کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بحران آب در زندان قزلحصار: نگرانی‌های فزاینده از وضعیت زندانیان

۵ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


قطع آب در زندان قزلحصار، زندانیان را در معرض ابتلاء به بیماری‌های مختلف گوارشی، تنفسی و پوستی قرار می‌دهد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۵شهریورماه ۱۴۰۳، زندانیان در زندان قزلحصار از قطع مکرر آب به شدت در رنج و عذاب هستند.

به گزارش یک منبع مطلع، در فصل گرما آب زندان قزلحصار مستمر در حال قطع و وصل است. این وضعیت در شرایطی است که هوا بسیار گرم است، کولرها نیاز به آب دارند تا کار کنند. زندانیان به دلیل گرمای هوا، نیاز به استحمام و بهداشت فردی بیشتری دارند. قطع آب در زندان قزلحصار برای زندانیان مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

بر اساس همین گزارش آب زندان قزلحصار در طول روز چندین بار قطع می‌شود. یک بار صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۳، بعداز ظهر از ساعت ۱۵ تا ۱۹. بعضا از ساعت ۱۷ تا ۲۳ زندانیان در زندان قزلحصار آب ندارند.

این شرایط مشکلات زندانیان در این زندان را چندین برابر کرده است.

این در حالی است که در روزهای گرم تابستان و در دمای بالای هوا این وضعیت شدت گرفته و رئیس زندان قزلحصار هم هیچ اقدامی برای رفع، قطعی آب انجام نمی‌دهد.

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان

زندانی سیاسی ابراهیم خلیل صدیقی همدانی، تهدید جانی و قطع انگشتان پا در زندان

محروم شدن از وسایل سرمایشی با قطع آب در زندان قزلحصار

پیش از این نیز در تیرماه ۱۴۰۳ به دلیل قطع آب زندانیان در زندان قزلحصار با مشکلات جدی مواجه شده بودند.

قطعی آب علاوه بر مشکل محروم بودن زندانیان از وسایل سرمایشی است. زندانیان برای رهایی از گرمای طاقت فرسا با هزینه خودشان اقدام به خرید کولر آبی آنهم با چند برابر قیمت کرده‌اند، اما با قطعی مستمر آب، کولر آبی هم دیگر کارآیی ندارد و زندانیان در گرمای فوق العاده بدون هیچ امکانی، روز را سپری می‌کنند.

چنین وضعیتی زندانیان در زندان قزلحصار را در معرض ابتلاء به بیماری‌های مختلف گوارشی، تنفسی و پوستی قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که علیرغم مراجعه زندانیان و اعتراض آنان برای هرگونه اقدامی از جانب رئیس زندان، تاکنون هیچ اقدامی جهت حل مشکل بعمل نیامده است.

گزارش‌ها حاکی است که تعدادی از زندانیان مبتلا به بیماریهای مختلف هستند، بدلیل گرمای هوا و تراکم جمعیت در این زندان و واحدهای آن، دچار مشکل شده اند.

وضعیت این زندان در حال حاضر بحرانی و نیازمند رسیدگی فوری برای عدم قطع آب و حل مشکل سرمایش برای زندانیان در زندان قزلحصار است.

نقض قوانین حقوق بشر در قطع آب و امکانات زندگی

قطع آب بروی زندانیان نقض حقوق بشر محسوب می‌شود و مغایر با چندین استاندارد بین‌المللی و قوانین حقوق بشری است.

ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

این ماده بیان می‌کند که هر فردی حق دارد از استانداردی از زندگی برخوردار باشد که سلامت و رفاه او و خانواده‌اش را از جمله غذا، لباس، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی لازم را تضمین کند. آب به عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان در این دسته قرار می‌گیرد، و قطع آب از زندانیان، مستقیماً این حق اساسی را نقض می‌کند.

ماده 10 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR):

این ماده تصریح می‌کند که با تمامی افرادی که از آزادی‌شان محروم شده‌اند باید با احترام به کرامت ذاتی انسانیت برخورد شود. محروم کردن زندانیان از دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشتی، نوعی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز است که کرامت ذاتی انسانیت را نقض می‌کند.

قوانین حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان سازمان ملل (قوانین نلسون ماندلا):

بر اساس این قوانین، زندانیان باید به نیازهای اولیه خود دسترسی داشته باشند، از جمله دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی. ماده 22 این قوانین تأکید دارد که باید به زندانیان غذای سالم و آب کافی ارائه شود تا سلامت و بهداشت آنان حفظ شود. قطع آب زندانیان، نقض مستقیم این استانداردهای حداقلی است.

کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز:

رفتارهایی که باعث محرومیت زندانیان از آب و دیگر نیازهای اولیه شود می‌تواند نوعی شکنجه روحی و جسمی تلقی شود. این امر مغایر با اصول این کنوانسیون است که هرگونه شکنجه و رفتار بی‌رحمانه را منع می‌کند.

حق برخورداری از سلامت:

سازمان جهانی بهداشت (WHO) آب سالم و بهداشتی را به عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای حفظ سلامت عمومی در نظر می‌گیرد. قطع آب زندانیان می‌تواند به شیوع بیماری‌های عفونی و دیگر مشکلات بهداشتی منجر شود و حق آنان برای برخورداری از سلامت را نقض کند.

حق برخورداری از بهداشت:

بر اساس قوانین بین‌المللی، زندانیان حق دارند از محیطی بهداشتی و امکانات بهداشتی مناسب برخوردار باشند. قطع آب به معنای نقض این حق است و می‌تواند منجر به شرایط غیرانسانی در زندان‌ها شود.

این موارد نشان‌دهنده اهمیت حیاتی دسترسی به آب برای زندانیان و الزام دولت‌ها به رعایت حقوق اولیه و انسانی آنان است. قطع آب، نه تنها مغایر با اصول اخلاقی و انسانی است، بلکه نقض مستقیم چندین قانون بین‌المللی حقوق بشری به شمار می‌رود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ