کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان‌های میاندوآب، تبریز و یزد

۳۱ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


از ابتدای مرداد ماه تا کنون دستکم ۱۲۶ زندانی توسط قوه قضاییه اعدام شده‌اند. سران حکومت تلاش می‌کنند که با ایجاد جو سرکوب مانع گسترش اعتراضات مردمی شوند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۳۱مردادماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های تبریز، میاندوآب و یزد اعدام شدند. سحرگاه چهارشنبه ۳۱مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام محمد داغستانی در زندان مرکزی میاندوآب به مرحله اجرا درآمد. وی اهل روستای حکی از توابع ترگور ارومیه بود. این زندانی چند سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی تبریز

یک زندانی به نام علی آزمون بامداد یک‌شنبه ۲۸مردادماه ۱۴۰۳،‌ در زندان تبریز اعدام شد. پیش‌تر خبر اعدام یک زندانی دیگر در زندان تبریز در همان روز به نام عباس اعلایی آقبلاغ در کانون حقوق بشر ایران، منتشر شده بود. علی آزمون ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان یزد

به گفته رئیس دادگستری استان یزد یک زندانی که به اتهام رمالی، تعرض و تجاوز به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی یزد اعدام شده است. هویت و زمان اعدام این زندانی مشخص نشده است.

اعـدام ۲زندانی در زندان مرکزی زنجان

اعـدام ۳زندانی در زندان‌های قزلحصار و خواف

اعدام ۲زندانی در زندان زنجان

سحرگاه دوشنبه ۲۹مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی به اسامی مهدی پیری و مظاهر عیوضی در زندان مرکزی زنجان اعـدام شدند. مهدی پیری ۳۱ ساله، اهل شیروان بود که ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. مظاهر عیوضی ۳۵ساله نیز ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. او پدر یک فرزند بود.

اعدام ۲زندانی در زندان قزلحصار کرج

سحرگاه دوشنبه ۲۹مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قزلحصار اعـدام شدند. این دو زندانی محمد کرمی‌زاده ۳۸ساله اهل کوهدشت لرستان و اسماعیل جوادی نام داشتند. آنها در ۲پرونده جداگانه به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

اعدام یک زندانی در زندان خواف

سحرگاه پنج‌شنبه ۲۵مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان خواف اعـدام شد. وی پیش از این در سال ۱۴۰۱ به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

تا کنون، خبر اعـدام این ۷تن از زندانیان اعدام شده در رسانه‌های داخلی و یا سایت‌های مرتبط با قوه قضاییه منتشر نشده است.

مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ