کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی حمزه سواری، بیش از نیمی از عمر در زندان

۲ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی حمزه سواری از زمان بازداشت به مدت ۸سال را در زندان کارون اهواز سپری کرد. در این دوران وی با وحشیانه‌ترین شکنجه‌های فیزیکی و روحی، تحقیر، توهین، ناسزا و … از طرف عوامل زندان روبرو شد و به گفته خودش برای رهایی از این شرایط قرون وسطایی، تبعید خودخواسته به رجایی شهر و دور افتادن از خانواده را به جان خرید

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۲شهریورماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی حمزه سواری لفته بیش از نیمی از عمر خود را در زندان گذرانده است. وی در تاریخ ۱۱ شهریورماه ۱۳۸۴ زمانی که تنها ۱۸ سال داشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. زندانی سیاسی حمزه سواری لفته،  پس از ۵ماه انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات اهواز چشم بسته و دست بسته شبانه به شیراز منتقل می‌شود. پس از ۳ماه انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات شیراز به بازداشتگاه اطلاعات اهواز برگردانده می‌شود و پس از چند هفته بدون اطلاع قبلی چشم بسته و دست بسته به دادگاه انقلاب اهواز شعبه۳ برده شده و در یک محاکمه ۵دقیقه‌ای به اعدام محکوم شد. او توسط دادگاه انقلاب اهواز بابت اتهامات «افساد فی الارض، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شد؛ این حکم در نهایت به حبس‌ابد تقلیل پیدا کرد. و اتهامات افساد فی الارض از پرونده وی برداشته شد. ۲برادر وی به نام‌های محمدعلی و جعفر در۲۰ شهریور ۱۳۸۶ اعدام شدند.

زندانی سیاسی حمزه سواری ممانعت دادستان از اعزام به مراکز درمانی

اعدام ۲زندانی در زندان‌های تبریز و نهاوند

شکنجه‌های وحشیانه درزندان کارون اهواز

زندانی سیاسی حمزه سواری از زمان بازداشت به مدت ۸سال را در زندان کارون اهواز سپری کرد. در این دوران وی با وحشیانه‌ترین شکنجه‌های فیزیکی و روحی، تحقیر، توهین، ناسزا و … از طرف عوامل زندان روبرو شد و به گفته خودش برای رهایی از این شرایط قرون وسطایی، تبعید خودخواسته به رجایی شهر و دور افتادن از خانواده را به جان خرید.

محمدعلی سواری برادر اعدام شده حمزه موسسه غیردولتی صندوق امام علی را در منطقه کوت‌عبدالله اهواز تاسیس کرده بود. این موسسه با اعطای وام‌های کوچک به افراد کم درآمد آنها را از پرتاب به ورطه فقر نجات می‌داد. وی هم چنین برای دانش‌آموزان این منطقه کلاس‌های تقویتی قرآن و آموزش عربی برگزار کرده بود. دو سال پیش مادر حمزه سواری در حسرت دیدار فرزندانش چشم از جهان فروبست.

۸سال شکنجه در زندان کارون اهواز

وی در رابطه با شکنجه‌هایی که در زندان کارون اهواز تحمل کرده بود گفته است:

«هشت سال (زندان کارون اهواز) تلخ ترین دوران حبسم بوده است، دورانی که برای رهایی از آن، تبعید خودخواسته به رجایی‌شهر و دور افتادن از شهر و خانواده را به جان خریدم. در زندان کارون به وحشیانه‌ترین شکل ممکن مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفتم، تحقیر شدم، توهین و ناسزا شنیدم وبه سلول‌های قرون وسطایی منتقل شدم. افراد بسیاری را دیدم که دراین سرنوشت بامن سهیم بودند و افراد دیگری را دیدم که سرنوشتی بسیار تلخ‌تر نصیبشان شد و از زیر شکنجه‌ها جان سالم بِدر نبردند. افرادی که پروندۀ پایان حیاتشان با توجیه خشک و کلیشه‌ایِ مرگِ ناشی از زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر، پیش از آن‌که باز شود، بسته می‌شد و به بایگانی فراموشی عمدی سپرده می‌شد».

ابتلا به بیماری‌های متعدد در زندان

حمزه سواری بیش از نیمی از عمر خود را در زندان گذرانده است. وی در زندان به دلیل شکنجه و شرایط بد زندان به بیماری واریکوسل مبتلا شده که یک بار هم جراحی کرده اما دوباره عود کرده است. وی  همچنین مبتلا به  کیست بیکر پشت زانوی راست، آرتروز، معده درد مزمن می‌باشد. در اواخر سال ۱۴۰۱ پس از تحمل درد فراوان در قفسه سینه و مراجعات مکرر به پزشک زندان و اعزام به بیمارستان خارج از زندان معلوم شد که التهاب دیواره ریه هم به بیماری‌های وی افزوده شده است.  وی هم اکنون در واحد چهار زندان قزلحصار زندانی است.


روایت زندانی سیاسی حمزه سواری از شب اعدام برادرانش

روایت حمزه از شب اعدام روایت دردناکی است. حمزه در این رابطه گفته است: «در لحظات خداحافظی با برادرانم انگار قلبم داشت از سینه بیرون می‌افتاد. تمام خاطرات کودکیم با محمدعلی و جعفر که با فقر در محله کوت عبدالله گذشته بود، جلوی چشمانم آمد. آرزو می‌کردم ای کاش من هم بابرادرانم اعدام می‌شدم.در اولین ملاقات باخانواده(بعد از اعدام برادرانم)شیرینی خریدم و به مادر و پدری که در طول چندین ماه به اندازه ده‌ها سال پیر شده بودند. گفتم:برای محمدعلی و جعفر گریه نکنید،آنها بی گناه اعدام شدند.آنها شهید راه آزادی هستند». برادران حمزه سواری که اعدام شدند، هر دو معلم بودند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ