کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۴زندانی در زندان‌های قم، کهنوج و همدان

۲۷ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعـدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در این ماه به دستکم ۱۲۳ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۲۷آبان‌ماه ۱۴۰۳، چهار زندانی در زندان‌های قم، کهنوج و همدان اعدام شدند. سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندانی مرکزی همدان اعدام شد. این زندانی حسن خدابنده‌لو نام داشت. وی ۲سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.حسن خدابنده‌لو مجرد، اهل همدان و ساکن قم بود.


اعدام یک زندانی در زندان کهنوج

سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان کهنوج اعدام شد. به گفته حال‌وش، این زندانی محمود بامری نام داشت. اتهام وی قتل یک مامور نیروی انتظامی بود. این زندانی راننده خودرویی بوده که در درگیری با ماموران نیروی انتظامی یک مامور کشته شده است. محمود بامری در دوران بازجویی و دادگاه مرتبا این اتهام را رد کرده اما مقامات زندان و قوه قضاییه توجهی به اظهارات وی نکردند.

اعدام ۲زندانی در زندان قم

بامداد پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قم اعدام شدند. یک زندانی اعدام شده تبعه افغانستان به نام عبدالقادر بود. زندانی دوم نیز اهل صفادشت تهران بود که هویت وی مشخص نیست.


اعدام ۴زندانی در زندان‌های اصفهان، قزوین و دزفول

چهار زندانی در زندان‌های دزفول، قزوین و اصفهان اعـدام شدند. سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳ یک زندانی در زندان مرکزی اصفهان اعـدام شد. این زندانی محمدعلی نجفی نام داشت.او به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. وی به همراه یک زندانی دیگر به نام عباس کریمی اعـدام شده است. پیش از این خبر اعـدام عباس کریمی را کانون حقوق بشر ایران منتشر کرده بود.

اعدام ۲زندانی در زندان قزوین

سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قزوین اعـدام شدند. این دو زندانی نورمراد گراوند و شخصی با نام خانوادگی سنجری است. آنها پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

اعـدام یک زندانی در زندان دزفول

سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳،‌یک زندانی در زندان دزفول اعـدام شد. این زندانی رامین محمد‌وند نام داشت. وی پیش از این به اتهام شرکت در نزاع وارتکاب قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. رامین محمودوند اهل بخش سردشت از توابع شهرستان دزفول می‌باشد.


اعدام ۳زندانی از جمله یک زن در زندان‌های اصفهان و همدان

سه زندانی در زندان‌های اصفهان و همدان اعـدام شدند. سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان مرکزی اصفهان اعـدام شد. این زندانی عباس کریمی نام داشت. وی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. عباس کریمی متاهل و پدر ۲فرزند بود.

اعـدام ۲زندانی ازجمله یک زن در زندان همدان

سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی از جمله یک زن به اتهام مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی همدان اعـدام شدند. هویت یکی از زندانیان رسول فیلی بود. از هویت زن اعـدام شده اطلاعی در دست نیست


اعدام ۲زندانی در زندان‌های شیراز و مشهد

 دو زندانی در زندان‌های مشهد و شیراز اعدام شدند. سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد. این زندانی محسن مختاری نام دارد. وی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد

سحرگاه دوشنبه ۲۳مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام علیرضا خشاوه‌پور در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شد. این زندانی پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و  به اعدام محکوم شده بود.


اعـدام ۴زندانی در زندان قزلحصار کرج

سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، چهار زندانی در زندان قزلحصار کرج اعـدام شدند. هویت ۳تن از زندانیان به اسامی عبدلباری تاجیک و پاشا پشتو تبعه افغانستان و جاوید احمدخانی احراز شده است. این زندانیان پیش از این به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعدام ۴زندانی در زندان‌های اصفهان، قزوین و دزفول

زندانی سیاسی علی جهانیان، بازداشت و بلاتکلیفی یک ماهه خود و همسرش

اعـدام ۳زندانی در زندان‌های قم و قزوین


سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان لنگرود قم اعـدام شد. این زندانی مجید جشنلو نام داشت. وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. مجید جشنلو متاهل و پدر یک کودک ۲ساله بوده است.


اعـدام ۲زندانی در زندان مرکزی قزوین

بامداد روز پنج‌شنبه ۱۹مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان مرکزی قزوین اعـدام شدند. این دو زندانی جامد جعفری و علی معروفخانی نام داشتند. آنها ۳سال پیش در یک پرونده مشترک به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعـدام یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه

سحرگاه سه‌شنبه ۲۴مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان ارومیه اعـدام شد. این زندانی ناصر محمدی (هنگروانی) نام داشت. وی به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

ناصر محمدی(هنگروانی) اهل روستای نچیلان از توابع ارومیه بود.



مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ