کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام یک زندانی در زندان سبزوار

۱۷ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


سحرگاه چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، در یک اعدام جمعی در زندان قزلحصار کرج دست‌کم ۲۲زندانی اعدام شده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان سبزوار اعدام شد. حکم اعدام این زندانی که اکبر گوهری نام دارد، سحرگاه سه‌شنبه ۱۶مردادماه ۱۴۰۳، اجرایی شد. اکبر گوهری ۴۰ساله، پدر یک فرزند، ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. وی پیش از بازداشت کارگر یک دامداری بود. خبر اعدام وی توسط رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعتصاب غذای مریم مهرابی در اعتراض به صدور حکم و مجازات‌های تکمیلی

اعدام جمعی ۲۲زندانی در زندان قزلحصار کرج

اعدام ۲۲زندانی در زندان قزلحصار کرج

سحرگاه چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، در یک اعـدام جمعی در زندان قزلحصار کرج دست‌کم ۲۲زندانی اعـدام شده‌اند. هویت ۶تن از زندانیان، اسماعیل شرفی، محمد غلامی، عبدالله شهنوازی، شهاب ملکی، یک زندانی با نام رسول و یک زندانی با نام خانوادگی قنبری می‌باشد.

هفت‌ تن از زندانیان به اتهام مرتبط با مواد مخدر، ۴زندانی به اتهام قتل به اعـدام محکوم شده بودند. ۳تن از زندانیان تبعه افغانستان، ۷زندانی اهل سنت و یک تن نامشخص است.

اعدام ۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

حکم اعـدام این ۳زندانی بامداد روز شنبه ۱۳مرداد به مرحله اجرا درآمد. این ۳زندانی، نقی قربانی ۴۰ساله، رضا(حمید) رستمی ۳۲ساله و جواد امیری ۳۵ ساله می‌باشند. اتهام این زندانیان در ارتباط با مواد مخدر بوده است. جواد امیری و نقی قربانی هر دو اهل بندرعباس بوده و از ۳سال پیش در یک پرونده مشترک در رابطه با مواد مخدر بازداشت شده بودند. رضا رستمی نیز اهل شیراز بود و ۴سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ