کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد آشتیانی، انتقال ناگهانی به زندان تهران بزرگ

۳۱ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی محمد آشتیانی بدون اطلاع قبلی، از بند۸ زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده است. علت این انتقال تا کنون مشخص نشده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۳۱مردادماه ۱۴۰۳، بنا به یک گزارش موثق از درون زندان، زندانی سیاسی محمد آشتیانی بدون اطلاع قبلی، از بند۸ زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده است. به گفته زندانیان علت این انتقال تا کنون مشخص نشده است. انتقال زندانی سیاسی محمد آشتیانی به زندان تهران بزرگ در روز سه‌شنبه ۳۰مردادماه ۱۴۰۳ انجام شد.

لازم به یاد اوری است که زندانی سیاسی محمد آشتیانی علیرغم گذشت چندین ماه از پایان دوران محکومیتش بدون دلیل مشخص و تنها با تکیه به پرونده‌های واهی مالی در حالی که هیچ شاکی هم ندارد در زندان نگه داشته شده است و قاضی این پرونده هم هیچ دلیل مستند و قانونی برای این عمل غیرقانونی خود ندارند.

زندانی سیاسی محمد آشتیانی عراقی متولد ۱۳۴۲، متاهل و دارای ۲فرزند است. وی از زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین خلق در دهه۶۰ است. این زندانی سیاسی در اسفندماه ۹۷ هنگامی که دارای یک چاپخانه بود، توسط مأمورین اطلاعاتی در تهران بازداشت و به اداره اطلاعات منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

او سپس به زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) منتقل گردید و در سال ۹۸ به وی ابلاغ شد که به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به خامنه ای» و «هواداری از مجاهدین خلق» به ۳سال زندان و جریمه سنگین محکوم شده است. این میزان محکومیت به علل واهی اضافه و بر علیه او پرونده‌سازی شد.

زندانی سیاسی محمد آشتیانی ممانعت از آزادی با پرونده سازی وزارت اطلاعات

آنیشا اسداللهی محرومیت از ملاقات حضوری و تماس تلفنی با دستور مقامات زندان اوین


پرونده‌سازی مالی علیه زندانی سیاسی محمد آشتیانی با اتهامات واهی توسط وزارت اطلاعات

با وجود پایان محکومیت وی، وزارت اطلاعات، بار دیگر بر علیه او پرونده‌سازی مالی کرده و آزادی وی را ملزم به پرداخت یک جریمه سنگین کرده‌ است. به این ترتیب از آزادی او ممانعت به عمل می‌آورند.

زندانی سیاسی محمد آشتیانی روز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، به طور ناگهانی فراخوانده شده و از بند ۱۵ زندان مرکزی کرج به زندان اوین منتقل و پس از چندی وی را به بند ۸ زندان اوین منتقل کردند.

او از سال ۹۷ تاکنون در زندان مرکزی کرج در سالن‌های مختلف بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در شرایط سختی محبوس بوده و پس از انتقال به بند ۸ اوین نیز با وجود بیماری‌ مجبور به کف خوابی شد. امری که بر شدت بیماری‌هایش افزود. او از بیماری‌هایی داخلی، آسم و مشکلات تنفسی و همچنین مسدود شدن شریان‌های قلب رنج می‌برد.

نقض قوانین حقوق بشر با جابجایی از زندان بدون اطلاع قبلی

در نگاه حقوقی، انتقال یک زندانی بدون اطلاع، یکی از ابعاد نقض حقوق بشر و اصول بنیادین عدالت است. این اقدام نه تنها با توجه به اصول حقوق بین‌الملل بلکه با قوانین داخلی نیز انطباق ندارد. حق دفاع، اطلاع‌رسانی مستند به زندانی و حفظ منزلت انسانی او، اصولی است که در انتقال زندانیان باید رعایت شود.

زندانی سیاسی محمد آشتیانی، برخلاف اصول حقوقی بین‌المللی و داخلی بدون دلیل قانونی مشخص و تنها بر اساس اتهامات بی‌اساس در زندان نگه داشته می‌شود. این اقدام نشان دهنده نقض حقوق‌بشر و نقض قوانین داخلی می‌باشد.

از نظر حقوقی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشری، انتقال یک زندانی بدون اطلاع از بند یکی از ابعاد نقض حقوق بشر و اصول بنیادین عدالت است. در این مورد، اصول و قوانین زیر نقض شده باشند:

حق آزادی و امنیت شخصی: انتقال زندانی بدون اخطار و اطلاع، حق آزادی شخص را نقض می‌کند. هر فرد حق دارد که در مقابل بازداشت یا زندانی شدن اطلاع داشته باشد و حق به دفاع در مقابل اتهاماتی که علیه او مطرح می‌شود را داشته باشد.

حق عدالت: انتقال یک زندانی بدون اطلاع، نقض حق به عدالت است. هر فرد حق دارد که برای انتقاد یا اعتراض به اتهامات مطرح شده، به صورت مشروط به عدالت دسترسی داشته باشد.

حق تعیین سرنوشت: افراد حق دارند که بدون هیچگونه تبعیض، بتوانند در مورد سرنوشت و وضعیت خود تصمیم بگیرند. انتقال زندانی بدون اطلاع، این حق را نقض می‌کند.

حق حریم خصوصی: انتقال یک زندانی بدون اطلاع، به نقض حقوق حریم خصوصی افراد منجر می‌شود.

اصول و پیمان‌های بین‌المللی: در قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حقوق اساسی فرد و اصول عدالت و انصاف مورد حمایت قرار گرفته‌اند. انتقال بدون اطلاع، با اصول مطرح شده در این پیمان‌ها مغایرت دارد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ