کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان‌های اراک و کاشمر

۲۰ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


لیست بخش‌های مختلف

1. اعدام یک زندانی در زندان خوی

2. اعدام ۲۹ زندانی در زندان‌های قزلحصار و مرکزی کرج

3. اعدام یک زندانی در زندان سبزوار

4. اعدام ۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

5. مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

ماشین اعدام حکومت از ابتدای مردادماه تا کنون دستکم ۷۷ زندانی را اعدام کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۲۰مردادماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های اراک و کاشمر اعدام شده‌اند. سحرگاه روز یک‌شنبه ۱۴مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی به نام‌های امیر تسبیحی و مهدی حسینی در محوطه زندان اراک اعدام شدند. این ۲زندانی به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. امیر تسبیحی اهل ساوه ۲سال پیش بازداشت شده بود. مهدی حسینی نیز اهل اراک و ۶سال پیش بازداشت شده بود.

سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۶مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان کاشمر اعدام شد. این زندانی علی شبانی نام داشت وی ۵سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. علی شبانی متاهل و پدر ۲فرزند بود.

خبر اعدام این ۳زندانی در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است

تایید حکم اعدام ۶زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت توسط دیوان عالی کشور

بازرسی و ضرب و شتم زندانیان در زندان نقده توسط محرمی افسر نگهبان

مافیای قدرت و مواد مخدر در زندان قزلحصار – گزارش از درون زندان

1اعدام یک زندانی در زندان خوی

سحرگاه روز جمعه ۱۹مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان خوی اعدام شد. حکم اعدام این زندانی که حسن سرخوش نام داشت بامداد روز پنج‌شنبه ۱۸مردادماه ۱۴۰۳، اجرایی شد. این زندانی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. وی روز چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، به سلول انفرادی منتقل شده بود. از جزییات پرونده و مشخصات این زندانی اطلاع بیشتری در دست نیست.

2اعدام ۲۹ زندانی در زندان‌های قزلحصار و مرکزی کرج

۲۹ زندانی روز چهارشنبه ۱۸مردادماه ۱۴۰۳، در زندان‌های قزلحصار و مرکزی کرج اعـدام شدند. هویت برخی از زندانیان اعـدام شده به شرح زیر است:

شهاب ملکی اهل هرسین، شهریار فروتن۳۸ ساله، محمد نظری و اسماعیل شرفی همگی اهل کرمانشاه، امید فرهیخته و رسول حیدری اهل تهران، فرود گراوند و محمد غلامی اهل کوهدشت لرستان، عبدالله شهنوازی و خلیل نهتانی اهل زاهدان.

هفت‌ تن از زندانیان به اتهام مرتبط با مواد مخدر، ۱۷زندانی به اتهام قتل به اعـدام محکوم شده بودند. ۴تن از زندانیان تبعه افغانستان بودند.

اعـدام گروهی در زندان‌های حکومت به دلیل فشارهای بین‌المللی مدت‌ها بود که متوقف شده بود. آخرین اعـدام گروهی مربوط به ۲۲تیرماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات سراسری سال ۸۸ به منظور ایجاد جو رعب و سرکوب بود. این اعـدام جمعی نشان‌دهنده نیاز حکومت برای قدرت‌نمایی در برابر جو ملتهب جامعه و سرکوب اعتراضات مردمی می‌باشد.

3اعدام یک زندانی در زندان سبزوار

سحرگاه سه‌شنبه ۱۶مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان سبزوار اعـدام شد. حکم اعـدام این زندانی که اکبر گوهری نام دارد، در محوطه زندان سبزوار اجرایی شد. اکبر گوهری ۴۰ساله، پدر یک فرزند، ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. وی پیش از بازداشت کارگر یک دامداری بود. خبر اعـدام وی توسط رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

4اعدام ۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

حکم اعـدام این ۳زندانی بامداد روز شنبه ۱۳مرداد به مرحله اجرا درآمد. این ۳زندانی، نقی قربانی ۴۰ساله، رضا(حمید) رستمی ۳۲ساله و جواد امیری ۳۵ ساله می‌باشند. اتهام این زندانیان در ارتباط با مواد مخدر بوده است. جواد امیری و نقی قربانی هر دو اهل بندرعباس بوده و از ۳سال پیش در یک پرونده مشترک در رابطه با مواد مخدر بازداشت شده بودند. رضا رستمی نیز اهل شیراز بود و ۴سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

5مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ