کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محمد فریق شریعت پناه، قطع ملاقات و تماس تلفنی از ابتدای مرداد‌ماه

۲۱ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


از ابتدای مردادماه به دستور مقامات زندان مرکزی ارومیه از ملاقات و تماس تلفنی فعال مذهبی اهل سنت محمد فریق شریعت پناه با خانواده‌اش جلوگیری به عمل آمده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۲۱مردادماه ۱۴۰۳، تماس‌های تلفنی و ملاقات حضوری فعال مذهبی اهل سنت محمد فریق شریعت پناه، از ابتدای مرداماه ۱۴۰۳، قطع شده است. قطع ملاقات و تماس تلفنی این زندانی سیاسی با خانواده به دستور مقامات زندان ارومیه می‌باشد. این موضوع موجب نگرانی خانواده محمد فریق شریعت پناه از وضعیت وی شده است.

محمد فریق شریعت پناه روز چهارشنبه ۲۶اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، توسط ماموران اطلاعات بوکان بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات در ارومیه منتقل شد. وی پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود. از ابتدای مردادماه به دستور مقامات زندان مرکزی ارومیه از ملاقات و تماس تلفنی وی با خانواده‌اش جلوگیری به عمل آمده است. علت این موضوع و اتهامات این فعال مذهبی اهل سنت مشخص نیست.

محمد فریق شریعت پناه، ۳۰ ساله اهل روستای حاجی‌آ‌باد از توابع بخش سمینه بوکان می‌باشد. در چند سال گذشته دو برادر وی نیز به اتهام فعالیت‌های مذهبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

مافیای قدرت و مواد مخدر در زندان قزلحصار – گزارش از درون زندان

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی لاکان رشت در حمایت از منوچهر فلاح

حق تماس با خانواده از بنیادی‌ترین حقوق اساسی یک زندانی

حق تماس زندانیان با خانواده‌هایشان، یکی از حقوق اساسی و بنیادین هر انسانی است که حتی در شرایط محرومیت از آزادی نیز باید تضمین شود. این حق نه تنها از منظر انسانی و اخلاقی دارای اهمیت است، بلکه در نظام‌های حقوقی مختلف نیز به عنوان یک حق قانونی شناخته شده است.

حق تماس زندانیان با خانواده‌هایشان در اسناد بین‌المللی حقوق بشر و قوانین داخلی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده است. برخی از مهم‌ترین مبانی حقوقی این حق عبارتند از:

ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده به حق هر فرد برای حفظ کرامت انسانی و برخورداری از حمایت قانونی اشاره دارد.

ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این ماده به حق آزادی و امنیت فردی و حق هر فرد برای تماس با وکیل اشاره دارد.

قوانین داخلی کشورها

بسیاری از کشورها از جمله ایران در قوانین داخلی خود، حق تماس زندانیان با خانواده‌هایشان را به رسمیت شناخته و مقرراتی برای تنظیم این ارتباطات وضع کرده‌اند.

حق تماس زندانیان با خانواده‌هایشان، یک حق اساسی و بنیادین است که باید در تمام شرایط رعایت شود. قطع این ارتباط می‌تواند پیامدهای جدی و منفی برای زندانیان، خانواده‌های آن‌ها داشته باشد. قطع تماس زندانیان سیاسی با خانواده‌هایشان توسط مقامات زندان مرکزی کرج نقض آشکار حقوق بشر و زندانیان می باشد. 

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ