کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی ماشاالله کرمی کیست؟

۳ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی بانک زندانیان


اموال مصادره شده از ماشالله کرمی را علنی کنید که مردم بدانند آیا از او ویلا و زمین های هکتاری مصادره شده و یا … ماشاالله کرمی به دلیل دادخواهی خون فرزند ۲۲ ساله اش که او را با دستفروشی و در سختی بزرگ کرده بود بازداشت و به زندان محکوم شد

نام و نام خانوادگی: ماشاءالله کرمی

محل تولد: –

تاریخ تولد: –

تحصیلات: –

شغل: دستفروش

وضعیت تاهل: متاهل

اتهامات: فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی، تحصیل مال نامشروع

محکومیت: ۸ سال و ۱۰ ماه حبس، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و مصادره اموال + ۶ سال حبس تعزیری

تاریخ آخرین بازداشت: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

محل‌های حبس: زندان مرکزی کرج

آخرین به روز رسانی: شهریور ۱۴۰۳

زندانی سیاسی ماشاالله کرمی، پدر دادخواه شهید راه آزادی محمدمهدی کرمی است که روز ۱۷دی سال ۱۴۰۱، اعدام شد. محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی از متهمان پرونده چهلم زنده یاد حدیث نجفی بودند که در یک دادگاه غیرعادلانه به اعدام محکوم شدند. حکم اعدام آنها در تاریخ ۱۷دی ۱۴۰۱، به اجرا درآمد.

ماشاالله کرمی در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲، پس از بازرسی منزل و توقیف تلفن همراه و برخی لوازم شخصی اش، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خانواده وی ماه‌ها از محل نگهداری او بی‌اطلاع بودند. او سرانجام به زندان مرکزی کرج منتقل شد و هم اکنون نیز در این زندان محبوس است.

در آخرین یورش ماموران به محل سکونت آقای ماشاالله کرمی در تاریخ ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، ماموران پس از تخریب خانه و توقیف گوشی تلفن همراه و برخی وسایل شخصی ایشان،‌ کمد وسایلی که یادگارهای فرزندش محمدمهدی در آن بود، تمامی وسایل، مدال‌ها و لوح‌های یادبود او را تخریب نموده و لباس‌های محمدمهدی را به آتش کشیدند. بدلیل فشارهای وارده به این خانواده، همسر و فرزند دیگر آقای ماشاالله کرمی مجبور به ترک منزل محل سکونت خود شده و به محل نامعلومی نقل مکان کردند.

جلسه رسیدگی به اتهامات زندانی سیاسی ماشاالله کرمی در تاریخ ۴اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج برگزار شد.

او در قسمت اول پرونده اش توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی، به ۵سال حبس و بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد.

او در قسمت دوم پرونده اش به ۸سال و ۱۰ماه حبس، ۱میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شده است. این حکم روز پنج‌شنبه ۲۵مرداد توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری۲ شهرستان نظرآباد صادر شده است. در این حکم ماشاالله کرمی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در پولشویی به ترتیب به ۱۴ماه حبس و به ۷سال و ۸ماه حبس محکوم شده است.

حکم جدید دادگاه در حالی است که فعالیت‌های ماشاالله کرمی به هیچ وجه مشمول قوانین اختلاس و ارتشا و پولشویی نمی‌شده است. از منظر قانونی وی در جایگاهی نبوده که امکان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری داشته باشد. ماشاالله کرمی، به هیچ منبع مالی دولتی یا عمومی دسترسی نداشته و یا دارای هیچ مقام دولتی نبوده که بتواند با استفاده از آن، رشوه دریافت کند. پولی هم که به حساب ایشان منتقل می‌شده با رضایت افراد بوده و وی هیچ شاکی خصوصی در این پرونده نداشته است.

درباره محمدمهدی کرمی

محمدمهدی کرمی ۲۲ ساله، ساکن کرج، دارای چندین مدال و عنوان قهرمانی مختلف در رشته کاراته، در حالی اعدام شد که از تاریخ ۱۴ دی ماه در اعتراض به حکم اعدام، در اعتصاب غذای خشک بود.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به اتهام قتل بسیجی روح الله عجمیان به اعدام محکوم شده بودند. هر دو زندانی تحت شکنجه قرار گرفته و اعتراف اجباری کرده بودند.

بر اساس گزارشی: «مهدی ۱۴ آبان دستگیر شد و ۹ آذر دادگاهش برگزار شد. ۱۴ آبان بعد از دستگیرش طوری او را زدند که فکر می کردند مرده ، روز ۹ آذرماه در دادگاه ۲نفر سمت چپ و راستش نشسته بودند و مجبور بود طبق برگه‌ای که به دستش داده بودند صحبت کند.»

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی همراه با ۱۳ تن دیگر از معترضان، در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱، در اطراف آرامستان بهشت سکینه کمالشهر کرج در مراسم چهلم جانباختگان راه آزادی با اتهام قتل یک بسیجی بنام روح الله عجمیان بازداشت و در دادگاه البرز به ریاست قاضی «موسی آصف الحسینی» با اتهامات افساد فی الارض و دیگر اتهامات محاکمه شدند.

احضار بصورت تلفنی، بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بی‌طرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ