کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

ماشاالله کرمی، محکومیت مجدد به ۸سال و ۱۰ ماه زندان، ۱۹میلیارد ریال جریمه و مصادره اموال

۲۷ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


حکم جدید دادگاه در حالی است که فعالیت‌های ماشاالله کرمی به هیچ وجه مشمول قوانین اختلاس و ارتشا و پولشویی نمی‌شده است. از منظر قانونی وی در جایگاهی نبوده که امکان ارتشا، اختلاش و کلاهبرداری داشته باشد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک شنبه ۲۸مردادماه ۱۴۰۳، ماشاالله کرمی پدر جان‌باخته راه‌ آزادی محمد مهدی کرمی به ۸سال و ۱۰ماه حبس، ۱۹میلیارد ریال جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شده است. این حکم توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری۲ شهرستان نظرآباد در روز پنج‌شنبه ۲۵مرداد صادر شده است. در این حکم ماشاالله کرمی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در پولشویی به ترتیب به ۱۴ماه حبس و به ۷سال و ۸ماه حبس محکوم شده است.

پیش از این شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، ماشاالله کرمی را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۵سال حبس و بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرده بود. جلسه رسیدگی به اتهامات زندانی سیاسی ماشاالله کرمی در تاریخ ۴اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، درشعبه دوم دادگاه انقلاب کرج برگزار شد.

حکم جدید بدون داشتن منظر قانونی

حکم جدید دادگاه در حالی است که فعالیت‌های ماشاالله کرمی به هیچ وجه مشمول قوانین اختلاس و ارتشا و پولشویی نمی‌شده است. از منظر قانونی وی در جایگاهی نبوده که امکان ارتشا، اختلاش و کلاهبرداری داشته باشد. ماشاالله کرمی به هیچ منبع مالی دولتی یا عمومی دسترسی نداشته و مقام دولتی نیز نداشته که بتواند با استفاده از آن رشوه دریافت کند. پولی هم که به حساب ایشان منتقل می‌شده با رضایت افراد بوده و وی هیچ شاکی خصوصی در این پرونده نداشته است.

رای دادگاه نشان‌دهنده هدف سران حکومت برای تشدید فشار بر ماشاالله کرمی و خانواده وی بوده تا مانع دادخواهی خون جان‌باخته راه آزادی محمدمهدی کرمی شود.

۹۰ سال زندان برای ۱۵تن از زنان زندانی در زندان لاکان رشت

اعدام مخفیانه ۶زندانی از جمله ۲زن در زندان مرکزی قزوین

در باره زندانی سیاسی  ماشاالله کرمی

زندانی سیاسی ماشاالله کـرمی، پدر زنده‌یاد محمد مهدی کـرمی است که سال ۱۴۰۱، اعدام شده بود. ماشاالله کـرمی از تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. خانواده وی ماه‌ها از محل نگهداری وی بی‌اطلاع بودند.


تخریب و آتش زدن مدال‌ها و لوح‌های یادبود محمدمهدی کرمی

در آخرین یورش ماموران به محل سکونت آقای ماشاالله کـرمی ماموران پس از تخریب خانه و کمد وسایلی که یادگارهای محمد مهدی در آن بود، تمامی وسایل، مدال‌ها و لوح‌های یادبود را تخریب و لباس‌های محمدمهدی را آتش زدند. بدلیل فشارهای وارده به این خانواده همسر و فرزند آقای کـرمی مجبور به ترک منزل شده و به محل نامعلومی نقل مکان کرده‌اند.

محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی از متهمان پرونده چهلم زنده یاد حدیث نجفی بودند که در یک دادگاه غیرعادلانه به اعدام محکوم شدند. حکم اعدام آنها در تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۱ به اجرا درآمد.

به گفته بسیاری از حقوق‌دانان و فعالان حقوق بشر روند محاکمه محمد مهدی کرمی و محمد حسینی شتاب‌زده و ناعادلانه بوده است و حکم صادره از سوی قاضی زیر سوال است. آقای کرمی پس از اعدام فرزندش به اعتراض برخواست و به یکی از نمادهای دادخواهی خانواده اعدام‌شدگان تبدیل شده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ