کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

برگزاری دادگاه ۳زندانی سیاسی پس از ۱۴ماه بازداشت و بلاتکلیفی

۲۴ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


به ۳زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز فرشاد اعتمادی فر، سامان حرمت نژاد و داوود حرمت نژاد ابلاغ شد که قرار است روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳، دادگاه رسیدگی به پرونده ایشان برگزار شود. برگزاری این دادگاه در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز خواهد بود


به گزارش کانون حقوق بشر ایران چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۳، پس از ۱۴ماه بازداشت و بلاتکلیفی،  ۳زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، روز شنبه ۲۷مردادماه ۱۴۰۳، در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه می‌شود. این ۳جوان معترض، فرشاد اعتمادی‌فر، سامان حرمت‌نژاد و داوود حرمت‌نژاد می‌باشند.

به گزارش منبع موثق به ۳زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز فرشاد اعتمادی فر، سامان حرمت نژاد و داوود حرمت نژاد ابلاغ شد که قرار است روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳، دادگاه رسیدگی به پرونده ایشان برگزار شود. برگزاری این دادگاه در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز خواهد بود.

بر اساس همین گزارش اتهامات این ۳زندانی سیاسی «محاربه به علت عضویت در مجاهدین خلق، تبلیغ  علیه نظام و اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور» بوده و با این کیفرخواست محاکمه می شوند.

روز ۲۶ خردادماه ۱۴۰۲، چهار جوان از اهالی روستای پیچاب از توابع شهرستان باشت به نام های فرشاد اعتمادی فر، سامان حرمت نژاد، داوود حرمت نژاد و ماهان ساجدی از اهالی روستای پیچاب از توابع شهرستان باشت بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات یاسوج منتقل شدند. آنها مدت‌ها، تحت بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بودند. فرشاد اعتمادی فر، سامان حرمت نژاد و داوود حرمت نژاد پس از چندی به زندان شیبان اهواز منتقل شده و تا این تاریخ در این زندان به سر می برند.

زندانی سیاسی فرشاد اعتمادی فر، متولد ۱۳۶۹، پیش از این در سال ۹۷ سابقه بازداشت داشته است.

زندانی سیاسی منوچهر فلاح، وخامت وضعیت جسمی در بیست و چهارمین روز اعتصاب غذا

اعدام ۶زندانی در زندان‌های سبزوار و قزلحصار کرج

بازداشت و بلاتکلیفی نقض آشکار حقوق اساسی فرد

بازداشت و بلاتکلیفی زندانیان، یکی از جدی‌ترین نقض‌های حقوق بشر محسوب می‌شود. این عمل، نه تنها آزادی فردی را سلب می‌کند، بلکه می‌تواند به سلامت جسمی و روانی فرد نیز آسیب جدی وارد کند.

ماده‌های مرتبط در منشور جهانی حقوق بشر عبارتند از:

ماده ۵: هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا مجازات یا رفتار یا کیفر بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.

ماده ۹: هیچ‌کس نباید خودسرانه دستگیر، بازداشت یا تبعید شود.

ماده ۱۰: هر فرد حق دارد که در تمام موارد دادرسی عادلانه و علنی در مورد هر اتهامی که علیه او مطرح می‌شود، توسط یک دادگاه مستقل و بی‌طرف که به موجب قانون تأسیس شده است، به طور کامل مورد رسیدگی قرار گیرد.

به استناد به قوانین بالا،‌ بازداشت و بلاتکلیفی زندانیان به معنای نقض آشکار حقوق اساسی فردی است که در منشور جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ