کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی اردبیل

۱۷ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در نیمی از ماه به دستکم ۶۰ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۷مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان اردبیل اعدام شد. حکم اعدام یونس پیروزی بامداد روز یک‌شنبه ۱۵مهرماه ۱۴۰۳ در زندان اردبیل اجرایی شد. یونس پیروزی ۴۸ساله، ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان همدان

یک زندانی در زندان همدان اعدام شد. حکم اعدام این زندانی سحرگاه شنبه ۱۴مهرماه در زندان همدان اجرایی شد. این زندانی اشکان یاری نام دارد. وی پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

مشخص شدن هویت زن اعدامی در زندان قزلحصار

یک زن جوان روز چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، در زندان قزلحصار اعدام شد. پیشتر خبر اعدام این زن را سایت کانون حقوق بشر ایران اعلام کرد بود اما هویت وی مشخص نبود. این زن لیلا قائمی نام دارد. وی اهل تهران و مادر یک فرزند بوده است. وی از ۸ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. او بیشتر دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری کرده بود.


اعدام ۳زندانی از جمله یک دختر جوان در شهرهای اهر، گنبدکاووس و بم

سه زندانی از جمله یک دختر جوان در شهرهای اهر، گنبدکاووس و بم اعـدام شدند. به گفته حال‌وش یک‌شنبه ۱۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان بم اعـدام شد. این زندانی حبیب‌الله محمدزهی نام داشت. وی ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

حبیب‌الله محمدزهی، ۴۷ساله، فرزند رحمت‌الله، متاهل و پدر ۶فرزند بود. وی اهل و ساکن روستای آمده از توابع میرجاوه بود. خانواده وی روز گذشته جهت ملاقات آخر به زندان بم رفتند اما مقامات زندان با ملاقات آخر آنها موافقت نکرده بودند.

اعدام یک دختر جوان در اهر

بامداد روز سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک دختر جوان در زندان اهر اعـدام شد این دختر جوان اختر قربانلو نام داشت و یک قربانی کودک همسری بود. وی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان گنبدکاووس

بامداد روز سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام غفار هیوه‌چی در زندان گنبدکاووس اعـدام شد. ا ین زندانی ۴سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

غفار هیوه‌چی۳۵ساله و از طایفه ترکمن دوغنم می‌باشد.


اعدام ۸زندانی در شیراز، اهواز، تربت حیدریه، گرگان و اصفهان

هشت زندانی در زندان‌های شیراز، تربت حیدریه، گرگان، اهواز و اصفهان اعـدام شدند. بامداد چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، ۳ زندانی به نام محمد چمن‌پیرا، عباس خدایاری و سید ناصر حسینی در زندان شیراز اعـدام شد. عباس خدایاری و سید ناصر حسینی به اتهام مرتبط با مواد مخدر ومحمد پیرا به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعدام یک زندانی در زندان تربت حیدریه

سحرگاه چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی با هویت(ه – ز) در زندان تربت حیدریه اعـدام شد. وی ۶سال پیش به اتهام بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان اهواز

بامداد روز چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان سپیدار اهواز اعـدام شد. این زندانی آیت عبدالفتحی نام داشت. وی ۴سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

آیت عبدالفتحی،۵۲ساله، اهل کارون و پدر ۴فرزند بود.

اعدام یک زندانی در زندان اصفهان

بامداد روز پنج‌شنبه ۱۲مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعـدام شد. این زندانی طیب منصوری نام داشت. وی ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعدام ۲زندانی در زندان گرگان

بامداد پنج‌شنبه ۱۲مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان گرگان اعـدام شدند. هویت این ۲زندانی حامد حریری ۳۵ساله و رضا سلیمان‌زاده ۲۹ساله می‌باشد. این ۲زندانی در پرونده‌های مجزا به اتهام قتل بازداشت وبه اعـدام محکوم شده‌اند.

سی و هفتمین «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعـدام» در ۲۲ زندان در آستانه روز جهانی علیه اعـدام

زندان خورین ورامین، بیگاری از زندانیان در ازای ۵۰۰هزار تومان مزد در ماه


اعدام ۴زندانی در ایلام، زنجان و تبریز

چهار زندانی در زندان‌های ایلام، زنجان و تبریز اعـدام شدند. دو زندانی در زندان مرکزی زنجان اعـدام شدند. حکم اعـدام ۲زندانی به اسامی مصطفی کاوندی و علی بهرامی در سحرگاه سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، اجرایی شد. مصطفی کاوندی، ۳۹ساله و علی بهرامی ۳۶ساله، ۳سال پیش در یک پرونده مشترک به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعدام یک زن در زندان تبریز

بامداد روز چهارشنبه ۱۱مهرماه۱۴۰۳، یک زن در زندان تبریز اعـدام شد. این زن زهرا فیضی نام داشت و ۴سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. زهرا فیضی ۴۱ساله و اهل تبریز بود

اعدام یک زندانی در زندان ایلام

خبرگزاری دفاع مقدس در تاریخ ۱۳مهرماه ۱۴۰۳ به نقل از سلیمان ملک زاده معاون حقوقی و امور مجلس و دولت فراجا، از اعـدام یک زندانی به اتهام قتل یک مامور نیروی انتظامی خبر داد. این زندانی در یک نزاع جمعی که منجر به قتل شد دستگیر و به اعـدام محکوم شده بود.

هویت زندانی اعـدام شده و زمان اجرا حکم اعلام نشده است.


اعدام ۱۰زندانی در زندان قزلحصار

آمار زندانیان اعـدام شده در زندان قزلحصار به ۱۰ تن رسید. پیش از این کانون حقوق بشر ایران، خبر اعـدام ۹ زندانی در زندان قزلحصار در روز چهارشنبه ۱۱مهر‌ماه را منتشر کرده بود. زندانی اعـدام شده مولود خالدیان نام داشت. وی ۴سال پیش به اتهام قتل در تهران بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.  مولود خالدیان متاهل، پدر یک فرزند و اهل روستای قاملو از توابع شهرستان قروه در استان کردستان بود.

در روز چهارشنبه ۱۱مهرماه، ۱۰زندانی در زندان قزلحصار اعـدام شدند. اسامی و اتهام این زندانیان به شرح زیر است:

حمزه شهبازی، فضل‌الله پورنصیری به اتهام  مرتبط با مواد مخدر، علی ممشلو و مرتضی عبدالحسین‌پور به اتهام  محاربه از طریق سرقت مسلحانه،  صابر حق‌مرادی،  بهنام حسین دستجردی، مولود خالدیان و یک زن که هویت وی مشخص نشده است به اتهام قتل و دو تبعه افغانستان که هویت آنها مشخص نشده است به اتهام تجاوز اعـدام شده‌اند.

مشخص شدن هویت یکی از زندانیان اعدام شده در کرمان

هویت یکی از زندانیان اعـدام شده در زندان مرکزی کرمان که روز سه‌شنبه ۱۰مهرماه اعـدام شدند احراز شده است. این زندانی رضا مشکی نام دارد. وی سال گذشته به اتهام تجاوز بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ