کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازداشت کوثر دهبان زاده خواهر زندانی سیاسی میثم دهبان زاده

۱۴ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


تا بحال چندین بار کوثر دهبان زاده توسط اطلاعات یاسوج احضار شده و به دلیل حمایت از برادرش زندانی سیاسی میثم دهبان زاده او را تهدید کرده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۱۴مهرماه ۱۴۰۳، بنابر اخبار دریافتی، کوثر دهبان زاده خواهر زندانی سیاسی میثم دهبان زاده توسط اطلاعات شیراز دستگیر شده است. کوثر دهبان زاده به دلیل حمایت و پیگیری‌های قضایی برادرش (میثم دهبان زاده) تحت فشار ماموران امنیتی قرار گرفته و روز دوشنبه ۶مهر ۱۴۰۳ در شهر شیراز توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به سلول انفرادی منتقل شد.

ماموران اطلاعات خانواده او را تهدید کرده‌اند که خبر دستگیری او را اطلاع‌رسانی نکنند.

یادآوری می‌شود میثم دهبان زاده اکنون در زندان قزلحصار دوران حبس خود را سپری می‌کند و  بدنبال پرونده جدیدی که در ارتباط با آتش‌سوزی زندان اوین برای او تشکیل شده بود که در دادگاه بدوی به ۶.۵ سال حبس محکوم شد.

کوثر دهبان زاده پیش از این هم چندین بار توسط اطلاعات یاسوج احضار شده و به دلیل حمایت از برادرش او را تهدید کرده بودند.

سران حکومت بعد از قیام ۱۴۰۱ فشار و تهدید برخانواده دادخواهان و خانواده زندانیان سیاسی را شدت بخشیده است و تعداد زیادی از آنها را بازداشت کرده است.

اعدام ۴زندانی در ایلام، زنجان و تبریز

زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی تهدید سلامتی نوزاد ۶ماهه وی در زندان


در باره زندانی سیاسی میثم دهبان‌زاده

زندانی سیاسی میثم دهبان زاده در آذرماه ۹۹ بازداشت و به سلول انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی پس از چند ماه با وثیقه آزاد و مجددا در بهمن ماه ۱۴۰۰، دستگیر و جهت تحمل محکومیت ۱۰ساله به زندان اوین منتقل شد. اتهامات وی «اجتماع و تبانی» از طریق ارتباط با مجاهدین خلق و «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام شد.

این زندانی سیاسی جزو مجروحین حمله به زندانیان در جریان آتش سوزی زندان اوین است. پس از انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی اوین به زندان گوهردشت که در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱، یک روز پس از آتش سوزی مهیب در این زندان انجام گرفت، میثم دهبان زاده به انفرادی‌های بند ۲۴۱ اوین منتقل و تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. او را پس از چندی به زندان گوهردشت منتقل کردند.

در راستای طرح تخلیه زندان گوهردشت، در روز چهارشنبه ۱۳اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، زندانیان سیاسی میثم دهبان زاده، مجید روشن نژاد از زندان گوهردشت به تیپ ۴ زندان تهران بزرگ منتقل شدند. روز پنجشنبه ۴خردادماه ۱۴۰۲، او و مجید روشن نژاد را به شدت مورد ضرب و جرح قرار داده و با بستن به یک تیر وی را شکنجه کردند.


بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی نقض قوانین حقوق بشر

بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی نقض چندین اصل و قوانین حقوق بشری است که در اسناد بین‌المللی مختلف به رسمیت شناخته شده‌اند:

حق آزادی و امنیت شخصی: طبق ماده ۹ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده 9 از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق آزادی و امنیت شخصی دارد و هیچ‌کس نباید به‌طور خودسرانه بازداشت یا زندانی شود. بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی به دلیل ارتباط با آنها نقض این حق است، چرا که این افراد بدون دلیل قانونی بازداشت می‌شوند.

اصل عدم مجازات به دلیل روابط خانوادگی: طبق ماده ۱۶ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر اسناد حقوقی بین‌المللی، خانواده به‌عنوان واحد اساسی جامعه تحت حمایت قرار دارد. بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی یا دیدگاه‌های خویشاوندانشان نقض این اصل است و به نوعی مجازات افراد برای جرایم انجام‌نداده تلقی می‌شود.

اصل منع شکنجه و رفتار غیرانسانی:

طبق ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون علیه شکنجه، شکنجه و هرگونه رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز ممنوع است. بازداشت اعضای خانواده زندانیان سیاسی به منظور فشار وارد آوردن به زندانیان، به‌عنوان نوعی شکنجه روانی و نقض این اصل محسوب می‌شود.

حق دادخواهی منصفانه: طبق ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر فردی حق دارد به‌طور منصفانه و علنی در دادگاهی مستقل و بی‌طرف محاکمه شود. بازداشت اعضای خانواده به دلایل سیاسی معمولاً بدون ارائه شواهد یا محاکمه عادلانه صورت می‌گیرد، که نقض این اصل است.

این بازداشت‌ها در تضاد با این اصول و قوانین بین‌المللی است و به‌عنوان نوعی سرکوب سیاسی و نقض حقوق بشر تلقی می‌شود

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ