کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

گزارشی از شرایط غیر انسانی بند میثاق در زندان لاکان رشت

۲۵ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی بانک زندان



۱۵ زندانی سیاسی محبوس در بند میثاق زندان لاکان رشت، از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند دسترسی به هوای آزاد، آب گرم و امکانات سرگرمی محروم هستند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه۲۵مهرماه ۱۴۰۳، شرایط در بند میثاق زندان لاکان رشت غیرانسانی است. بر اساس اخبار رسیده، بند میثاق جدیدالتاسیس بوده و مستقیما تحت نظر اطلاعات و سپاه و بازرسی زندان است. زندانیان سیاسی این بند هیچ ارتباطی با دیگر زندانیان ندارند.

۱۵ زندانی سیاسی در این بند محبوس هستند. اسامی برخی از زندانیان سیاسی بند میثاق زندان لاکان رشت عبارتست از: حافظ فروحی، آرمان صدقی، مهدی میرزایی و منوچهر فلاح، جمشید عزیزی و عیسی چولاندیم.

برخی از زندانیان سیاسی از جمله منوچهر فلاح در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

۱۵ زندانی سیاسی محبوس در این بند، از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند دسترسی به هوای آزاد، آب گرم و امکانات سرگرمی محروم هستند. از سوی دیگر وضعیت غذای زندان بسیار بد و افتضاح است.

غذای زندان بسیار بی کیفت است. غذایی که به زندانیان داده می‌شود بسیار بد طبخ شده و بوی نامطبوعی دارد به طوری که عملا زندانیان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش منبع مطلع، زندانیان سیاسی این بند در ۲۴ ساعت فقط نیم ساعت از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰:۳۰ آب گرم دارند که آن هم به‌طور مداوم دچار اخلال می‌شود. از این رو زندانیان برای شستن ظروف و لباس و برای مصارف بهداشتی دچار مشکل می‌شوند. این وضعیت، به‌ویژه برای زندانیان سالخورده، مشکلات جدی در حفظ بهداشت شخصی و استفاده از سرویس‌های بهداشتی ایجاد کرده است.

زندانیان به یک فضای هواخوری کوچک به مساحت ۴ متر مربع با سقف پوشیده از فنس محدود شده‌اند، که این فضا عملاً امکان استفاده مفید از هواخوری را از آنها سلب می‌کند. از طرفی به دلیل نبودن فضا زندانیان امکان ورزش ندارند.

همچنین، تلویزیون بند نیز خراب است و به دلیل قطع و وصل مداوم، عملاً غیرقابل استفاده است. این شرایط باعث شده که زندانیان از هرگونه سرگرمی و اطلاعات روز محروم باشند.

از سوی دیگر، عدم وجود کارگاه اشتغال‌زایی در زندان، موجب شده که زندانیان، به‌ویژه آن‌هایی که سرپرست خانواده هستند، از کسب درآمد و فراهم کردن شرایط حداقلی برای خانواده‌های خود باز بمانند.

شرایط بهداشتی نیز در این زندان نامناسب است. آب گرم در بند میثاق تنها از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰:۳۰ در دسترس است و آن هم به‌طور مداوم دچار اخلال می‌شود. این وضعیت، به‌ویژه برای زندانیان سالخورده، مشکلات جدی در حفظ بهداشت شخصی و استفاده از سرویس‌های بهداشتی ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، با دستور پورحاجبی، رئیس حفاظت زندان‌های استان گیلان، از یک ماه گذشته ورود کتاب به زندان ممنوع شده است. این تصمیم نه تنها حق دسترسی زندانیان به منابع آموزشی و فرهنگی را سلب کرده، بلکه در شرایط نبود امکانات، موجب فشار روانی بیشتری بر آنها شده است.

۱۵ زندانی سیاسی محبوس در این بند، از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند دسترسی به هوای آزاد، آب گرم و امکانات سرگرمی محروم هستند.

زندانی سیاسی جاسم مقدم، بلاتکلیفی و ادامه بازداشت پس از پایان محکومیت

زندانی سیاسی مطلب احمدیان، مخالفت با توقف حکم بدون توجه به وضعیت وخیم وی


در باره زندان لاکان رشت

این زندان دارای ۱۱سالن بوده و زندانیان سیاسی به همراه زندانیانی با اتهام جرائم مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم ربایی و جرائم مالی در آنجا زندانی هستند. در زندان لاکان رشت نزدیک به ۲۵۰ زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام می‌باشند.

سالن ۱ زندان لاکان رشت، سالن پذیرش یا قرنطینه می‌باشد که زندانیان تازه وارد به مدت ۳ تا ۱۵روز در قرنطینه و در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شوند.

سالن ۲ و سالن ۱۰ زندان لاکان، محل نگهداری زندانیان با جرائم مالی و اقتصادی است.

سالن ۳ زندان لاکان، مشهور به سالن امنیت یا همان انفرادی می‌باشد که دارای ۷ اتاق بوده که ۶ اتاق آن دارای دوربین مدار بسته می‌باشد و اتاق اول آن مکانی تنگ و تاریک می‌باشد که به سگ‌دانی مشهور است و از آنجا که مجهز به دوربین نمی‌باشد زندانیان را در بدو ورود به امنیت، با دستبد و پابند به اتاق یک برده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

سالن ۳ زندان لاکان رشت، محل نگهداری بازداشت‌شدگان موقت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه است که بازجویی‌ آنها به اتمام نرسیده ‌باشد. همچنین زندانیان، زندان لاکان را بعد از درگیری فیزیکی با یکدیگر به صورت تنبیهی به مدت ۳، ۶، ۱۲ و یا۲۰روز به آنجا انتقال می‌دهند. مقامات زندان زندانیان اعدامی را یک هفته قبل از اعدام به سالن ۳ زندان لاکان منتقل می‌کنند.

سالن‌های ۴، ۶، ۷، ۹و ۱۱ زندان لاکان، محل نگهداری زندانیان در ارتباط با مواد مخدر است.

سالن ۵ زندان لاکان، محل نگهداری افرادی است که به صورت موقت بازداشت شده‌ یا کسانی که حکم قطعی نگرفته‌اند.

سالن ۸ زندان لاکان رشت، محل نگهداری زندانیان سیاسی می‌باشد.

سالن‌های زندان لاکان داری ۲۳اتاق می‌باشد که ۸اتاق آن بزرگ بوده و ۱۵اتاق کوچک دارد اتاق بزرگ ۶تخت ۳نفره دارد و حدود ۳ تا ۸ نفر هم در اتاق کف خواب هستند و اتاق کوچک هم ۲ تا ۳تخت ۳نفره دارد که حدود ۱ تا ۵نفر در هر اتاق کف خواب می‌باشند.

نکته مهم دیگر این است که ظرفیت هر یک از این سالن‌ها حدودا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰نفر می‌باشد اما متاسفانه مسئولین زندان این موضوع را نادیده گرفته و بیش از ۲۰۰ تا ۴۰۰نفر زندانی را در سالن‌ها نگهداری می‌کنند.

سالن ۷ و ۹ زندان لاکان رشت، به صورت سوله‌ای ساخته شده که از استحکام کافی برخودار نیست.هنگام بارندگی و به خصوص بارش برف‌های سنگین زندانیان این دو سالن را در بین سالن‌های دیگر تقسیم می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ