کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

مهرزاد شیرانزهی، بازداشت و بی‌خبری توسط ماموران اطلاعات در زهک

۲۸ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


با گذشت نزدیک به یک هفته از بازداشت مهرزاد شیرانزهی هنوز اطلاعی از محل بازداشت و وضعیت وی در دست نیست و خانواده وی در نگرانی بسر می‌برند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۲۸مردادماه ۱۴۰۳، یک جوان بلوچ در شهرستان زهک توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد. این جوان بلوچ که مهرزاد شیرانزهی نام دارد روز سه‌شنبه ۲۳مردادماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای اطلاعات در منزل خواهرش بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. دستگیری توسط ماموران اطلاعات همراه با خشونت بود و هیچ برگه قضایی جهت بازداشت ارائه ننمودند

مهرزاد شیرانزهی از ۲سال پیش به اتهام فراری دادن فردی که متهم به ترور یکی از وابستگان به حکومت بود تحت تعقیب قرار داشت. وی با دادن امان‌نامه توسط مقامات حکومتی به محل زندگی خود بازگشته بود که توسط ماموران اطلاعات بازداشت شد.

با گذشت نزدیک به یک هفته از بازداشت مهرزاد شیرانزهی هنوز اطلاعی از محل بازداشت و وضعیت وی در دست نیست و خانواده وی در نگرانی بسر می‌برند. مهرزاد شیرانزهی ۳۲ساله، متولد و اهل شهرستان زابل است.

دانشجوی معترض احسان فریدی، بازداشت و بلاتکلیفی ۲ماهه در زندان تبریز

ماشاالله کرمی، محکومیت مجدد به ۸سال و ۱۰ ماه زندان، ۱۹میلیارد ریال جریمه و مصادره اموال

دانش ضروری برای شهروندان بازداشت شده؛ بخش اول – اقدامات ضروری پیش از بازداشت


 بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن زندانی: نقض قوانین حقوق بشری

بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن زندانی، یکی از موارد نقض جدی حقوق بشر است که به‌طور مستقیم با اصول و تعهدات بین‌المللی در تضاد است. طبق قوانین حقوق بشری، هر فردی که بازداشت می‌شود، حق دارد در اسرع وقت از دلایل بازداشت خود مطلع شود و به‌طور عادلانه و بدون تأخیر به دادگاه معرفی شود. این حق در ماده 9 و 14 «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» که از اسناد اصلی حقوق بشری سازمان ملل متحد است، به‌روشنی تصریح شده است.

ماده 9 این میثاق، به‌طور خاص بر حق هر فرد بر آزادی و امنیت شخصی تأکید دارد و اعلام می‌دارد که هیچ‌کس نباید به‌طور خودسرانه بازداشت یا زندانی شود. همچنین، این ماده الزام می‌کند که هر فرد بازداشت‌شده باید به‌سرعت از دلایل بازداشت خود آگاه شود و در اسرع وقت در برابر یک مقام قضایی قرار گیرد تا مشروعیت بازداشت او بررسی شود. نگه داشتن فرد در بازداشت بدون اطلاع از اتهامات و بدون دسترسی به دادگاه، به‌طور مستقیم ماده 9 را نقض می‌کند.

ماده 14 نیز بر حق برگزاری یک دادگاه منصفانه تأکید دارد و تصریح می‌کند که هر فردی باید فرصت دفاع از خود را داشته باشد و از یک دادگاه مستقل و بی‌طرف برخوردار باشد. بلاتکلیف نگه داشتن زندانی بدون محاکمه، نه تنها این ماده را نقض می‌کند، بلکه باعث رنج و بی‌عدالتی برای فرد بازداشت‌شده می‌شود.

در نهایت، چنین رفتارهایی نقض آشکار کرامت انسانی و عدالت است و بر اساس اصول بنیادین حقوق بشر، تمامی کشورها موظف به رعایت حقوق افراد بازداشت‌شده و ارائه یک فرآیند قضایی منصفانه و به‌موقع هستند. بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن افراد، به‌ویژه بدون دسترسی به وکیل و دادگاه، تجاوز به حقوق اساسی و خدشه‌دار کردن حاکمیت قانون است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ