کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محکومیت ۱۰ زن بهایی به ۹۰ سال حبس، مصادره اموال و محرومیت‌های اجتماعی

۳۰ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


این ۱۰زن بهایی در ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲،‌ بازداشت و پس از پایان دوران بازجوی‌ با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۳۰مهرماه ۱۴۰۳، ده زن بهایی مجموعا به ۹۰سال حبس، مصادره اموال و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند. این زنان بهایی عبارتند از : بهاره لطفی، پرستو حکیم، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، شانا شوقی‌فر، ندا عمادی، ندا بدخش، آرزو سبحانیان، نگین خادمی و یگانه آگاهی.

اتهام این زنان بهایی تبلیغ علیه نظام و مشارکت در انجام فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع اسلام می‌باشد. اتهام اصلی این زنان بهایی برگزاری کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، نقاشی، موسیقی، یوگا و اردوهای طبیعت‌گردی برای کودکان و نوجوانان می‌باشد.

این ۱۰ زن بهایی در ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲،‌ بازداشت شد و پس از پایان دوران بازجوی‌ها با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شده بودند.

محکومیت ۹۰ سال حبس، مصادره اموال و ۹۰۰میلیون تومان

بر اساس حکم شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی توکلی، که در ۲مهرماه ۱۴۰۳، برگزار شد، این زنان بهایی مجموعا به ۹۰ سال حبس و پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی، ضبط اموال، منع خروج از کشور و منع استفاده از فضای مجازی محکوم شده‌اند.

طبق حکم دادگاه، یگانه آگاهی، نگین خادمی و یگانه روح‌بخش، ندا بدخش، شانا شوقی‌فر، پرستو حکیم، آرزو سبحانیان و مژگان شاهرضایی هر کدام به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۱۰۰میلیون تومان محکوم شده‌اند.

ندا عمادی و بهاره لطفی نیز هر یک به ۵سال حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان محکوم شده‌اند.

آنها همچنین به ضبط اموال ازجمله گوشی‌، لپ‌تاپ، وسایل دیجیتال، ارزهای خارجی، طلا و جواهرات، ۲سال منع خروج از کشور و ۲سال منع استفاده از فضای مجازی محکوم شده‌اند.

خطر اعدام یک زن زندانی بلوچ در زندان ایرانشهر

اعدام ۶زندانی در زندان‌های تبریز و لاکان رشت


دستگیری افراد به اتهام بهایی بودن، نقض حقوق بشر

دستگیری افراد به اتهام بهایی بودن، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. این بازداشت‌ها با اصول زیر مغایرت دارند:

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده بر “آزادی اندیشه، وجدان و مذهب” تأکید دارد. هر فردی حق دارد مذهب خود را آزادانه انتخاب کرده و به‌طور خصوصی یا عمومی به پرستش، آموزش، عمل و اجرای مناسک مذهبی بپردازد.

ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تضمین می‌کند که تمام افراد، بدون هیچ‌گونه تبعیض به دلیل نژاد، مذهب، ملیت یا اعتقادات، از حقوق و آزادی‌های مقرر در این اعلامیه برخوردار هستند. بازداشت بهائیان بر اساس اعتقادات مذهبی‌شان، نقض این حق است.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، ماده ۱۸:

در این ماده نیز به حق آزادی فکر، وجدان و مذهب اشاره شده و تأکید شده که هیچ فردی نباید به دلیل باورها یا مذهبش تحت فشار یا بازداشت قرار گیرد.

اصل عدم تبعیض: طبق قوانین بین‌المللی، هرگونه تبعیض بر اساس مذهب، از جمله در دسترسی به حقوق سیاسی و اجتماعی، ناقض اصول برابری و حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ