کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

گزارشی از وضعیت حسن امینی از خانواده دادخواهان در زندان سنندج

۳۰ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر



محاکمه حسن امینی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بوکان به اتهام اخلال در نظم عمومی برگزار و وی به ۶.۵ماه زندان و ۴۰ضربه شلاق محکوم شد. وی در دوران بازجویی و بازداشت از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۳۰مردادماه ۱۴۰۳، حسن امینی برادر جان‌باخته راه آزادی محمد امینی به اتهام دیدار با سایر خانواده‌های دادخواهان، به ۶ماه زندان محکوم شده است. وی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج زندانی است. حسن امینی در شامگاه جمعه ۱۹خردادماه ۱۴۰۲، هنگام بازگشت از مراسم یادبود جان‌باختگان راه آزادی در شهرهای بوکان و سقز، و شرکت در مراسم یادبود دانیال پابندی به همراه بیش از ۳۰ تن دیگر از خانواده جان‌باختگان راه آزادی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی با تودیع وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی در تاریخ ۲۶خردادماه ۱۴۰۲، از زندان بوکان آزاد شده بود.

محاکمه حسن امینی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بوکان به اتهام اخلال در نظم عمومی برگزار و وی به ۶.۵ماه زندان و ۴۰ضربه شلاق محکوم شد. وی در دوران بازجویی و بازداشت از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود.

حسن امینی برادر جان‌باخته راه آزادی محمد امینی است که در ۱۶مهرماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی در محله تقتقان سنندج مورد اصابت مستقیم گلوله قرار گرفت و جان باخت.

سی هفته مقاومت علیه اعدام، تداوم کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در ۱۸ زندان کشور

اعدام ۳زندانی در زندان‌های قزلحصار و خواف

نقض آشکار حقوق بشر در رابطه با حسن امینی و خانواده سایر جان‌باختگان راه آزادی

زندان و محدودیت خانواده‌های جان‌باختگان راه آزادی مانند حسن امینی به فرمان سران حکومت یکی از جنبه‌های تلخ و دردناک نقض حقوق بشر در ایران است. در بسیاری از موارد، نیروهای امنیتی اجازه نمی‌دهند که خانواده‌ها مراسم عزاداری عمومی برگزار کنند. همچنین گزارش‌های زیادی از تخریب قبرها این جان‌باختگان توسط نیروهای حکومتی منتشر شده است. این اقدامات نشانه تلاش سران حکومت برای پاک کردن هرگونه اثری از جنایات انجام شده است.

آزار و محدودیت خانواده‌های جان‌باختگان راه آزادی توسط سران حکومت، نقض آشکار حقوق بشر است که به‌طور خاص مواد مختلفی از معاهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. برخی از مهم‌ترین مواد حقوق بشری که در این زمینه نقض شده‌اند، عبارتند از:

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر

حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی: هر انسانی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد. اقدامات سرکوبگرانه علیه خانواده‌های جان‌باختگان، از جمله تهدید و فشارهای روانی و جسمی، به‌وضوح امنیت شخصی این افراد را به خطر می‌اندازد.

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر

ممنوعیت شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی: هیچ فردی نباید مورد شکنجه یا رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. تهدید و آزار خانواده‌های قربانیان و تخریب مزارعزیزانشان نمونه‌هایی از رفتارهای تحقیرآمیز و غیرانسانی است که به‌طور سیستماتیک از سوی حکومت اعمال می‌شود.

ماده 9 اعلامیه جهانی حقوق بشر

ممنوعیت بازداشت و توقیف خودسرانه: هیچ فردی نباید به‌طور خودسرانه بازداشت، توقیف یا تبعید شود. بازداشت و تحت فشار قرار دادن اعضای خانواده‌های جان‌باختگان بدون هیچگونه محاکمه عادلانه و با هدف سرکوب، نمونه‌ای آشکار از نقض این ماده است.

ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر

حق حریم خصوصی، خانوادگی، و مصونیت از تهاجم: هیچ فردی نباید در زندگی خصوصی، خانوادگی، منزل یا مکاتباتش مورد مداخله خودسرانه قرار گیرد. فشار بر خانواده‌های جان‌باختگان و ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری نقض آشکار این حق است.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

حق آزادی بیان و عقیده: هر فردی حق دارد بدون مداخله، از آزادی عقیده و بیان بهره‌مند شود. تهدید خانواده‌های جان‌باختگان به دلیل بیان اعتراض و مخالفت با رژیم، نقض این ماده است.

ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر

حق تجمع و تشکیل اجتماعات مسالمت‌آمیز: هر فردی حق دارد در اجتماعات مسالمت‌آمیز شرکت کند. جلوگیری از برگزاری مراسم‌های یادبود و تجمعات خانوادگی برای جان‌باختگان، نقض آشکار این ماده است.

ماده 7 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی

ممنوعیت شکنجه و رفتارهای غیرانسانی: مشابه ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر، این ماده نیز بر ممنوعیت شکنجه و رفتارهای غیرانسانی تأکید دارد که در رابطه با آزار خانواده‌های جان‌باختگان نقض می‌شود.

ماده 17 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی

حریم خصوصی، خانوادگی، و مصونیت از تهاجم: مشابه ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر، این ماده نیز بر اهمیت حریم خصوصی و خانوادگی تأکید می‌کند که در مواردی مانند تخریب قبور و آزار خانواده‌ها نقض شده است.

ماده 21 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی

حق تجمع مسالمت‌آمیز: این ماده به حق تجمع مسالمت‌آمیز تأکید دارد که با جلوگیری از برگزاری مراسم‌های یادبود نقض می‌شود.

ماده 22 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی

حق تشکیل و پیوستن به انجمن‌ها: سرکوب فعالیت‌های اجتماعی و ممانعت از تشکیل انجمن‌های خانواده‌های قربانیان از جمله نقض‌های این ماده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ