کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی زنجان

۳۰ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


از ابتدای مرداد ماه تا کنون دستکم ۱۲۳ زندانی توسط قوه قضاییه اعدام شده‌اند. سران حکومت تلاش می‌کنند که با ایجاد جو سرکوب مانع گسترش اعتراضات مردمی شوند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۳۰مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زنجان اعدام شدند. سحرگاه دوشنبه ۲۹مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی به اسامی مهدی پیری و مظاهر عیوضی در زندان مرکزی زنجان اعدام شدند. مهدی پیری ۳۱ ساله، اهل شیروان بود که ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. مظاهر عیوضی ۳۵ساله نیز ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. او پدر یک فرزند بود.

اعدام این ۲زندانی در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های مرتبط با قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۲زندانی در زندان قزلحصار کرج

سحرگاه دوشنبه ۲۹مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قزلحصار اعدام شدند. این دو زندانی محمد کرمی‌زاده ۳۸ساله اهل کوهدشت لرستان و اسماعیل جوادی نام داشتند. آنها در ۲پرونده جداگانه به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

اعدام یک زندانی در زندان خواف

سحرگاه پنج‌شنبه ۲۵مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان خواف اعـدام شد. وی پیش از این در سال ۱۴۰۱ به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

تا کنون، خبر اعـدام این ۳زندانی در رسانه‌های داخلی و یا سایت‌های مرتبط با قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعـدام ۳زندانی در زندان‌های قزلحصار و خواف

اعـدام ۹ زندانی در زندان‌های یزد، شیراز و تبریز + کلیپ

اعدام ۵زندانی در زندان مرکزی یزد

سحرگاه دوشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳، پنج زندانی در زندان‌ یزد اعـدام شده‌اند. ۳تن از زندانیان بلوچ و ۲تن تبعه افغانستان بوده‌اند. هویت ۲تن از زندانیان بلوچ اعـدام شده عبارتند از : عبدالرحمان دامنی(کرگیج) ۳۴ساله، فرزند خدابخش، متاهل و پدر ۲فرزند و عبدالرئوف شه‌بخش(دهمرده) ۳۳ساله، متاهل و پدر ۲فرزند. این زندانیان هر دو اهل زاهدان بودندکه در یک پرونده مشترک به اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعـدام محکوم شده بودند. عبدالرحمان دامنی به اعـدام به یک درجه تخفیف محکوم شده بود اما مقامات زندان بدون توجه به حکم وی را به سلول انفرادی منتقل کرده و امروز صبح اعـدام کردند. از هویت ۳زندانی اعـدام شده دیگر اطلاعی در دست نیست.

اعدام یک زندانی در زندان تبریز

یک زندانی به نام عباس اعلایی آقبلاغ، بامداد روز یک‌شنبه ۲۸مردادماه ۱۴۰۳، در زندان تبریز اعـدام شد. این زندانی ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های مرتبط با قوه قضاییه منتشر نشده است.

 اعدام ۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

‌سحرگاه شنبه ۲۷مردادماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شدند. هویت این زندانیان عبارتند از یوسف کاظم‌زاده، علی سلیمی و حیدر عرب. یوسف کاظم‌زاده و علی سلیمی به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند. حیدر عرب نیز به اتهام قتل در یک نزاع جمعی بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعدام این ۳زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی و یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

منشور حقوق بشرمغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی


 
منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ