کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محاکمه فعالین آذربایجانی، صدور حکم بیش از ۵۰ سال زندان برای ۶زندانی

۲۶ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


دستگیری فعالین آذربایجانی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و بیان اعتراضات صنفی نقض آشکار چندین اصل از قوانین حقوق بشری است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، شش تن از فعالین آذربایجانی به بیش از ۵۰ ساله زندان محکوم‌ شده‌اند. روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از فعالین آذربایجانی به نام‌های: مرتضی پروین، طاهر نقوی، آیدا صدیقی، فاطمه آتشی، سهیلا اصغری، سعید جمالزاده، باقر حاجی‌زاده، کمال نوری و عبدالله واحدی در شعبه ۱۵ دادگاه‌ انقلاب‌ تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده است.

مرتضی پروین که در سالن ۳ اندرزگاه‌ ۴ زندان اوین به صورت جدا از سایر فعالین آذربایجانی است، طی تماسی که با نزدیکان خود داشته از برگزاری جلسه دادگاه خود به همراه دیگر فعالین محبوس در زندان اوین خبر داده بود. اتهام‌ وی در مرحله بازپرسی، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور بود که آقای صلواتی قاضی جدید پرونده بصورت غیرقانونی با دخالت مقامات امنیتی، «توهین به خامنه‌ای» و «جاسوسی» را نیز به اتهامات وی افزوده بود.

طی حکم صادره از شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، حسین پیری بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۵سال حبس، عبدالعزیز عظیمی قدیم بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۵سال حبس، آراز امان، ایاز سیف‌خواه و باقرحاجی‌زاده هر یک بابت اتهام جاسوسی به ۸سال حبس و بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۵سال حبس و کمال نوری به ۳سال حبس محکوم شده‌اند.

اعدام ۲زندانی در زندان‌های شیراز و مشهد

اعدام ۴زندانی در زندان قزلحصار کرج


بازداشت گسترده فعالین آذربایجانی در بهمن ۱۴۰۲

طی روزهای۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲، آیدا صدیقی خراسانلو، فاطمه آتشی خیاوی، کرامت روحنواز، علیرضا شیرزاد کوچنقی، امیرعلی برادران، یاشار حسین زاده، لطفعلی جباری، سهیلا اصغری، مرتضی پروین جدا، ودود اسدی، سالار طاهر افشار، سعید جمال زاده، باقر حاجی زاده، آیاز سیف خواه، سعید مینایی، کمال نوری، آراز امان، طاهر نقوی، سعید دوستان، سلیمان «آیدین» محمدی، کرم مردانه مستعلی بیگلو و عبدالله واحدی از فعالین آذربایجانی در شهرهای اردبیل، خیاو «مشگین‌ شهر»، رشت، اورمیه، تبریز، اسلامشهر تهران، کرج و آستارا، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بودند.


دستگیری فعالین آذربایجانی نقض قوانین حقوق بشری

دستگیری فعالان آذربایجانی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و بیان اعتراضات صنفی نقض آشکار چندین اصل از قوانین حقوق بشری است. این موارد شامل نقض حقوق زیر می‌شود:

آزادی بیان و عقیده:

طبق ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد نظر خود را آزادانه بیان کند، بدون نگرانی از پیگرد قانونی.

آزادی تجمع و تشکل‌های مسالمت‌آمیز:

بر اساس ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 21 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد در تجمعات مسالمت‌آمیز شرکت کند و به ایجاد تشکل‌ها برای دفاع از حقوق خود اقدام کند.

حق کار و شرایط کار منصفانه:

ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید دارد که هر فردی حق کار کردن و برخورداری از شرایط کار منصفانه را دارد. دستگیری فعالان صنفی که در دفاع از حقوق کارگران فعالیت می‌کنند، نقض مستقیم این حق است.

عدم بازداشت خودسرانه:

طبق ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هیچ‌کس نباید به صورت خودسرانه و بدون محاکمه عادلانه بازداشت شود. دستگیری فعالان صنفی اغلب بدون محاکمه منصفانه صورت می‌گیرد.

این قوانین بین‌المللی، کشورها را موظف می‌کند تا از حقوق افراد، به‌ویژه کارگران و فعالان صنفی، دفاع کنند و بازداشت و سرکوب آنها نقض این اصول بنیادین است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ