کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۵زندانی در زندان‌های اصفهان، ملایر و جیرفت

۳۰ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعـدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در این ماه به دستکم ۱۴۷ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۳۰مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های اصفهان و جیرفت اعدام شدند. سحرگاه دوشنبه ۳۰مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان جیرفت اعدام شد. یکی از زندانیان اعدام شده، حمید چترسیمابه(سابکی) نام داشت. اتهام این زندانی قتل یک مامور نیروی انتظامی بوده است. وی به همراه محمود بامری در ۱۳۹۷، به اتهام قتل یک مامور نیروی انتظامی بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

پیش از این خانواده این زندانی با پرداخت دیه رضایت خانواده مقتول را به دست آورده بودند اما مقامات قضایی هر دو زندانی را اعدام کردند. حمید بامری، روز پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳ اعدام شده بود.

حمید چترسیمابه(سابکی)، ۴۰ساله، فرزند عباس، متاهل دارای ۳فرزند، اهل و ساکن گلدشت از توابع جازموریان بود.

زندانی اعدام شده دیگرمحمد فرهاد‌زاده نام داشت وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام ۲زندانی در زندان اصفهان

سحرگاه پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند. اسامی این زندانیان عبارتنداز: محمدرضا مهجور و محمد عشوری.

محمدرضا مهجور پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

محمد عشوری نیز ۶سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. محمد عشوری، ۳۲ساله و اهل روستای مرنجان از توابع نورآباد ممسنی بود.

اعدام این زندانیان تا کنون در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعـدام یک زندانی در زندان ملایر

سحرگاه یک‌شنبه ۲۹مهرماه یک زندانی در زندان ملایر اعـدام شد. این زندانی محمد صابری نام دارد. وی ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

۶زندانی در زندان‌های تبریز و رشت اعـدام شدند. 

 بامداد روز شنبه ۲۸مهرماه ۱۴۰۳، دو مرد در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند. این دو زندانی بهزاد غفاری، ۴۰ ساله و جواد ابراهیمی، ۳۵ساله بودند. اتهام آنها مرتبط با مواد مخدر بود‌. آنها در یک پرونده مشترک به اعـدام محکوم شده بودند.

سحرگاه یک‌شنبه ۲۹مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان مرکزی تبریز اعـدام شدند. این ۳زندانی حسن یوسفی، سیامک مولایی و محمد امین نورافکن نام داشتند. سیامک مولایی و حسن یوسفی دریک پرونده مشترک از ۴سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند. محمد امین نورافکن نیز از ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. وی متاهل و پدر یک فرزند خردسال بود.

احراز هویت زن اعـدامی در زندان تبریز

یک زن که در زندان تبریز اعـدام شد احراز هویت شد. وی نسترن فیروزی نام دارد. در خبرهای قبلی تنها نام وی که نسترن بود مشخص شده بود.

اعـدام یک زندانی در زندان رشت

یک زندانی در زندان لاکان رشت اعـدام شد. این زندانی رضا عباسی نام داشت. وی ۲۹ ساله و اهل رشت بود. رضا عباسی در یک نزاع دسته‌جمعی به اتهام قتل بازداشت و اعـدام محکوم شده بود. حکم اعـدام این زندانی روز شنبه ۲۸مهرماه ۱۴۰۳، در زندان لاکان رشت اجرایی شد.

محکومیت ۲زندانی سیاسی مرتضی پروین و طاهر نقوی مجموعا به ۱۲سال زندان

کارزار سه‌شنبه‌ های نه به اعدام، پیوستن زندانیان زندان شیبان اهواز به کارزار


اعـدام ۳زندانی در زندان‌های بیرجند و تبریز

سه زندانی در زندان‌های بیرجند و تبریز اعـدام شدند. زندانی اعـدام شده در بیرجند بهمن شیخ‌حسینی نام داشت. وی پیش از این به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. حکم اعـدام این زندانی بدون اطلاع خانواده و دادن ملاقات آخر انجام شد. بهمن شیخ حسینی، ۳۲ساله، فرزند مناف، متاهل، اهل و ساکن زاهدان بود

اعـدام ۲زندانی در زندان تبریز

دو زندانی از جمله یک زن در زندان تبریز اعـدام شدند. اتهام این ۲زندانی قتل عنوان شده است. هویت این ۲زندانی یاد شده مشخص نیست اما به نقل از رکنا نام زن اعـدام شده نسترن ومرد اعـدام شده محمد می‌باشد. این دو در یک پرونده مشترک به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.


 اعـدام ۲زندانی در زندان مرکزی زنجان

دو زندانی در زندان مرکزی زنجان اعدام شدند. این ۲زندانی یوسف شیروانی و جعفر سامعی نام داشتند. اتهام آنها قتل و تجاوز عنوان شده است. حکم اعـدام این ۲زندانی در سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، اجرایی شد. یوسف شیروانی ۳۷ساله و اهل تاکستان قزوین بود. جعفر سامعی نیز اهل هشترود بود.

خبر اعـدام این زندانیان در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ