کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

جراحت زندانی سیاسی سارا جهانی و اعزام نشدن به بیمارستان به دستور مقامات زندان

۲۴ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


نهادهای امنیتی و مقامات قضایی، بدون توجه به پرونده پزشکی قانونی و بیماری خانم جهانی اقدام به بازداشت و انتقال وی به زندان کرده‌اند. وی به بیماری ام اس مبتلا است و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی سارا جهانی روز سه‌شنبه ۲۳مردادماه ۱۴۰۳ در زندان لاکان رشت دچار اسپاسم غضلانی شده و به دلیل نداشتن کنترل روی پاهای خود با صورت به زمین می‌خورد. وی در اثر این حادثه دچار جراحت در بالای ناحیه چشم شده است. در این حادثه سر سارا جهانی به دیوار خورده و نیاز به معاینه در بیمارستان‌های خارج از زندان دارد.

به دستور مقامات زندان به سارا جهانی خدمات پزشکی ارائه نشده و حتی پزشک بهداری زندان نیز وی را ویزیت نکرده است. تنها یک کمک بهیار اقدام به بخیه زخم‌های وی کرده است. مقامات زندان و بهداری به اعتراضات سایر زندانیان توجه‌ای نکرده و وی را جهت معاینه به بیمارستان خارج از زندان اعزام نکردند. این در حالی است به دلیل شدت خونریزی و برخورد سر وی به دیوار وی باید حتما تحت نظر پزشک باشد.

ابتلا به بیماری ام اس و امکان‌پذیر نبودن تحمل دوران محکومیت

به گفته منبع مطلع، علاوه بر خونریزی پارگی بالای چشم، از دهن او نیز خون آمده است. کمترین کار در این موارد انتقال وی به بیمارستان و انجام اقدامات بالینی و اسکن است. زندانی سیاسی سارا جهانی مبتلا به بیماری ام اس است و تحمل دوران محکومیت برای وی امکان پذیر نیست اما مقامات زندان و قوه قضاییه توجهی به این موضوع ندارند.

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی بندرعباس

اعدام ۳زندانی در زندان‌های کرمان و رفسنجان


در باره زندانی سیاسی سارا جهانی

زندانی سیاسی سارا جهانی در تاریخ ۲۵مردادماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی پس از پایان دوران بازجویی در مهرماه ۱۴۰۲ با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. جلسه دادگاه وی در تاریخ ۱۰اسفندماه ۱۴۰۲ به همراه ۱۰تن دیگر به ریاست قاضی راسخی برگزار شد.

در حکم دادگاه زندانی سیاسی سارا جهانی به اتهام عضویت در گروه و اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت ملی به ۶سال و یک ماه و ۱۷روز حبس محکوم شده است.

حکم دادگاه توسط شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به ریاست قاضی محمدصادق ایران عینا تایید شده است.

بازداشت و انتقال زندانی سیاسی سارا جهانی به زندان لاکان رشت، پس از مراجعه وی به شعبه ۵ اجرای احکام دادسرای رشت صورت گرفت. نهادهای امنیتی و مقامات قضایی، بدون توجه به پرونده پزشکی قانونی و بیماری خانم جهانی اقدام به بازداشت و انتقال وی به زندان کرده‌اند. وی به بیماری ام اس مبتلا است و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.


ممانعت از رسیدگی پزشکی مصداق شکنجه و نقض حقوق بشر

ممانعت عمدی از دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند به عنوان یک عمل شکنجه یا رفتار بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز تلقی شود. این اعمال، جرایم بین‌المللی محسوب می‌شوند و در قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی به شدت محکوم شده‌اند.

۱۰دسامبر ۱۹۴۸ ـ تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر

نقض حقوق منشور جهانی حقوق بشر با ممانعت از رسیدگی پزشکی

حق حیات (ماده ۳): این حق نه تنها به معنای حفظ حیات فیزیکی است، بلکه شامل حق برخورداری از شرایط مناسب برای زندگی سالم نیز می‌شود. دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این حق است.

حق آزادی و امنیت فردی (ماده ۹): هر فرد حق دارد از آزادی و امنیت شخص خود برخوردار باشد. این حق شامل حق برخورداری از شرایط مناسب زندگی در زندان نیز می‌شود که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شود.

باید توجه داشت، حقوق مندرج در منشور جهانی حقوق بشر، جهانی و غیرقابل تفکیک هستند. به این معنی که هیچ‌کس نمی‌تواند از یک حق به بهانه‌ی بهره‌مندی از حقوق دیگر محروم شود. منشور جهانی حقوق بشر بر اصل برابری همه انسان‌ها بدون تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی یا هر نوع تبعیض دیگری تاکید دارد. زندانیان نیز از این اصل مستثنی نیستند و حق دارند از همان حقوقی که افراد آزاد از آن برخوردارند، بهره‌مند شوند. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ