کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

قتل سید محمد میرموسوی توسط ماموران نیروی انتظامی

۹ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


ماموران نیروی انتظامی ابتدا سید محمد میرموسوی را به محل بدون دوربین در پاسگاه برده و دست و پای وی را بسته و او را به شدت شکنجه می‌دهند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۹ شهریورماه ۱۴۰۳، یک جوان گیلک به نام سید محمد میرموسوی، اهل رودبنه توسط ماموران نیروی انتظامی پاسگاه ناصرکیاده رودبنه در زیر شکنجه به قتل رسید.

پیش از دستگیری توسط ماموران نیروی انتظامی، سید محمد میرموسوی با افراد بسیجی که قصد بازداشت وی را داشتند درگیر شده و پس از اینکه ماموران بسیجی موفق به بازداشت وی نمی‌شوند، ماموران نیروی انتظامی پاسگاه ناصرکیاده رودبنه به محل اعزام شده و وی را با ضرب و جرح و کتک زدن بازداشت و به پاسگاه نیروی انتظامی منتقل کرده‌اند.

ماموران نیروی انتظامی ابتدا سید محمد میرموسوی را به محل بدون دوربین در پاسگاه برده و دست و پای وی را بسته و او را به شدت شکنجه می‌دهند. حال وی به دلیل شکنجه‌ رو به وخامت می‌گذارد اما ماموران بدون توجه به این وضعیت پیکر نیمه جان وی را به اداره آگاهی منتقل می‌کنند.

وی به ماموران وخامت حال خود را گفته اما آنها بدون توجه به این موضوع هیچ اقدامی نمی‌کنند. در نهایت سید محمد میرموسوی در اداره آگاهی به دلیل خونریزی داخلی جان خود را از دست می‌دهد.

سید محمد میرموسوی پیش از این توسط نیروی انتظامی از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و وی در راه رفتن مشکل داشت.

سید محمد میرموسوی متولد ۱۳۶۶، مجرد و اهل سیدمحله بارکوسرا و ساکن شهر لنگرود بود.

زندانی سیاسی امان جلالی نژاد، محرومیت از رسیدگی پزشکی به دستور مقامات زندان شیبان اهواز

اعدام یک زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد

https://youtu.be/mNw1arld7uU?t=51

قتل سید محمد میرموسوی در زیرشکنجه نقض قوانین حقوق بشری

قتل سید محمد میرموسوی در زیر شکنجه نه تنها عملی غیرانسانی و وحشیانه است، بلکه نقض آشکار اصول اساسی حقوق بشر نیز محسوب می‌شود. این اقدام با چندین ماده از قوانین حقوق بشری در مغایرت است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده به حق حیات، آزادی، و امنیت شخصی هر فرد اشاره دارد. شکنجه و قتل یک زندانی، مستقیم‌ترین نوع نقض حق حیات و امنیت شخصی محسوب می‌شود. هیچ فردی نباید از این حقوق اساسی محروم گردد، حتی اگر در بازداشت یا زندان باشد.

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده به ممنوعیت شکنجه، رفتار یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز اشاره دارد. شکنجه و کشته شدن تحت شکنجه به وضوح این ماده را نقض می‌کند.

کنوانسیون منع شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز (CAT): این کنوانسیون که توسط بسیاری از کشورهای جهان به تصویب رسیده، استفاده از شکنجه و هرگونه رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز را به شدت ممنوع کرده است. ماده ۱ این کنوانسیون شکنجه را به عنوان هر عملی که باعث درد یا رنج شدید، چه جسمی و چه روانی، برای کسب اطلاعات یا اعترافات می‌شود، تعریف می‌کند. ماده ۲ این کنوانسیون نیز تاکید می‌کند که هیچ شرایطی نمی‌تواند شکنجه را توجیه کند.

قوانین حقوق بشرماده ۱۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR): این ماده تأکید دارد که با تمام افرادی که از آزادی خود محروم هستند باید با احترام و حفظ کرامت ذاتی انسانی رفتار شود. کشته شدن تحت شکنجه نقض مستقیم این اصل است.

اصول بنیادین حمایت از زندانیان: این اصول که توسط سازمان ملل متحد تدوین شده است، بر حفظ کرامت و حقوق اساسی زندانیان تأکید می‌کند. کشته شدن یک زندانی تحت شکنجه نقض آشکار این اصول است و نشان‌دهنده بی‌توجهی به کرامت انسانی او می‌باشد.

این موارد نشان می‌دهند که قتل یک زندانی تحت شکنجه، نقض آشکار و جدی حقوق بشر است و باید توسط جامعه بین‌المللی محکوم شده و مرتکبین آن محاکمه شوند. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ