سال حبس در زندان مرکزی ارومیه اعـدام شد.

رضا رسایی: زندانی سیاسی کْرد ۳۴ساله، اهل شهرستان صحنه و پیرو آیین یارسان و از بازداشت‌شدگان قیام سراسری در تاریخ ۱۵مرداد۱۴۰۳ برابر با ۶اوت۲۰۲۴به اتهام قتل، مخفیانه و بدون اطلاع خانواده اش در زندان مرکزی کرمانشاه اعـدام شد. وی ۳آذر۱۴۰۱ در کرج به اتهام قتل نادر بیرامی رئیس سازمان اطلاعات سپاه صحنه بازداشت شده بود.


اعدام کودک مجرمان

کودک-مجرم مرد:

عبدالرضا غلامی: وی ۳۰ساله و اهل جیرفت بود. در زمان بازداشت زیر ۱۸سال داشت و در تاریخ ۱۸آبان۱۴۰۲ برابر با ۹نوامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل در زندان مرکزی کرمان اعـدام شد.

حمیدرضا آذری: وی در زمان ارتکاب جرم، ۱۶سال و ۸ماه و ۱۸روز سن داشت و در تاریخ ۳آذر۱۴۰۲ برابر با ۲۴نوامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل در زندان سبزوار اعـدام شد.

عادل دامنی: وی ۲۵ساله و اهل ایرانشهر بود. وی زمان بازداشت ۱۶ساله بود و در تاریخ ۵آذر۱۴۰۲ برابر با ۲۶نوامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل در زندان چابهار اعـدام شد.

حمید بخشایش: وی ۳۱ساله و ترکمن و ساکن کرج بود. بخشایش در زمان بازداشت ۱۶سال سن داشت و پس  از ۱۵سال در تاریخ ۲۱آذر۱۴۰۲ برابر با ۱۲دسامبر۲۰۲۳ به اتهام قتل در زندان قزلحصار اعـدام شد.

رامین سعادت: وی زمان دستگیری زیر ۱۸سال داشت. و در تاریخ ۲۹اردیهبشت۱۴۰۳ برابر با ۱۸می۲۰۲۴ هنگامی که به ۲۰ سالگی رسیده بود، به اتهام قتل در زندان میاندوآب اعـدام شد.

مهدی جهان پور : ۲۱ساله در تاریخ ۲۶شهریور۱۴۰۳ برابر با ۱۶سپتامبر۲۰۲۴ به اتهام قتل در زندان مرکزی شیراز اعـدام شد. وی در هنگام ارتکاب جرم انتسابی، زیر ۱۸سال داشت.

مهدی براهویی: ۲۱ ساله در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۴ به اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اعـدام شد. وی در هنگام دستگیری به اتهام جرم انتسابی ۱۷ ساله بود.

کودک-مجرم زن:

مرجان حاجی نژاد: وی کودک مجرم بود و در ۱۹سالگی در تاریخ ۲۳فروردین۱۴۰۳ برابر با ۱۱آوریل۲۰۲۳ به اتهام مواد مخدر همراه با همسرش در زندان مرکزی زنجان اعـدام شد.

اعدام در ملاءعام:

۱نفر: که هویت وی نامشخص است، به اتهام سرقت مسلحانه و قتل مأمور انتظامی در تاریخ ۷دی۱۴۰۲ برابر با ۲۸دسامبر۲۰۲۳ در نجف آباد در ملاءعام اعـدام شد.

امیررضا عجم اکرمی: وی ۲۲ساله بود و در تاریخ ۵شهریور۱۴۰۳ برابر با ۲۶اوت۲۰۲۴ در ملاءعام در شاهرود به اتهام قتل اعـدام شد.

رضا رشنو صادقی: در تاریخ ۹مهر۱۴۰۳ برابر با ۳۰سپتامبر۲۰۲۴ در خمین در ملاءعام اعـدام شد.

حاجی کبودوند: در تاریخ ۹مهر۱۴۰۳ برابر با ۳۰سپتامبر۲۰۲۴ در خمین در ملاءعام اعـدام شد.

حاجی کبودوند و رضا رشنوصادقی، به اتهام قتل و مشارکت در محاربه از طریق تیراندازی و از بین بردن امنیت راه‌ها، به اعـدام محکوم شده بودند.

آمار اعـدام در زمان ریاست جمهوری پزشکیان(از مرداد ۱۴۰۳ ): از زمان روی کار آمدن پزشکیان تاکنون دست کم ۲۴۳ زندانی به چوبه‌های دار سپرده شده اند. نرخ اعـدام در ریاست جمهوری پزشکیان ۳ الی ۴ نفر در روز بوده است.

فریاد بلند اعتراض علیه اعـدام‌ها در ایران

از ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ برابر با ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ جمعی از زندانیان سیاسی در زندان قزلحصار بدنبال گرامیداشت شهادت زندانیان سیاسی فرهاد شاکری و محمد قبادلو اقدام به راه اندازی کارزاری علیه اعـدام نمودند. این حرکت اعتراضی خود به اعـدام زندانیان را «کارزار سه شنبه‌های نه به اعـدام» نامیدند. این کارزار سی و هفت هفته پیاپی در زندان‌های مختلف کشور برگزار گردیده و به محور مبارزه علیه اعـدام تبدیل گردیده است. آنها در آخرین بیانیه خود که روز سه شنبه ۱۷ مهر منتشر کردند اعلام نمودند: «… در آستانه “روز جهانی علیه اعـدام” که توسط مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده است؛ شاهد شدیدترین خشونت‌ها توسط حکومت قرون وسطایی هستیم که زندانیان را در ملاء عام اعـدام می‌کند و در رتبه نخست اعـدام در جهان است. به طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون قریب به ۴۵۰ تن را اعـدام کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان مجازات اعـدام را در کشور خود لغو و یا در صدد بر چیدن آن هستند.

لذا “کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعـدام” از نهادها و ارگان‌های سیاسی ، مدنی و حقوق بشری مستقل داخلی و بین‌المللی همچنان می‌خواهد که برای نجات جان محکومان به اعـدام در ایران از این کارزار حمایت کرده و جامعه جهانی را برای محاکمه و بازخواست سران این حکومت بخاطر بیش از ۴دهه جنایت علیه بشریت و کشتار و اعـدام زندانیان، مجاب نمایند.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ