کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

دستگیری زهرا تمدن، سرپرستار بیمارستان دانشوری توسط ماموران اطلاعاتی

۱ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


اتهام زهرا تمدن، حضور در تجمعات اعتراضی کادر درمان و ترغیب پرسنل به اعتصاب بوده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۳، سرپرستار زهرا تمدن از پرسنل درمان بیمارستان مسیح دانشوری توسط ماموران اطلاعاتی بازداشت شد. این بازداشت روز سه‌شنبه ۳۰مردادماه ۱۴۰۳، انجام شد. اتهام زهرا تمدن، حضور در تجمعات اعتراضی کادر درمان و ترغیب پرسنل به اعتصاب بوده است. از هویت ماموران بازداشت کننده و محل بازداشت زهرا تمدن هیچ اطلاعی در دست نیست.

پرسنل درمان بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرده‌اند که در صورت آزاد نشدن سریع زهرا تمدن دست به اعتصاب خواهند زد. خبرهای دیگر حاکی از بازداشت ۴تن دیگر از کادر درمان است که هویت آنها تا کنون مشخص نشده است. زهرا تمدن سرپرستار بخش در بیمارستان مسیح دانشوری است.

اعتراضات پرستاران و بی‌اعتنایی مقامات دولتی

اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی پرستاران در ده‌ها بیمارستان دولتی و در دستکم ۲۰شهر ایران ادامه دارد.

پرستاران در نوزدهمین روز اعترضات خود در شهرهای مشهد، تبریز، اهواز، رشت، کرمانشاه، اصفهان، دهدشت، جهرم، آبادان، مریوان تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت وخامت‌بار معیشتی، فشار طاقت‌فرسای کار و غارت حقوقشان شدند.

زندانی سیاسی رضا عرب پور، بازداشت و بلاتکلیفی ۲۲ماهه در زندان شیبان اهواز

صدور احکام جریمه و حکم تعقیب و جلب تعدادی از شهروندان لیکک بهمئی + اسناد


پرستاران در زیر خط فقر

اضافه‌کاری اجباری، شیفت‌های طولانی ۱۲ساعته و سطح بسیار پایین حقوق، توان زندگی حداقلی را از پرستاران سلب کرده است. مقامات حکومتی حتی مصوبات و قراردادهای خودشان با پرستاران را هم زیر پا گذاشته و از اجرای تعرفه‌گذاری خدماتی خودداری می‌کنند. این موضوع سبب شده که مهاجرت پرستاران در ماه‌های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و ماهانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار مجبور به مهاجرت می‌شوند.

پرستاران در تجمعات اعتراضی خود شعار می‌دادند: «پرستار می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «فقط کف خیابون، به‌دست میاد حقمون»، «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه»، «قدرت ما جمع ماست، حاصل دسترنج ماست»، «پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن»، «فقط شعار شنیدیم، هیچ ثمری ندیدیم»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، ««از شیراز تا مشهد، اعتصاب اعتصاب»، با کرونا جنگیدیم، حمایتی ندیدیم»، «وعده وعید نمی‌خوایم، ما حقمونو می‌خوایم».

دستگیری زهرا تمدن نقض معاهدات حقوق بشری

دستگیری زهرا تمدن و یا هر کس دیگر به اتهام شرکت در اعتراضات صنفی، نقض چندین ماده از قوانین و معاهدات حقوق بشری بین‌المللی است که سازمان ملل متحد نیز از آنها حمایت می‌کند. این مواد عبارتند از:

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)

آزادی بیان: این ماده تصریح می‌کند که هر فردی حق آزادی بیان و عقیده دارد و این حق شامل آزادی داشتن نظرات بدون مداخله و دریافت و انتقال اطلاعات و ایده‌ها از طریق هر رسانه‌ای و بدون توجه به مرزها است. دستگیری به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی، که اغلب یک ابزار برای بیان اعتراض و درخواست حقوق است، نقض آشکار این ماده است.

ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)

آزادی تجمع و انجمن: این ماده به‌صراحت حق تجمع و تشکیل انجمن‌های مسالمت‌آمیز را تأیید می‌کند. دستگیری افراد به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی، که معمولاً نوعی تجمع مسالمت‌آمیز است، نقض این ماده محسوب می‌شود.

ماده 21 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)

حق تجمع مسالمت‌آمیز: این ماده تصریح می‌کند که حق تجمع مسالمت‌آمیز باید به رسمیت شناخته شود. محدودیت‌های قانونی برای این حق باید به‌طور استثنایی و تنها در شرایط خاص و ضروری اعمال شود. دستگیری افراد به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی، که به‌طور مسالمت‌آمیز برگزار می‌شود، نقض این ماده است.

ماده 22 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)

آزادی تشکل: این ماده به‌طور خاص به حق افراد برای تشکیل و عضویت در اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی اشاره دارد. دستگیری افراد به دلیل شرکت در فعالیت‌های صنفی، مانند اعتراضات، نقض این حق است.

ماده 8 میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR)

حق تشکل و اعتصاب: این ماده تأکید می‌کند که هر فردی حق دارد برای حمایت از منافع اقتصادی و اجتماعی خود، به‌طور قانونی در اتحادیه‌ها و تشکل‌ها شرکت کند و همچنین حق اعتصاب دارد. سرکوب اعتراضات صنفی نقض این حق اساسی است.

این قوانین و مواد حقوق بشری نشان‌دهنده حق افراد برای مشارکت در فعالیت‌ها و اعتراضات صنفی بدون ترس از دستگیری یا آزار و اذیت هستند. هرگونه سرکوب یا دستگیری به دلیل شرکت در چنین فعالیت‌هایی، نقض آشکار این حقوق بین‌المللی است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ