کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محمد حبیبی، تایید حکم ۶ماه و یک روز زندان توسط دیوان عالی

۲۲ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


در احضاریه‌‌ای که توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان شهریار صادر شده از محمد حبیبی خواسته شده بود که جهت دفاع از اتهام اجتماع و تبانی علیه حکومت و ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی در این شعبه حاضر شود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک شنبه ۲۲مهرماه  ۱۴۰۳، حکم ۶ماه و یک روز زندان محمد حبیبی توسط دیوان عالی تایید شد.  در اوایل مردادماه ۱۴۰۳، محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار به ۶ماه و یک روز حبس محکوم شده بود. این حکم در روز ۳۱تیرماه ۱۴۰۳، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار صادر و به آقای محمد حبیبی ابلاغ شده بود.

پیش از این دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد حبیبی، سخنگوی کانون معلمان تهران روز ۹تیرماه ۱۴۰۳، در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان شهریار برگزار شده بود. در احضاریه‌‌ای که توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان شهریار صادر شده از محمد حبیبی خواسته شده بود که در این روز، جهت دفاع از اتهام اجتماع و تبانی علیه حکومت و ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی در این شعبه حاضر شود.

پیش از این در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، محمد حبیبی معلم و زندانی سیاسی سابق دستگیر شد. به گفته همسرش خانم خدیجه پاک ضمیر، او حین بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

محمد حبیبی به دلیل انتشار مطلبی در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان دختر در تاریخ ۱۶فروردین ماه ۱۴۰۳، در محل تدریسش در شهریار، توسط ۴مامور اداره اطلاعات غرب استان تهران دستگیر شد. ماموران اطلاعات وی را پس از دستگیری به منزل آورده و اقدام به تفتیش منزل کردند. وی سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. حکم بازداشت وی از شعبه دوم بازپرسی اوین صادر شده بود.

زندانی سیاسی هومن الماسی، بازداشت و بلاتکلیفی ۵۴۰ روزه

جنایات ناگفته قاضی صلواتی از زبان خودش


در باره معلم و زندانی سیاسی سابق محمد حبیبی

محمد حبیبی از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان تهران است که در جریان اعتراضات معلمان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۷ به زندان تهران بزرگ منتقل گردید و در آن زمان به مدت ۴ ماه و نیم در زندان تهران بزرگ زندانی بود.

محمد حبیبی در مرداد ۱۳۹۷، در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی احمدزاده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، به ۷ سال و نیم حبس، به اتهام «تبلیغ علیه نظام »به ۱۸ ماه حبس تعزیری، «اخلال در نظم عمومی» ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و همچنین ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم گردید.

محمد حبیبی اوائل بهمن۱۳۹۸ با دستور دادستانی به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۹۹ این معلم و فعال صنفی معلمان پس از تحمل ۳۰ ماه حبس از زندان تهران بزرگ آزاد شد.


دستگیری فعالان صنفی نقض قوانین حقوق بشری

دستگیری فعالان صنفی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و بیان اعتراضات صنفی نقض آشکار چندین اصل از قوانین حقوق بشری است. این موارد شامل نقض حقوق زیر می‌شود:

آزادی بیان و عقیده:

طبق ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 19 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد نظر خود را آزادانه بیان کند، بدون نگرانی از پیگرد قانونی.

آزادی تجمع و تشکل‌های مسالمت‌آمیز:

بر اساس ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 21 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد در تجمعات مسالمت‌آمیز شرکت کند و به ایجاد تشکل‌ها برای دفاع از حقوق خود اقدام کند.

حق کار و شرایط کار منصفانه:

ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید دارد که هر فردی حق کار کردن و برخورداری از شرایط کار منصفانه را دارد. دستگیری فعالان صنفی که در دفاع از حقوق کارگران فعالیت می‌کنند، نقض مستقیم این حق است.

عدم بازداشت خودسرانه:

طبق ماده 9 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هیچ‌کس نباید به صورت خودسرانه و بدون محاکمه عادلانه بازداشت شود. دستگیری فعالان صنفی اغلب بدون محاکمه منصفانه صورت می‌گیرد.

این قوانین بین‌المللی، کشورها را موظف می‌کند تا از حقوق افراد، به‌ویژه کارگران و فعالان صنفی، دفاع کنند و بازداشت و سرکوب آنها نقض این اصول بنیادین است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ