کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی، کتک‌کاری و شکنجه توسط ماموران زندان قزوین

۱ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی هنگام مراجعه از مرخصی، توسط وکیل‌ بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این اقدام در ادامه تحت فشار قرار دادن این زندانی سیاسی توسط مقامات زندان قزوین می‌باشد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی که در زندان قزوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند توسط وکیل بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی روز ۲۳مرداد ۱۴۰۳، هنگام مراجعه از مرخصی، توسط وکیل‌ بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این اقدام در ادامه تحت فشار قرار دادن این زندانی سیاسی توسط مقامات زندان قزوین می‌باشد.

پیش از این زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی به دلیل نپذیرفتن کار اجباری و بیگاری در زندان مرکزی قزوین از همه حقوق یک زندانی محروم شده بود. این اقدام به دستور رئیس زندان قزوین انجام شد. جهت فشار به زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی به دستور رئیس زندان قزوین وی از بند ۱۷ به بند ۱۴ زندان قزوین که محل نگهداری زندانیان جرائم مالی است منتقل شده است. مقامات زندان به این زندانی سیاسی گفته‌اند که بایستی در بیگاری و کار اجباری شرکت کند در غیر این صورت از همه حقوق و امکانات یک زندانی از جمله داشتن تخت محروم خواهد شد.

زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی، محرومیت از تمامی حقوق یک زندانی

زندانی سیاسی محمد آشتیانی، انتقال ناگهانی به زندان تهران بزرگ

پرونده سازی جدید و افزایش مدت محکومیت

فعال مدنی و زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی در تاریخ ۱۱مهرماه ۱۴۰۱، در حالی که محکومیت حبس تعزیری ۱۵ماهه خود را سپری می‌کرد با پرونده‌سازی جدید مواجه شد. وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور متهم شد. وی در این دادگاه به تحمل ۴سال حبس محکوم شد. حکم صادره در شعبه ۳۶دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید و درخواست اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور رد شده بود. وی در حال حاضر در حال گذراندن این محکومیت است.

در یک پرونده‌سازی مجدد در زندان قزوین وی به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۳ماه حبس و تحمل دوازده ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بود. این حکم نهایتا به پرداخت ۳میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.

پست افشاگری پدر زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی

پدر این زندانی سیاسی با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی این خبر را منتشر کرده و نوشته بود:

« امروز چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ در ملاقات کابینی متوجه شدیم زندان مرکزی قزوین با زیر پا گذاشتن اصل تفکیک جرایم محمد عزیزمان را ازبند۱۷به بند۱۴جرایم مالی و غیره منتقل نموده و در بند جدید ایشان را مکلف به کار اجباری نموده که با عدم پذیرش محمد از کار اجباری با مرخصی وی مخالفت شده و از طرف مسئولین زندان تهدید شده تا قبول انجام کار اجباری از کلیه امکانات رفاهی زندان از جمله داشتن تخت محروم خواهد بود.»

مقامات زندان با انتقال زندانی سیاسی محمد ابوالحسنی به این بند قانون تفکیک جرائم را نقض کرده‌اند.

قوانین حقوق بشرنقض قوانین حقوق بشر با کتک‌کاری و شکنجه زندانیان

ضرب و شتم یک زندانی به‌طور جدی با چندین ماده از اسناد و قوانین حقوق بشری بین‌المللی مغایرت دارد. در زیر به برخی از این مواد اشاره می‌کنم:

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)

منع شکنجه: این ماده تصریح می‌کند که هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا مجازات یا رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گیرد. ضرب و شتم یک زندانی به‌وضوح نقض این ماده است.

ماده 7 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)

ممنوعیت شکنجه و رفتارهای غیرانسانی: این ماده تأکید می‌کند که هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا رفتارهای غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. هر نوع ضرب و شتم یا شکنجه‌ی زندانی نقض صریح این ماده است.

 کنوانسیون علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز (CAT)

ماده 1 و ماده 16: این کنوانسیون تعریف دقیقی از شکنجه ارائه می‌دهد و بر منع هرگونه رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز تأکید دارد. ضرب و شتم زندانی تحت این کنوانسیون به‌عنوان نوعی شکنجه محسوب می‌شود و مغایر با قوانین بین‌المللی است.

 قوانین حداقل استاندارد رفتار با زندانیان سازمان ملل متحد (قوانین نلسون ماندلا)

قاعده 1 و قاعده 31: این قوانین تصریح می‌کند که تمامی زندانیان باید با احترام به کرامت ذاتی انسانی‌شان و بدون هیچ‌گونه تبعیض رفتار شوند. همچنین، استفاده از زور علیه زندانیان فقط در موارد ضروری و به‌عنوان آخرین راه‌حل مجاز است. هر نوع ضرب و شتم زندانی فراتر از این چارچوب، نقض این قواعد است.

ماده 3 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR)

ممنوعیت شکنجه: این ماده، مشابه ماده 7 ICCPR و ماده 5 UDHR، شکنجه و هرگونه رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع می‌کند. هر گونه رفتار خشونت‌آمیز با زندانیان، شامل ضرب و شتم، نقض این ماده محسوب می‌شود.

این مواد و کنوانسیون‌ها نشان می‌دهند که هر نوع ضرب و شتم زندانی به‌طور جدی نقض قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق بشری است و مرتکبان چنین اعمالی باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ