کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازرسی و ضرب و شتم زندانیان در زندان نقده توسط محرمی افسر نگهبان

۱۹ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


سجاد محرمی افسر نگهبان زندان نقده در ساعت ۱.۵بامداد روز پنج‌شنبه ۱۸مرداد‌ماه ۱۴۰۳، با ورود به بند زندانیان اقدام به بازرسی یک زندانی کرده و پس از آن وسایل اندک این زندانی را تخریب می‌کند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۱۹مردادماه ۱۴۰۳، بنا به گزارش‌های رسیده از داخل زندان نقده، افسر نگهبان زندان نقده به نام سجاد محرمی با هجوم به بند زندانیان اقدام به ضرب و شتم زندانیان و تخریب وسایل آنها کرد. سجاد محرمی افسر نگهبان زندان نقده در ساعت ۱.۵بامداد روز پنج‌شنبه ۱۸مرداد‌ماه ۱۴۰۳، با ورود به بند زندانیان اقدام به بازرسی یک زندانی کرده و پس از آن وسایل اندک این زندانی را تخریب می‌کند. در ادامه وی به سراغ یکی دیگر از زندانیان رفته و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

اعدام یک زندانی در زندان خوی

مافیای قدرت و مواد مخدر در زندان قزلحصار – گزارش از درون زندان

به صلیب کشیدن زنان زندانی در زندان وکیل آباد مشهد

ضرب و شتم زندانیان در مغایرت با قوانین حقوق بشر

کتک زدن زندانیان از نمونه‌های نقض حقوق بشر در زندان‌ها دیکتاتوری مذهبی حاکم است. شکنجه‌های روانی، محرومیت از دسترسی به خدمات بهداشتی، عدم دسترسی به وکیل و محاکمه‌های ناعادلانه از جمله دیگر نمونه‌های این نقض حقوق هستند.

کتک زدن زندانیان با چندین اصل اساسی منشور جهانی حقوق بشر مغایرت دارد. در زیر به برخی از مهم‌ترین این مغایرت‌ها اشاره می‌شود:

ماده ۵: هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا مجازات یا رفتار یا کیفر بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. کتک زدن زندانیان به طور مستقیم این اصل را نقض می‌کند، چرا که یک عمل شکنجه و رفتار بی‌رحمانه محسوب می‌شود.

ماده ۷: همه افراد در برابر قانون برابرند و حق دارند بدون تبعیض از حمایت برابر قانون برخوردار شوند. همه افراد حق دارند که از حمایت برابر در برابر هر تبعیضی برخوردار شوند که مغایر با این اعلامیه باشد و نیز در برابر هر تحریک به چنین تبعیضی. این امر بویژه شامل هرگونه تبعیض به دلایل نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، ولادت یا هر وضعیت دیگری می‌شود. کتک زدن زندانیان، تبعیضی آشکار علیه زندانیان محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که آن‌ها از حمایت برابر قانون برخوردار نیستند.

ماده ۹: هیچ‌کس نباید خودسرانه دستگیر، بازداشت یا تبعید شود. هر چند دستگیری زندانیان به دلیل محکومیت قانونی صورت می‌گیرد، اما کتک زدن آن‌ها نشان می‌دهد که این افراد از حقوق اساسی خود برای برخورد انسانی محروم شده‌اند.

ماده ۱۰: هر فردی حق دارد که در تمام موارد کیفری، به طور کامل و به طور عادلانه مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. این حق شامل این فرض می‌شود که هر کسی تا ثابت شدن جرمش در دادگاه علنی، که در آن کلیه تضمینات لازم برای دفاع از خود فراهم آمده باشد، بی‌گناه تلقی شود. کتک زدن زندانیان قبل یا بعد از محاکمه، تضمینات لازم برای دفاع از خود را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که رسیدگی قضایی به طور کامل و عادلانه صورت نگرفته است.

علاوه بر منشور جهانی حقوق بشر، بسیاری از قوانین ملی و بین‌المللی نیز کتک زدن زندانیان را جرم تلقی می‌کنند. این عمل نه تنها یک نقض حقوق بشر است، بلکه یک جنایت علیه بشریت نیز محسوب می‌شود.

در باره زندان نقده

وضعیت در زندان نقده فاجعه بار است. طبق گزارشی که از درون زندان ارسال شده است وضعیت بهداشتی و غذایی زندان نقده با هیچ یک از استانداردها مطابقت نداشته و شدیدا زیر آن قرار دارد. بنا بر خبرهای رسیده روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه خانواده های زندانیان محبوس در زندان نقده در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده های زندانیان خود و عدم اعطای مرخصی به زندانیان و نبود تسهیلات در زندان در مقابل زندان دست به اعتراض زدند

تجارت مواد مخدر توسط مقامات زندان

لازم به یاد اوری است بنا به گزارشی که از درون زندان ارسال شده، در زندان نقده تعدادی از زندانیان به دلیل مصرف بیش از حد متادون و قرص‌های روان‌گردان که از طرف مقامات زندان بوفور در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد دچار بیماری شده و تعادل روحی وروانی خود را از دست داده‌اند.

بنابر همین گزارش با همکاری مسولین زندان نقده مواد مخدر به میزان زیادی به زندان وارد و به زندانیان فروخته می‌شود و تجارت مواد مخدر تبدیل به یک منبع درآمد برای مسولین زندان شده است.

وضعیت غذایی زیر حداقل‌های نیاز یک فرد

وضعیت غذای زندان نقده هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی فاقد مینی‌مم‌های نیاز روزانه یک فرد است. ضمن اینکه همین غذای بی‌کیفیت نیز به اندازه ای نیست که زندانیان را سیر کند

گوشت قرمز و گوشت مرغ هم از برنامه غذایی زندان حذف شده است ناهار عمدتا برنج – کرفس است که مقدار آن هم برای سیر کردن زندانی کافی نیست. بعضی روزها هم ناهار عدس پلو است که بین زندانیان به ساچمه پلو معروف است. شام هم لوبیای فاسد، و.. است ، صبحانه، یک قطعه کوچک پنیر یا یک قطعه کوچک کره و مربا به زندانیان داده می‌شود که پاسخگوی نیازشان نیست و زندانیان بارها در این مورد دست به اعتراض زده‌اند ولی نتیجه ای نگرفته‌‌اند

در زندان نقده تجمع زندانیان بیش از حد تصور است. زندانیان نه تنها تخت ندارند بلکه تعداد زیادی روی زمین و تا جلوی دستشویی می‌خوابند. ظرفیت زندان نقده برای ۱۸۰ نفر بوده ولی اکنون بیش از ۴۳۰ زندانی در آن نگهداری می‌شوند در واقع تعداد زندانی نزدیک به ۳برابر ظرفیت واقعی زندان است.

افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

این گوشه‌ای از وضعیت جهنمی زندان‌ها در حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه است. زندانیان یا مبارزان آزادی هستند که توسط نیروهای سرکوبگر به اسارت گرفته شده‌اند یا قربانیان سرقت و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت.

سران حکومت با سخت کردن شرایط زندان می‌خواهند به زندانیان این گونه القا کنند که هیچ حسابرسی در قبال جنایات‌شان نخواهند داشت. دراین سال‌ها مشخص شده، افشای جنایات انجام شده در زندان‌ها در داخل و خارج از کشور و واکنش‌هایی که در پی دارد، سران حکومت را وحشت‌زده کرده و ادامه این جنایات سخت‌تر خواهد شد. پس وظیفه هر یک از شهروندان افشای هر گونه اطلاعات و جنایات این حکومت در زندان‌ها می‌باشد. کانون حقوق بشر ایران افشای جنایات این حکومت در قبال زندانیان را وظیفه خود دانسته و از همه مردم درخواست کمک و همکاری داریم.

لطفا اطلاعات تکمیلی خود از درون زندان و اسامی و مشخصات روسا و مأمورانی که در شکنجه و اذیت و آزار زندانیان دست دارند، را برای کانون حقوق بشر ایران به این آدرس (@MaryamHashemai) ارسال کنید.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ