کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان مرکزی کرج

۲۰ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعـدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در نیمی از ماه به دستکم ۷۹ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۲۰مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان مرکزی کرج اعـدام شدند. حکم اعـدام این ۳زندانی در سحرگاه چهارشنبه ۱۸مهرماه در زندان مرکزی کرج اجرایی شد. اسامی این زندانیان عبارتند از: مجید افروز ۵۲ساله، محمد مشمول ۴۰ساله و ابراهیم صدیق ۴۵ساله.  اتهام همگی این زندانیان قتل در پرونده‌های جداگانه عنوان شده است.

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی ارومیه

سحرگاه پنج‌شنبه ۱۹مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه اعـدام شدند. هویت این دو زندانی برهان انصاری اهل ارومیه و اسعد فرهنگ اهل سقز می‌باشد. اسعد فرهنگ اهل سقز و پدر۳فرزند بود. اعـدام وی در  حالی صورت گرفت که پرونده وی در جریان بود و قرار بود که در تاریخ ۵آبان نشست دادگاه وی برگزار شود. وی ۹سال پیش به اتهام قتل بازداشت شده بود.  اعـدام وی بدون اطلاع به خانواده و انجام آخرین ملاقات صورت  گرفته است.

اعدام ۱۱زندانی در زندان قزلحصار

سحرگاه چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳، یازده زندانی در زندان قزلحصار اعـدام شده‌اند. احمد نارویی، محمد اسحاقزهی، کامران سقایی،  ستار خسروی، سعید صفایی،  به اتهام مرتبط با مواد مخدر و آرمان هدایتی، مهدی زارعی، محمد صادق‌نیا، به اتهام قتل، دو تبعه افغانستان که هویت آنها مشخص نشده است به اتهام تجاوز  ویک زن که هویت و اتهام  وی مشخص نیست در زندان قزلحصار اعـدام شده‌اند.

افزایش آمار زندانیان اعـدام شده در زندان قزلحصار به ۱۱ زندانی

زندانی سیاسی وریشه مرادی، اعتصاب غذا در اعتراض به افزایش احکام اعـدام و محرومیت از ملاقات + کلیپ

اعدام یک زندانی در زندان اردبیل

سحرگاه سه‌شنبه ۱۷مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان اردبیل اعدام شد. حکم اعدام یونس پیروزی بامداد روز یک‌شنبه ۱۵مهرماه ۱۴۰۳ در زندان اردبیل اجرایی شد. یونس پیروزی ۴۸ساله، ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.


اعدام یک زندانی در زندان همدان

یک زندانی در زندان همدان اعـدام شد. حکم اعـدام این زندانی سحرگاه شنبه ۱۴مهرماه در زندان همدان اجرایی شد. این زندانی اشکان یاری نام دارد. وی پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

مشخص شدن هویت زن اعدامی در زندان قزلحصار

یک زن جوان روز چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، در زندان قزلحصار اعدام شد. پیشتر خبر اعدام این زن را سایت کانون حقوق بشر ایران اعلام کرد بود اما هویت وی مشخص نبود. این زن لیلا قائمی نام دارد. وی اهل تهران و مادر یک فرزند بوده است. وی از ۸ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. او بیشتر دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری کرده بود.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک




اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ