کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

توماج صالحی، پایان رسیدگی به پرونده اتهامات در دادگاه انقلاب اصفهان

۲۲ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، جلسه محاکمه خواننده رپ توماج صالحی برگزار شد. در این جلسه به گفته وکیل وی ۲ اتهام جدید به اتهامات وی اضافه شده بود. ۲اتهام افزوده عبارتند از «اجتماع و تبانی» و «معاونت در بغی»

به گزارش کانون حقوق بشر ایران،‌ دوشنبه ۲۲مردادماه ۱۳۴۰۳، جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده توماج صالحی در شعبه پنجم دادگاه انقلاب اصفهان روز یک‌شنبه ۲۱مردادماه ۱۴۰۳، برگزار شد. این دادگاه پس از نقض حکم اعدام وی توسط دیوان عالی کشور می‌باشد. توماج صالحی اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، توسط دادگاه انقلاب به ریاست قاضی توکلی به اعدام محکوم شده بود. این حکم در اوایل تیرماه توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نقض شد. این شعبه حتی حکم ۶سال و ۳ماه حبس قبلی را بدون رعایت قانون تعدد جرم‌ها دانسته و آنرا خلاف ماده ۱۳۱ و مازاد بر مجازات قانونی دانسته است.

مصطفی نیلی وکیل مدافع توماج صالحی در رابطه با برگزاری دادگاه اعلام کرد:

«پس از نقض رای صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان در دیوان عالی، امروز یکشنبه ٢١ مرداد جلسه رسیدگی به پرونده اعتراضات ١۴٠١ آقای توماج صالحی در شعبه ۵ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه هم‌عرض برگزار شد. پس از انجام دفاعیات توسط ایشان و وکلا، ختم رسیدگی اعلام شد و منتظر صدور رای هستیم.»

اعدام یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

۲۱مرداد، زمان رسیدگی به پرونده توماج صالحی در شعبه۵ دادگاه انقلاب اصفهان

صدور حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب اصفهان

پیش از این در روز چهارشنبه ۵اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام زندانی سیاسی توماج صالحی توسط دادگاه انقلاب اصفهان صادر شده بود. وکیل وی این حکم را دارای تعارضات حقوقی عیان و متناقض با حکم دیوان عالی دانسته بود.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، جلسه محاکمه خواننده رپ توماج صالحی برگزار شد. در این جلسه به گفته وکیل وی ۲ اتهام جدید به اتهامات وی اضافه شده بود. ۲اتهام افزوده عبارتند از «اجتماع و تبانی» و «معاونت در بغی».

در روز یک‌شنبه اول بهمن‌ماه ۱۴۰۲جلسه بازپرسی از خواننده رپ توماج صالحی در دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان برگزار شده بود. اتهام توماج صالحی معاونت در بغی بود که‌ به گفته کارشناسان حقوقی می‌توانست برای او خطر حکم سنگین از جمله اعدام را در پی می‌تواند داشته باشد. این جلسه بازپرسی و رسیدگی به اتهام توماج صالحی بدون ابلاغ قبلی و بدون حضور وکیل مدافع وی انجام شد.

آزادی و دستگیری در کمتر از ۱۵ روز

تومـاج صالحی خواننده رپ اعتراضی است. وی در روز ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰، در شاهین شهر اصفهان دستگیر و در تاریخ ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰، با قرار کفالت (مجازات نقدی و شش ماه زندان تعلیق شده به مدت یک سال) آزاد کردند. اتهام او در این پرونده «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» اعلام شده بود.

وی بار دیگر در ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، در شهرستان بروجن در استان چهار محال بختیاری دستگیر شده اما پس از یک سال در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد. تومـاج صالحی، بار دیگر در تاریخ ۹ آذرماه به‌ دلیل انتشار یک ویدئو اعتراضی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تومـاج صالحی خواننده رپ اعتراضی است و اکثر آثار او بر علیه استبداد دینی می‌باشد. او در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به همراه مردم معترض در خیابان حضور داشت و موضوع اعتراضات در ایران را در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود پوشش می‌داد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ