کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان قزلحصار و مرکزی ارومیه

۱۹ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعـدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در نیمی از ماه به دستکم ۷۳ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۱۹مهرماه ۱۴۰۳،‌ سه زندانی در زندان‌های قزلحصار و ارومیه اعدام شدند. سحرگاه پنج‌شنبه ۱۹مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند. یکی از زندانیان برهان انصاری نام داشت. از هویت زندانی اعدام شده دیگر اطلاعی در دست نیست وی اهل بوکان بوده است. برهان انصاری، اهل ارومیه، ۳سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

افزایش آمار اعدام شدگان در زندان قزلحصار به ۷ نفر

آمار اعدام شدگان چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳، به هفت تن رسید. پیش از این ۴ زندانی به اسامی احمد نارویی، محمد اسحاقزهی، کامران سقایی و آرمان هدایتی احراز هویت شده بودند. ۲زندانی تبعه افغانستان نیز به نقل از رکنا در همین روز اعدام شده‌اند.

یک زندانی دیگر که هویت وی مشخص نیست نیز در روز چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳ نیز اعدام شده است. اتهام وی قتل عنوان شده است.


اعدام ۶زندانی در زندان‌های قزلحصار و شیراز

پنج‌شنبه ۱۹مهرماه ۱۴۳۰، شش زندانی در زندان‌های شیراز و قزلحصار اعـدام شدند. بامداد سه‌شنبه ۱۷مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان مرکزی شیراز اعـدام شدند. این ۳زندانی اصغر قربانی، یاسین امیری و سهیل حبیب‌اللهی می‌باشد. یاسین امیری، اهل سوسنگرد بود و از ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر اعـدام شد. وی سرپرست یک خانواده ۴نفره بود. سهیل حبیب‌اللهی و اصغر قربانی هم اهل اسفراین بودند که در یک پرونده مشترک  به اتهام مرتبط با مواد  مخدر بازداشت و به اعــدام محکوم شدند.

افزایش آمار زندانیان اعدام شده در قزلحصار به ۶زندانی

آمار زندانیانی که درروز چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳، در زندان قزلحصار اعـدام شده‌اند به ۶تن رسید. پیش از این کانون حقوق بشر ایران اسامی ۳تن از زندانیان به اسامی احمد نارویی، محمد اسحاق‌زهی و کامران سقایی(سعید صفایی) را منتشر کرده بود. یکی از زندانیانی که در آن روز  اعـدام شد،  آرمان هدایتی نام داشت. وی به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. به گفته رکنا ۲تن از زندانیانی که اعـدام شده‌اند تبعه افغانستان بوده‌اند. اتهام آنها تجاوز عنوان شده است.


اعدام ۴زندانی در زندان‌های قزلحصار و زاهدان

سحرگاه چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳، چهار زندانی از جمله یک کودک مجرم در زندان‌‌های قزلحصار و  زاهدان اعدام شدند. به گفته حال‌وش، اسامی این زندانیان احمد نارویی، محمد اسحاقزهی، سعید صفایی و مهدی براهویی می‌باشد.

احمد نارویی، محمد اسحاقزهی و کامران سقایی(سعید صفایی) در زندان قزلحصار و مهدی براهویی در زندان مرکزی زاهدان اعـدام شدند.

اتهام احمد نارویی، ۳۳ساله فرزند عنور، محمد اسحاقزهی، ۳۱ساله فرزند یوسف و سعید صفایی در ارتباط با مواد مخدر بوده و اتهام کودک مجرم اعـدام شده، مهدی براهویی۲۱ساله که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ساله بوده قتل می‌باشد.

اعدام یک زندانی در زندان اردبیل

سحرگاه سه‌شنبه ۱۷مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان اردبیل اعدام شد. حکم اعدام یونس پیروزی بامداد روز یک‌شنبه ۱۵مهرماه ۱۴۰۳ در زندان اردبیل اجرایی شد. یونس پیروزی ۴۸ساله، ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

زندانی سیاسی پرهام پروری، ضرب و شتم و انتقال به انفرادی

اعتصاب غذای ۳زندانی در زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به شکنجه و انتقال به انفرادی


اعدام یک زندانی در زندان همدان

یک زندانی در زندان همدان اعـدام شد. حکم اعـدام این زندانی سحرگاه شنبه ۱۴مهرماه در زندان همدان اجرایی شد. این زندانی اشکان یاری نام دارد. وی پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.


مشخص شدن هویت زن اعدامی در زندان قزلحصار

یک زن جوان روز چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، در زندان قزلحصار اعدام شد. پیشتر خبر اعدام این زن را سایت کانون حقوق بشر ایران اعلام کرد بود اما هویت وی مشخص نبود. این زن لیلا قائمی نام دارد. وی اهل تهران و مادر یک فرزند بوده است. وی از ۸ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. او بیشتر دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری کرده بود.


اعدام ۳زندانی از جمله یک دختر جوان در شهرهای اهر، گنبدکاووس و بم

سه زندانی از جمله یک دختر جوان در شهرهای اهر، گنبدکاووس و بم اعـدام شدند. به گفته حال‌وش یک‌شنبه ۱۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان بم اعـدام شد. این زندانی حبیب‌الله محمدزهی نام داشت. وی ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

حبیب‌الله محمدزهی، ۴۷ساله، فرزند رحمت‌الله، متاهل و پدر ۶فرزند بود. وی اهل و ساکن روستای آمده از توابع میرجاوه بود. خانواده وی روز گذشته جهت ملاقات آخر به زندان بم رفتند اما مقامات زندان با ملاقات آخر آنها موافقت نکرده بودند.

اعدام یک دختر جوان در اهر

بامداد روز سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک دختر جوان در زندان اهر اعـدام شد این دختر جوان اختر قربانلو نام داشت و یک قربانی کودک همسری بود. وی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان گنبدکاووس

بامداد روز سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام غفار هیوه‌چی در زندان گنبدکاووس اعـدام شد. ا ین زندانی ۴سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

غفار هیوه‌چی۳۵ساله و از طایفه ترکمن دوغنم می‌باشد.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ