کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندان لنگرود قم؛ افشای شکنجه گران + عکس هوایی و نقشه

۱۸ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی افشای شکنجه گران


لیست بخش‌های مختلف

1. وضعیت بندهای زندان لنگرود قم

2. بند ۱۲ – بند زنان

3. برنامه غذایی

4. وضعیت بهداری زندان لنگرود قم

5. ملاقات

6. اسامی رؤسا و شکنجه گران زندان لنگرود قم

7. اردوگاه اشتغال‌زایی زندان لنگرود قم

8. کانون اصلاح و تربیت

9. افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

افشای شکنجه گران + عکس هوایی و نقشه زندان لنگرود قم

اشخاصی که نام آنها آورده شده مجریان فشار و شکنجه زندانیان و اجرای احکام اعدام در زندان لنگرود قم هستند.

زندان‌های تحت حاکمیت سران حاکم بر ایران از دیرباز به دلیل شرایط غیرانسانی، نقض گسترده حقوق بشر و اعمال رفتارهای ظالمانه علیه زندانیان، از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی، شناخته شده‌اند. در سال‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از سوی نهادهای بین‌المللی، فعالان حقوق بشر، و خانواده‌های زندانیان منتشر شده است که وضعیت وخیم زندان‌ها را آشکار می‌سازند. این گزارش‌ها به نبود امکانات اولیه بهداشتی، شکنجه‌های جسمی و روحی، عدم دسترسی به محاکمه عادلانه، و تراکم شدید زندانیان در سلول‌های محدود اشاره دارند. چنین شرایطی با اصول حقوق بشر جهانی و معیارهای تعیین‌شده توسط نهادهایی نظیر سازمان ملل و عفو بین‌الملل در تضاد است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها خواستار بهبود وضعیت زندانیان در ایران و رعایت قوانین بین‌المللی در خصوص حقوق اساسی زندانیان شده‌اند. جامعه بین‌المللی نیز بارها نسبت به شرایط زندان‌ها در ایران، به‌ویژه در زمینه رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز با زندانیان، ابراز نگرانی کرده است. در این میان، فقدان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و استفاده از شکنجه به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان از جمله اصلی‌ترین موارد نقض حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

برای افشای هرچه بیشتر جنایات سران حکومت در زندان‌ها، کانون حقوق بشر ایران از همه شهروندان و زندانیان درخواست دارد که هر گونه اطلاعات از درون زندان‌های حکومت را برای ما ارسال کنند.

اطلاعات تکمیلی خود از درون زندان‌ها و اسامی و مشخصات روسا و مأمورانی که در شکنجه و اذیت و آزار زندانیان دست دارند، را برای کانون حقوق بشر ایران به آدرس (@MaryamHashemai) ارسال کنید.

گزارش زیر به صورت کامل و بدون کم و کاست از زندان لنگرود قم برای اطلاع عموم مردم و سازمان‌های حقوق بشری منتشر می‌شود.


عکس هوایی و نقشه  کامل زندان لنگرود قم

زندان لنگرود – مرکزی قم (اداره و سازمان دولتی) در استان قم، شهرستان قم و جاده قم – کهک، بلوار خلیج فارس واقع شده است. این زندان از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امام حسن مجتبی (زندان) و پایگاه امداد و نجات جاده قدیم قم – کاشان (لنگر) قرار گرفته است.

وضعیت بندهای زندان لنگرود قم


زندان لنگرود، ندامتگاه مرکزی قم

زندان مرکزی قم یا همان زندان لنگرود قم، دارای ۱۲ بند است. در هر بند ۱۰ اتاق وجود دارد.

ترتیب بندها به این ترتیب است:

بند ۱ و ۲ و ۳ متادون

بند ۴ جوانان

بند ۵ و ۶ و ۷ جرائم عمومی

بند ۸ جرائم مالی

بند ۹ و ۱۰ زندانیانی که قرآن را می‌خوانند و حفظ می‌کنند تا از زندان مرخصی بگیرند.

بند ۱۱ زندانیان سیاسی

بند ۱۲ – بند زنان

در زندان لنگرود قم دستکم ۲۵۰۰ زندانی محبوس هستند. زندانیان سیاسی محبوس در زندان لنگرود قم حدود ۳۰۰ نفر هستند.

در هر بند ۱۰ سرویس بهداشتی و ۶ حمام وجود دارد. آب گرم بطور معمول هر روز بین ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر باز است و در بقیه ساعتها، زندانیان از آب گرم محروم هستند.

در هر اتاق بیشتر از ۲۰ زندانی محبوس هستند که فقط ۱۵ نفر آنان تخت دارند و بقیه به صورت کف خواب باید شب را به روز برسانند.

برنامه غذایی

صبحانه:

یک روز پنیر یک روز مربا و یک روز هم حلوا می‌دهند و این برنامه در هفته تکرار می‌شود.

ناهار:

پلوعدس، قورمه سبزی، مرغ، آبگوشت، شوید باقلاپلو، استانبولی پلو

شام:

تخم مرغ، سیب زمینی آب‌پز، شنسل، آش، ماکارونی، عدسی، لوبیا

وضعیت بهداری زندان لنگرود قم

برای بردن بیماران به بهداری خیلی معطل می‌کنند و زندانی را به این ترتیب شکنجه می‌دهند. به بیماری زندانیان هیچ اهمیتی داده نمی‌شود. دارو هم اگر داشته باشند یا نمی‌دهند و یا اینکه سر مریضی و بردن به امداد خیلی زیاد معطل می‌کردند و اهمیت نمی‌دادند .دارو داشتند ولی نمی‌دادند یا به سختی می‌دادند.در صورتی که نیاز بود دکترهای بیرون می‌بردند فقط پولش را می‌گرفتند.

ملاقات

هر زندانی هفته‌ای یک بار ملاقات کابینی دارد. و می‌تواند ماهی ۲بار هم ملاقات حضوری داشته باشد. هر زندانی روزانه ۱۰ دقیقه امکان تماس تلفنی با خانواده اش را دارد و در صورتی که زمان بیشتری را برای صحبت نیاز داشته باشد، باید زمان زندانیان دیگر را از آنها بخرد.

اسامی رؤسا و شکنجه گران زندان لنگرود قم

رئیس زندان فردی به نام کریمی است.

رئیس واحد یا رئیس بند، فردی به نام مهدی زاده است که زندانیان را مورد اذیت و آزار مستمر قرار می‌دهد. این فرد بطور مستمر مواد مخدر را وارد زندان کرده و می‌فروشد و پول کلانی به جیب می‌زند.

رئيس حفاظت فردی با نام رفیعی است که در میان زندانیان به جنایت و جنایتکاری شناخته می‌شود.

قاضی ناظر زندان فردی به نام محمدی است که اجازه مرخصی به زندانیان نمی‌دهد و مانع آن می‌شود.

دادستان فردی با نام قریب است که زندانیان را بسیار مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد. او کسی است که مستمرا از اعدام و کشتار زندانیان دفاع می‌کند و در پی این است که زندانیان بیشتری بالای دار بروند.

اسامی رؤسای سایر بندها: نادعلی و عسگری

قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب یک قاضی جنایتکار به نام داوودآبادی است که مانند سایر قضات دادگاههای حکومت اعدامی ولایت فقیه، یا احکام بالا و یا حکم اعدام برای زندانیان صادر می‌کند.

اسامی ۳آخوندی که در زندان به اصطلاح مشغول کار فرهنگی و برگزاری نماز جماعت اجباری و یا کلاس احکام برای زندانیان هستند، به این ترتیب است:

-مرادگنجه

-گودرزی

-جابریان

مجموعه ترکیب فوق که نام آنها ذکر شد، کارشان فشار و شکنجه زندانیان و اجرای احکام اعدام است. این افراد، زندانیانی که دوران حبس خود را می‌کشند یک روز با قطع سیگار، یک بار با بستن چراغ خانه، یک روز دیگر با قطع تماس تلفنی با خانواده هایشان شکنجه می‌کنند. آنها به زندانیان فشار می‌آورند که اگر قرآن حفظ کنید به شما اجازه تماس تلفنی می‌دهیم.

بخش‌های جانبی زندان لنگرود قم – در کنار زندان لنگرود قم ۲بخش جانبی نیز وجود دارد؛ ۱ – اردوگاه اشتغال‌زایی زندان لنگرود قم ۲ – کانون اصلاح و تربیت


اردوگاه اشتغال‌زایی زندان لنگرود قم

این مراکز به منظور بیگاری کشیدن از زندانیان و سرقت دستمزدهای آنها می‌باشد.

زندانیان در ایران مجبور هستند ساعت‌ها بدون استراحت، بیگاری کنند. طبق قرارداد استاندارد، سه چهارم حقوق زندانیان به مدیران زندان تعلق گرفته و تنها یک چهارم حقوق به زندانی تعلق می‌گیرد. مثلا اگر حقوق ماهانه زندانی ۲۰۰ دلار تعیین شود، ۱۵۰ دلار آن به جیب مدیران زندان می‌رود و تنها ۵۰ دلار به زندانی داده می‌شود.

بسیاری از زندانیان جرائم مالی در ایران عموما کسانی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی، توان پرداخت بدهی‌های خود را ندارند. این زندانیان مجبورند در طول مدت حبس خود، برای تأمین هزینه‌های زندان و همچنین برای کمک به خانواده‌هایشان کار کنند. رسمی‌ترین نوع کار برای زندانیان اشتغال در کارگاه‌ها یا تبعید به مناطق دورافتاده برای کار در معادن است.

طبق ماده ۱۷۴ تبصره ۲ آیین‌نامه تمامی این منافع، عواید و مازاد درآمدها در حال و آینده باید صرف اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان و ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی و رفاهی به آنان و کمک به معیشت خانواده‌ها و آزادی زندانیان شود. این در حالیست که در زندان‌ها کمترین حقوق و امکانات رفاهی از قبیل آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، یخچال و… وجود ندارد و زندانیان علاوه بر خرید اقلام شخصی، برای تهیه این اقلام عمومی نیز باید پول پرداخت کنند.

براساس ماده ۱۸۷ متقاضیان به کارگیری خدمات زندانیان که طرف قرارداد با بنیاد تعاون هستند موظف به بیمه کردن زندانیان شاغل در قبال حوادث ناشی از کار هستند. اما با گرفتن تعهدنامه مکتوب مبنی بر سلب مسئولیت زندان از هر گونه حادثه از زندانی، از این کار سر باز می‌زنند.

کانون اصلاح و تربیت


کانون اصلاح و تربیت زندان لنگرود قم

کانون اصلاح و تربیت محل نگهداری کودکان و نوجوانان زندانی است. هدف از این کانون اصلاح و تربیت زندانیان کم سن و سال است. این مراکز که محل بسیاری از جنایات ایادی حکومت است به دلیل نظام سرکوب و شکنجه‌ای که بر آن حاکم است با نابود کردن شخصیت کودکان و نوجوانان زندانی آنها را برای انجام جرم‌های بزرگتر آماده می‌کند.

افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

این گوشه‌ای از وضعیت جهنمی زندان‌ها در حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه است. زندانیان یا مبارزان آزادی هستند که توسط نیروهای سرکوبگر به اسارت گرفته شده‌اند یا قربانیان سرقت و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت.

وضعیت اسف‌بار زندان‌ها در جمهوری اسلامی، لکه ننگی بر پیشانی این رژیم است. ضروری است که جامعه بین‌المللی اقدامات قاطع‌تری برای فشار بر این حکومت به منظور احترام به حقوق بشر و حقوق زندانیان و بهبود شرایط زندان‌ها انجام دهد.

وظیفه هر یک از شهروندان افشای هر گونه اطلاعات و جنایات این حکومت در زندان‌ها می‌باشد. کانون حقوق بشر ایران افشای جنایات این حکومت در قبال زندانیان را وظیفه خود دانسته و از همه مردم درخواست کمک و همکاری داریم.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ