کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

به صلیب کشیدن زنان زندانی در زندان وکیل آباد مشهد

۱۹ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی, حقوق بشر


لیست بخش‌های مختلف

1. وضعیت غیرانسانی در بند زنان، زندان وکیل آباد مشهد

2. دومین اعتراض در روز شنبه ۱۳مردادماه

3. بستن زندانیان به صورت صلیبی به تخت

4. انعکاس خبر اعتراض زندانیان زن در کانون حقوق بشر ایران

5. انتقال زندانیان زن به بند بیماران اعصاب و روان

6. در باره زندان وکیل آباد مشهد

زندان وکیل آباد مشهد، سرکوب و به صلیب کشیدن زنان زندانی

به گفته زندانیان، رئیس زندان وکیل آباد مشهد، به نام علی عبدی، مدیر داخلی زندان به نام امیر پاسبان، رئیس حفاظت اطلاعات زندان به نام جاهدی، جانشین حفاظت اطلاعات زندان به نام ولی خانی، سرکوب و شکنجه زندانیان را هدایت می‌کردند

https://youtu.be/Jqclhl14VsU

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۱۹مردادماه ۱۴۰۳، در پی اعتراض زندانیان زن در زندان وکیل آباد مشهد، به دستور مقامات زندان ماموران گارد وارد بندها شده و به ضرب و شتم و شکنجه زندانیان اقدام کردند.

زندانیان زن در زندان وکیل آباد مشهد در هفته اول مردادماه ۱۴۰۳، در اعتراض به نبود امکانات و گرمای طاقت‌فرسای بندها و آشپزخانه، اقدام به اعتراض کردند. آنها پس از پاسخ نگرفتن با شکستن شیشه، مهتابی و دروبین‌های حفاظتی، اعتراض خود را نشان دادند. در پی این اعتراضات به دستور علی عبدی رئیس زندان وکیل آباد مشهد ماموران گارد وارد بند زنان شده و اقدام به سرکوب و ایجاد رعب و وحشت زندانیان کردند. بهداری زندان نیز به دستور مقامات زندان از مداوای زندانیانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته خودداری کردند.

1وضعیت غیرانسانی در بند زنان، زندان وکیل آباد مشهد

دلیل اصلی اعتراض زندانیان در بند زنان زندان وکیل آباد مشهد، گرمای طاقت فرسا در داخل بند و آشپزخانه بود. گرما به حدی است که زندانیان آنجا را به جهنم تشبیه می‌کنند. زندانیان هم چنین به کیفیت بد غذای زندان، غیربهداشتی بودن محیط آشپزخانه، نبود یخچال و لباس‌شویی و اجاق گاز، نبود دستگاه‌های تهویه هوا اعتراض کردند. به دلیل بالا بودن آمار تعداد زندانیان در این بند و رسیدگی‌ نکردن به وضعیت بهداشتی، ساس، سوسک وموش در بندها به سرعت گسترش پیدا کرده است.

در بندها مواد شوینده و ضد عفونی کننده وجود ندارد و زندانیان به دلیل نبود ماشین لباس‌شویی مجبورند لباس‌های خود را در حمام، روشویی و یا ظروف غذای خود بشویند.

دیواره‌های ساختمان این بند به دلیل قدیمی بودن و رسیدگی نشدن به آن با قارچ و کپک پوشیده شده و این موضوع باعث مبتلا شدن زندانیان به بیماری‌های پوستی شده است. ورود داروهای پوستی به داخل زندان ممنوع بوده و بهداری زندان و مقامات زندان نیز برای حل این موضوع اقدامی نمی‌کنند.

مافیای قدرت و مواد مخدر در زندان قزلحصار – گزارش از درون زندان

زندان وکیل آباد مشهد، حمله گارد ویژه به داخل بند زنان

2دومین اعتراض در روز شنبه ۱۳مردادماه

دومین اعتراض زنان زندانی در زندان وکیل آباد مشهد، روز شنبه ۱۳مردادماه انجام شد. گارد ویژه به دستور مقامات زندان به سرکوب شدید‌تر زندانیان اقدام کرده و در سلول‌ها را به مدت ۸ساعت بسته و به زندانیان اجازه رفتن به دستشویی، فروشگاه، هواخوری و یا بهداری داده نشد. به دستور رئیس حفاظت زندان برخی از زندانیان به بند آسایش که محل زندانیان با اختلال‌های روانی است منتقل شدند.


به دستور مقامات زندان وکیل آباد مشهد، برای برخی از زندانیان زن پرونده انضباطی باز شده و برخی از زندانیان از ملاقات، تماس و مرخصی محروم شده‌اند.

3بستن زندانیان به صورت صلیبی به تخت

در بخش آسایش زندانیان را به صورت صلیبی به تخت بسته‌اند. به همین دلیل دست‌ها و پاهای زندانیان به دلیل فشار دستبند‌ها زخمی شده و درحال عفونی شدن است.

این زندانیان تنها برای رفتن به دستشویی از حالت صلیبی خارج شده و هنگام غذا خوردن نیز یک دست آنها با دستبند به تخت بسته شده است. مقامات زندان این زندانیان را مجبور به مصرف داروهای اعصاب و خواب‌آور کرده که زمینه‌ساز اعتیاد آنها می‌باشد.

به گفته زندانیان، رئیس زندان وکیل آباد مشهد، به نام علی عبدی، مدیر داخلی زندان به نام امیر پاسبان، رئیس حفاظت اطلاعات زندان به نام جاهدی، جانشین حفاظت اطلاعات زندان به نام ولی خانی، سرکوب و شکنجه زندانیان را هدایت می‌کردند.

4انعکاس خبر اعتراض زندانیان زن در کانون حقوق بشر ایران

پیش از این کانون حقوق بشر ایران، خبر اعتراض زندانیان زن و سرکوب آنها به دستور مقامات زندان وکیل‌ آباد مشهد را منعکس کرده بود. در این گزارش آمده بود،: طی روزهای سه شنبه نهم و چهارشنبه دهم مرداد ۱۴۰۳، در پی اعتراضات زندانیان در بند زنان زندان وکیل آباد مشهد ماموران گارد ویژه در داخل بند مستقر شده‌اند. به گزارشات رسیده از بند زنان زندان وکیل آباد مشهد، پس از اعتراضات و درگیری در بند زنان یکی از ماموران زن اقدام به دخالت نموده و با تهدید از زندانیان زن خواستار پایان اعتراضات می‌شود. زندانیان زن نیز که به مشکلات داخل زندان و کمبود‌ها معترض بودند با ایستادگی، وی را به شدت گوشمالی می‌دهند.

زندانیان زن در اعتراض به سرکوب و کمبودها موجود، اقدام به تخریب دوربین‌های کنترلی و شکستن شیشه‌ها می‌کنند. به دستور مقامات زندان، ماموران گارد ویژه وارد بند زنان شده و درب کلیه اتاق‌ها را برای ساعت‌های متمادی قفل می‌کنند. آنها به منظور ایجاد جو رعب و وحشت به صورت مستمر با باتوم به درب اتاق‌ها زده و با ایجاد سروصدا زندانیان زن را تحت فشارهای عصبی قرار داده بودند.

5انتقال زندانیان زن به بند بیماران اعصاب و روان

مقامات زندان وکیل آباد مشهد پس از سرکوب زندانیان زن چندین تن از آنها به بند آرامش که مخصوص بیماران اعصاب و روان است منتقل کرده و چندین زندانی را به مکان نامعلومی برده‌اند.

زندانیان زن در زندان وکیل آباد مشهد خواستار تغییر قاضی ناظر زندان که طباطبایی نام دارد می‌باشند. این شخص عامل شکنجه روحی و اذیت و آزار زندانیان می‌باشد.

بنا به گزارشات رسیده مامورین گارد ویژه تا پایان روز جمعه ۱۲مردادماه ۱۴۰۳، همچنان در داخل بند زنان زندان وکیل آباد مستقر بودند.

6در باره زندان وکیل آباد مشهد

بیش از ۸ هزار زندانی در زندان وکیل آباد مشهد در حال گذراندن دوره حبس خود می‌باشند. بیشتر این زندانیان به دلیل ارتکاب جرایم اجتماعی مانند سرقت، مواد مخدر، اختلافات خانوادگی و… زندانی شده‌اند. شماری از زندانیان نیز با اتهامات سیاسی یا عقیدتی نیز در این زندان محبوس هستند. در حال حاضر چندین زندانی اهل سنت در زندان وکیل آباد مشهد زندانی می‌باشند

یادآوری می‌کنیم که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، دو قاضی و ۳زندان از جمله زندان وکیل آباد مشهد را به دلیل نقش آنها در شکنجه‌ و رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز، بازداشت‌های خودسرانه افراد به دلیل شرکت در اجتماع‌های مسالمت‌آمیز در لیست سیاه خود قرار داده و تحریم کرد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ