کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان‌های قم و قزوین

۲۵ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام



اعـدام زندانیان در مهرماه افزایش چشمگیری داشته است. آمار زندانیان اعدام شده در این ماه به دستکم ۱۰۷ زندانی رسیده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های قم و قزوین اعدام شدند. سحرگاه چهارشنبه ۲۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان لنگرود قم اعدام شد. این زندانی مجید جشنلو نام داشت. وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. مجید جشنلو متاهل و پدر یک کودک ۲ساله بوده است.


اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی قزوین

بامداد روز پنج‌شنبه ۱۹مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان مرکزی قزوین اعـدام شدند. این دو زندانی جامد جعفری و علی معروفخانی نام داشتند. آنها ۳سال پیش در یک پرونده مشترک به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعـدام یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه

سحرگاه سه‌شنبه ۲۴مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان ارومیه اعـدام شد. این زندانی ناصر محمدی (هنگروانی) نام داشت. وی به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

ناصر محمدی(هنگروانی) اهل روستای نچیلان از توابع ارومیه بود.

اعـدام یک زندانی در زندان جیرفت

یک زندانی در زندان جیرفت اعـدام شد. حکم اعـدام این زندانی که یونس اخترثمر نام داشت سحرگاه دوشنبه ۲۳مهرماه ۱۴۰۳، در زندان مرکزی جیرفت اجرایی شد. وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی منتشر نشده است.


اعـدام ۱۰زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

ده زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شدند. سحرگاه یک شنبه ۲۲مهرماه ۱۴۰۳، ده زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شدند. اسامی این زندانیان: کاظم سعدی‌پور، رضا نامداری و حسین حیدری به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده و فرهاد سلیمی، علی شیروانی و عزت حیدری که به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعدام چهارزندانی در روز دوشنبه ۹مهرماه ۱۴۰۳

سحرگاه دوشنبه ۹مهرماه ۱۴۰۳، چهار زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شدند. هویت ۲تن از زندانیان، سجادجعفری و نعمت شش‌بلوکی می‌باشد. از هویت ۲زندانی دیگر اطلاعی در دست نیست. اتهام این ۴نفر در ارتباط با مواد مخدر بوده است.

زندانی سیاسی هاشم خواستار، گزارشی از آخرین وضعیت جسمی در زندان وکیل‌آباد مشهد

اعتراض جمعی زندانیان سیاسی اوین به محرومیت ملاقات تعدادی از هم بندیان خود

اعـدام یک زندانی در زندان‌ تبریز

یک زندانی در زندان‌های تبریز اعـدام شد . سحرگاه چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان تبریز اعدام شد. این زندانی هادی فلاح نام داشت. وی ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. هادی فلاح ۳۱‌ ساله و اهل شهرک ارم تبریز بود.

خبر اعدام این زندانیان تا کنون از رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.


اعدام ۲زندانی در زندان‌های کرمان و تربت حیدریه

سحرگاه یک‌شنبه ۲۲مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان‌های کرمان و تربت‌حیدریه اعـدام شدند. در تربت ‌حیدریه، یک زندانی به نام رضا میرزا‌بیگی به اتهام قتل اعـدام شد. وی ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. رضا میرزابیگی، ۳۰ساله و اهل روستای بیدوی از توابع تربت‌حیدریه بود.

اعـدام یک مامور نیروی انتظامی در کرمان

یک مامور نیروی انتظامی به نام عمار آسیان در زندان کرمان اعـدام شد.وی ۲سال پیش یک زن که به خواسته‌ها و مزاحمت‌های وی تن نداده بود را در مقابل چشمان فرزندش به قتل رسانده بود. این قتل در شهرستان قلعه گنج استان کرمان صورت گرفته بود

خبر اعـدام این ۲زندانی در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ