کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

خطر اعدام یک زن زندانی بلوچ در زندان ایرانشهر

۳۰ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


وی در اصل مرتکب قتل نشده و قتلی که فرزندش ناخواسته مرتکب شده است را به عهده گرفته است. قوه قضاییه با اشراف به این موضوع هیچ تخفیفی در حکم وی نداده و او را به اعدام محکوم کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۳۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زن زندانی بلوچ در  خطر اعدام قرار دارد. وی هم اکنون در زندان ایرانشهر زندانی است. این زن زندانی بلوچ سودابه ایرندگانی نام دارد. وی ۳۴ساله و مادر ۶فرزند است. سودابه ایرندگانی در اصل مرتکب قتل نشده و قتلی که فرزندش ناخواسته مرتکب شده است را به عهده گرفته است. قوه قضاییه با اشراف به این موضوع هیچ تخفیفی در حکم وی نداده و او را به اعدام محکوم کرده است.

سودابه ایرندگانی چند سال پیش یک درگیری لفظی با خانم دیگری پیدا کرده که با ورود فرزندانشان به این درگیری فرزند سودابه ایرندگانی کودک ۵ساله‌ای را بدون قصد قبلی به قتل می‌رساند. سودابه اتهام قتل را به عهده می‌گیرد تا پسر خود را نجات دهد. در حال حاضر خانواده مقتول درخواست ۲میلیارد تومان دیه کرده‌اند که تنها تا ۸آبان فرصت برای تهیه آن است.

در حال حاضر به دلیل فراهم نشدن مبلغ مورد نظر، خطر اعدام این زن زندانی بلوچ افزایش یافته است.

اعدام ۶زندانی در زندان‌های تبریز و لاکان رشت

زندان مرکزی زاهدان، مشکلات فراوان زندانیان با قطع یک هفته‌ای آب آشامیدنی


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک




اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ