کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی سنندج

۲۵ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


از ابتدای مرداد‌ماه تا کنون دستکم ۱۰۳ زندانی به دستور قوه قضاییه اعدام شده‌اند. افزایش آمار اعدام‌ها در واکنش به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی است. سران حکومت با هدف ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و سرکوب هرگونه مخالفت، به افزایش بی‌سابقه اعـدام‌ها روی آورده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سحرگاه پنج‌شنبه ۲۵مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام پیمان‌ الله‌ویسی در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. پیمان الله ویسی، ۳۷ساله، پنج سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

برادر پیمان، علی الله ویسی زندانی سیاسی سابق کرد است که روز چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۳،‌ با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون‌تومانی از زندان سنندج آزاد شده بود. وی یک ماه پیش در ۲۴تیر ۱۴۰۳، توسط ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان گرگان

یک زندانی در زندان گرگان اعدام شد. حکم اعدام این زندانی که الیاس رضایی نام داشت سحرگاه چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۳، در زندان مرکزی گرگان اجرایی شد. الیاس رضایی ۴۰ساله ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعدام این زندانی در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

آخرین وضعیت زندانی سیاسی سپهر امام جمعه از مجروحان حمله به زندانیان در آتش سوزی زندان اوین

اعدام یک زندانی در زندان گرگان

اعدام ۲زندانی در زندان سبزوار

سحرگاه چهارشنبه ۲۴مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان سبزوار اعدام شدند. این ۲زندانی رضا زردکوهی و موسی‌الرضا ابراهیمی نام داشتند. رضا زردکوهی ۳۱ساله اهل روستای زردکوهی شهرستان داورزن در استان خراسان رضوی بود. وی پدر یک فرزند ۴ساله است که از ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

موسی‌الرضا ابراهیمی ۲۴ساله و اهل سبزوار بود. این زندانیان به اتهام مرتبط با مواد‌مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعدام ۴زندانی در زندان قزلحصار

چهار زندانی در زندان قزلحصار سحرگاه دوشنبه ۲۲مردادماه اعـدام شدند. این چهار زندانی سعید نیازی اهل بروجرد در استان لرستان، بهروز وفایی اهل تهران، ناصر شریفی اهل روستای نبی‌کند از توابع شهرستان تکاب و ساکن تهران و یک تبعه افغانستان می‌باشد.

سعید نیازی، بهروز وفایی و تبعه افغانستان به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند. ناصر شریفی نیز به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این ۶زندانی در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

افزایش اعدام‌ها به منظور مقابله با اعتراضات مردمی

در اقدامی بی‌سابقه و در واکنش به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی، حکومت ایران با هدف ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و سرکوب هرگونه مخالفت، به افزایش بی‌سابقه اعـدام‌ها روی آورده است. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و به منظور ایجاد تصویری آرام از کشور، آمار اعـدام‌ها به شدت کاهش یافته بود؛ اما در ماه مرداد، این روند به طور کامل معکوس شده است.

تنها در ۲۲روز ابتدایی ماه مرداد، دستکم ۸۶ زندانی اعـدام شده‌اند؛ به عبارتی، در هر روز، به طور متوسط بیش از ۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با ماه‌های گذشته که به طور متوسط روزانه یک نفر اعـدام می‌شد، افزایشی چشمگیر است. افزایش بی‌رویه اعـدام‌ها نه تنها نشانه‌ای از ناکامی حکومت در مدیریت بحران است، بلکه نقض آشکار حقوق بشر و اوج‌گیری سرکوب در جامعه را نشان می‌دهد.”

مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ