کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

الهام استادی، صدور حکم یک سال زندان به اتهام انتشار پست اعتراضی در اینستاگرام

۲ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


الهام استادی در صفحه اینستاگرامی خود پستی در حمایت از معترضین به تجاوز به دختر ۱۵ساله منتشر کرده بود. وی با این که در خیابان و تجمع اعتراضی حضور نداشته اما ماموران امنیتی بدون داشتن حکم قضایی در چابهار وی را بازداشت کرده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۲شهریورماه ۱۴۰۳، الهام استادی که در جریان اعتراض به تجاوز به یک دختر بلوچ ،مطلبی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود، به اتهام انتشار مطالب اعتراضی به یک سال زندان محکوم شده است. این حکم توسط شعبه۲دادگاه انقلاب در مجمع قضایی نوری زاهدان صادر شده و به الهام استادی ابلاغ شده است.

پیش از این در ۳۱مرداد ۱۴۰۲، الهام استادی، در صفحه اینستاگرامی خود پستی در حمایت از معترضین به تجاوز به دختر ۱۵ساله منتشر کرده بود. وی با این که در خیابان و تجمع اعتراضی حضور نداشته است اما ماموران امنیتی بدون داشتن حکم قضایی در چابهار وی را بازداشت کرده بودند. بازداشت وی همراه با خشونت بوده است. وی ابتدا به بازداشتگاه‌ مخفی اطلاعات و پس از چند روز به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده و به مدت ۱۰روز در سلول انفرادی نگهداری شده بود. الهام استادی در روز ۱۱شهریور ۱۴۰۲، پس از گذاشتن وثیقه ۲۰۰میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده بود.

اتهام الهام استادی، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی بوده است. دادگاه وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. وی بابت اتهام تشویش اذهان عمومی به جریمه نقدی محکوم شده بود.

الهام استادی، ۳۰ساله فرزند محمد و اهل ایرانشهر است. وی پیش از بازداشت به تدریس زبان انگلیسی به صورت خصوصی مشغول بود.

زندانی سیاسی حمزه سواری، بیش از نیمی از عمر در زندان

اعدام ۲زندانی در زندان‌های تبریز و نهاوند

نقض قوانین حقوق بشری در دستگیری و صدور حکم برای الهام استادی

دستگیری افرادی مانند الهام استادی که صرفاً در حساب‌های اینستاگرام خود از اعتراضات حمایت کرده‌اند و در خود اعتراضات شرکت نداشته‌اند، نقض چندین ماده از قوانین حقوق بشری بین‌المللی محسوب می‌شود. در زیر به برخی از این مواد اشاره می‌کنم:

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)

آزادی بیان: این ماده تصریح می‌کند که هر فردی حق آزادی بیان و عقیده دارد. این حق شامل آزادی داشتن نظرات بدون مداخله و دریافت و انتقال اطلاعات و ایده‌ها از طریق هر رسانه‌ای و بدون توجه به مرزها است. دستگیری افراد به دلیل ابراز حمایت از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی، نقض این ماده محسوب می‌شود.

ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)

آزادی بیان: این ماده نیز مانند ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر بر حق افراد برای آزادی بیان، بدون ترس از آزار، تأکید دارد. دستگیری افراد به دلیل اظهار نظر در شبکه‌های اجتماعی نقض صریح این ماده است.

ماده ۲۱ و ۲۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) و ICCPR

حق تجمع مسالمت‌آمیز و تشکیل انجمن: این مواد به حق افراد برای تجمع مسالمت‌آمیز و تشکیل انجمن‌های مختلف اشاره می‌کنند. گرچه در این مورد افراد در خود اعتراضات شرکت نکرده‌اند، اما بیان حمایت از اعتراضات نیز نوعی ابراز مشارکت در تجمع مسالمت‌آمیز به حساب می‌آید.

ماده ۲ و ماده ۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)

حق عدم تبعیض و حق حفاظت برابر توسط قانون: این مواد تصریح می‌کنند که همه افراد حق دارند بدون تبعیض از حمایت قانونی برابر برخوردار باشند. دستگیری افراد به دلیل ابراز حمایت از اعتراضات، بدون ارتکاب جرمی، به معنای اعمال تبعیض و نقض حق حمایت برابر است.

کنوانسیون علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز (CAT)

دستگیری، بازداشت و احتمالاً شکنجه افراد برای ابراز حمایت از اعتراضات، می‌تواند به عنوان نوعی رفتار ظالمانه و غیرانسانی تلقی شود که با این کنوانسیون مغایرت دارد.

این قوانین و مواد حقوق بشری تأکید می‌کنند که آزادی بیان و ابراز نظر از حقوق اساسی هر فردی است و نباید به دلیل استفاده از این حقوق، افراد تحت تعقیب، دستگیری یا آزار قرار گیرند. اقدام به دستگیری افراد به دلیل ابراز حمایت از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی، نقض این اصول و قوانین بین‌المللی است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ