کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی رضا عرب پور، بازداشت و بلاتکلیفی ۲۲ماهه در زندان شیبان اهواز

۱ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


رضا عرب پور به همراه ۷جوان دیگر ایذه‌ای، در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان ایذه بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اطلاعات سپاه پاسداران در شهر اهواز منتقل شده بودند

https://youtu.be/7e3f1JY_ObA

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه اول شهریور ۱۴۰۳، متهم سیاسی رضا عرب پور که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه بازداشت شده بود با گذشت نزدیک به ۲۲ماه هم‌ چنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. وی به همراه ۷تن دیگر از جوانان ایذه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این جوانان ایذه‌ای عبارتند از: رسول بداغی، وحید عباسی، صادق قاسمی، بهروز سلحشور، محسن احمدپور، اسماعیل موسوی نظری، بهمن بهمنی.

رضا عرب پور به همراه ۷جوان دیگر، در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان ایذه بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اطلاعات سپاه پاسداران در شهر اهواز منتقل شدند. آنها در این بازداشتگاه تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتند تا مجبور به اعترافات اجباری شوند.

آنها پس از اتمام بازجویی‌ها به زندان شیبان اهواز منتقل شده بودند. اتهامات این افراد اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی علیه حکومت، ترویج خشونت، فعالیت تبلیغی علیه نظام می‌باشد.

جلسه دادگاه رضا عرب پور به همراه ۷ جوان دیگر در تاریخ دهم و یازدهم تیرماه در شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد. آنها در این دادگاه به دفاع از خود در برابر اتهاماتی چون، محاربه، افساد فی‌الارض و تشکیل گروه باغی پرداختند.

بازداشت و بلاتکلیفی ۲۰ماهه جوان معترض ایذه‌ای رضا عرب‌ پور

زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی، کتک‌کاری و شکنجه توسط ماموران زندان قزوین



بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن زندانی: نقض قوانین حقوق بشری

بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن زندانی، یکی از موارد نقض جدی حقوق بشر است که به‌طور مستقیم با اصول و تعهدات بین‌المللی در تضاد است. طبق قوانین حقوق بشری، هر فردی که بازداشت می‌شود، حق دارد در اسرع وقت از دلایل بازداشت خود مطلع شود و به‌طور عادلانه و بدون تأخیر به دادگاه معرفی شود. این حق در ماده 9 و 14 «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» که از اسناد اصلی حقوق بشری سازمان ملل متحد است، به‌روشنی تصریح شده است.

ماده 9 این میثاق، به‌طور خاص بر حق هر فرد بر آزادی و امنیت شخصی تأکید دارد و اعلام می‌دارد که هیچ‌کس نباید به‌طور خودسرانه بازداشت یا زندانی شود. همچنین، این ماده الزام می‌کند که هر فرد بازداشت‌شده باید به‌سرعت از دلایل بازداشت خود آگاه شود و در اسرع وقت در برابر یک مقام قضایی قرار گیرد تا مشروعیت بازداشت او بررسی شود. نگه داشتن فرد در بازداشت بدون اطلاع از اتهامات و بدون دسترسی به دادگاه، به‌طور مستقیم ماده 9 را نقض می‌کند.

ماده 14 نیز بر حق برگزاری یک دادگاه منصفانه تأکید دارد و تصریح می‌کند که هر فردی باید فرصت دفاع از خود را داشته باشد و از یک دادگاه مستقل و بی‌طرف برخوردار باشد. بلاتکلیف نگه داشتن زندانی بدون محاکمه، نه تنها این ماده را نقض می‌کند، بلکه باعث رنج و بی‌عدالتی برای فرد بازداشت‌شده می‌شود.

در نهایت، چنین رفتارهایی نقض آشکار کرامت انسانی و عدالت است و بر اساس اصول بنیادین حقوق بشر، تمامی کشورها موظف به رعایت حقوق افراد بازداشت‌شده و ارائه یک فرآیند قضایی منصفانه و به‌موقع هستند. بازداشت و بلاتکلیف نگه داشتن افراد، به‌ویژه بدون دسترسی به وکیل و دادگاه، تجاوز به حقوق اساسی و خدشه‌دار کردن حاکمیت قانون است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ