کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی، صدور حکم ۵ سال زندان توسط دادگاه

۱۸ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی، در زمان بازداشت بارها تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشت

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۱۸مهرماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی از خانواده‌های جان‌‌باختگان راه آزادی به ۵ سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارشات ارسالی،‌ زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی پس از بیش از یک سال بلاتکلیفی، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» توسط دادگاه انقلاب شعبه ۲۹ به ریاست سیدعلی مظلوم به ۵ سال زندان محکوم شد. او هم اکنون در زندان اوین محبوس است.

زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی، در تاریخ سه‌شنبه ۱۴شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ شب در میدان نواب شهر بروجرد بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده بود. بازداشت وی بدون داشتن برگه قضایی صورت گرفته است. ماموران پس از بازداشت فرزاد به محل سکونت وی و خانواده‌اش هجوم برده و برخی از وسایل شخصی وی از جمله موبایل و کامپیوتر وی را نیز ضبط و با خود برده‌اند.

زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی، در زمان بازداشت بارها تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشت. در دوران بازداشت، فرزاد معظمی گودرزی، مدتی در قفس زندانی بوده است. وی پس از مدتی به بند عمومی زندان شماره ۲ بروجرد معروف به زندان تیرچه بلوک منتقل شده بود. فرزاد در زمان بازداشت از تمامی حقوق خود از جمله داشتن حق وکیل و اجازه دسترسی به تلفن و تماس با بیرون زندان محروم بود.

زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی پسر عموی رضا معظمی گودرزی و صمیمی‌ترین دوست او بود. وی پس از جان‌باختن رضا در مسیر دادخواهی و افشای این جنایت تلاش زیادی داشته است.

رضا معظمی جوان ۱۹ ساله اهل بروجرد و ساکن شهریار در استان تهران بود که روز ۲۷ آبان ۱۳۹۸ با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جان باخت.

زندانی سیاسی فرزاد معظمی گودرزی، به دلیل شکنجه‌های فراوان در زمان بازداشت و بازجویی به مشکلات عصبی دچار شده و به دلیل نرساندن داروها به او توسط مقامات زندان تا کنون چند بار دچار حملات عصبی و پانیک شده است.

زندانی سیاسی محمدعلی محمودی عدم تحمل زندان به دلیل گسترش بیماری

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی اردبیل


بازداشت فرزاد معظمی گودرزی در تابستان ۱۴۰۲

پیش از این فرزاد معظمی گودرزی، در تاریخ سه‌شنبه ۱۴شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ شب در میدان نواب شهر بروجرد بـازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده بود. بـازداشت وی بدون داشتن برگه قضایی صورت گرفته است. ماموران پس از بـازداشت فرزاد به محل سکونت وی و خانواده‌اش هجوم برده و برخی از وسایل شخصی وی از جمله موبایل و کامپیوتر وی را نیز ضبط و با خود برده‌اند.

گفته می‌شود، فرزاد معظمی گودرزی، در زمان بـازداشت بارها تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشت. در دوران بـازداشت، فرزاد معظمی گودرزی، مدتی در قفس زندانی بوده است. وی پس از مدتی به بند عمومی زندان شماره ۲ بروجرد معروف به زندان تیرچه بلوک منتقل شده بود. فرزاد در زمان بـازداشت از تمامی حقوق خود از جمله داشتن حق وکیل و اجازه دسترسی به تلفن و تماس با بیرون زندان محروم بود.


نقض قوانین حقوق بشر، با بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی و جان‌باختگان راه آزادی

بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی و جان‌باختگان راه آزادی نقض چندین اصل و قوانین حقوق بشری است که در اسناد بین‌المللی مختلف به رسمیت شناخته شده‌اند:

حق آزادی و امنیت شخصی: طبق ماده ۹ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق آزادی و امنیت شخصی دارد و هیچ‌کس نباید به‌طور خودسرانه بازداشت یا زندانی شود. بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی به دلیل ارتباط با آنها نقض این حق است، چرا که این افراد بدون دلیل قانونی بازداشت می‌شوند.

اصل عدم مجازات به دلیل روابط خانوادگی:

طبق ماده ۱۶ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر اسناد حقوقی بین‌المللی، خانواده به‌عنوان واحد اساسی جامعه تحت حمایت قرار دارد. بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی یا دیدگاه‌های خویشاوندانشان نقض این اصل است و به نوعی مجازات افراد برای جرایم انجام‌نداده تلقی می‌شود.

اصل منع شکنجه و رفتار غیرانسانی:

طبق ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون علیه شکنجه، شکنجه و هرگونه رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز ممنوع است. بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی به منظور فشار وارد آوردن به زندانیان، به‌عنوان نوعی شکنجه روانی و نقض این اصل محسوب می‌شود.

حق دادخواهی منصفانه: طبق ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر فردی حق دارد به‌طور منصفانه و علنی در دادگاهی مستقل و بی‌طرف محاکمه شود. بازداشت اعضای خانواده به دلایل سیاسی معمولاً بدون ارائه شواهد یا محاکمه عادلانه صورت می‌گیرد، که نقض این اصل است.

این بازداشت‌ها در تضاد با این اصول و قوانین بین‌المللی است و به‌عنوان نوعی سرکوب سیاسی و نقض حقوق بشر تلقی می‌شود.


کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ