کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان بم

۲۴ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


تنها در ۲۲روز ابتدایی ماه مرداد، دستکم ۹۲ زندانی اعـدام شده‌اند؛ به عبارتی، در هر روز، به طور متوسط بیش از ۴ نفر اعدام شده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سحرگاه چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی بلوچ در زندان بم اعدام شد. به گزارش حال‌وش این زندانی که حامد شه‌بخش نام داشت روز دوشنبه ۲۲مردادماه به سلول انفرادی منتقل شده بود. حامد شه‌بخش در سال ۱۳۹۸ به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حامدشه‌بخش ۲۸ساله فرزند اکبر، ساکن و اهل منطقه قلعه‌بید در بخش کورین زاهدان است.

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی بندرعباس

سحرگاه سه‌شنبه ۲۳مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان بندرعباس اعدام شدند. این دو زندانی عبدالله لاشتغونی اهل بندر خمیر و حامد مظفری اهل بندر لنگه بودند.

عبدالله لاشتغونی به اتهام مرتبط با مواد مخدر و حامد مظفری به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

خبر اعدام این ۲زندانی در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

جراحت زندانی سیاسی سارا جهانی و اعزام نشدن به بیمارستان به دستور مقامات زندان

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی بندرعباس

اعدام ۲زندانی در زندان‌ کرمان

سحرگاه سه‌شنبه ۲۳مرداد ۲زندانی در زندان کرمان اعدام شدند. این ۲زندانی فرج‌الله خاشی(جمالزهی) و میلاد کمالی‌پور نام داشتند. فرج‌الله خاشی (جمالزهی) به دلیل نقض در پرونده به اعدام با ۲درجه تخفیف محکوم شده بود. مقامات قضایی و زندان بدون توجه به روند قانونی پرونده، وی را به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل کرده بودند. مقامات زندان حتی به وی اجازه ملاقات حضوری با خانواده‌اش را نداده و تنها پس از اصرار‌های زیاد به آنها اجازه ملاقات آخرین در کابین داده شد.

افزایش اعدام‌ها به منظور مقابله با اعتراضات مردمی

در اقدامی بی‌سابقه و در واکنش به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی، حکومت ایران با هدف ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و سرکوب هرگونه مخالفت، به افزایش بی‌سابقه اعـدام‌ها روی آورده است. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و به منظور ایجاد تصویری آرام از کشور، آمار اعـدام‌ها به شدت کاهش یافته بود؛ اما در ماه مرداد، این روند به طور کامل معکوس شده است.

تنها در ۲۲روز ابتدایی ماه مرداد، دستکم ۸۶ زندانی اعـدام شده‌اند؛ به عبارتی، در هر روز، به طور متوسط بیش از ۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با ماه‌های گذشته که به طور متوسط روزانه یک نفر اعـدام می‌شد، افزایشی چشمگیر است. افزایش بی‌رویه اعـدام‌ها نه تنها نشانه‌ای از ناکامی حکومت در مدیریت بحران است، بلکه نقض آشکار حقوق بشر و اوج‌گیری سرکوب در جامعه را نشان می‌دهد.”

مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ