کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازداشت اسماعیل گرامی پس از احضار به دادسرای اوین

۲۲ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


ماموران امنیتی روز چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، به منزل شخصی اسماعیل گرامی رفته و علاوه بر ضبط برخی از لوازم شخصی از جمله لب‌تاپ ، تلفن همراه و کارت ملی وی را به دادسرای مقدس اوین احضار کرده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ۲۲مردادماه ۱۴۰۳، اسماعیل گرامی فعال کارگری روز یک‌شنبه ۲۱مردادماه ۱۴۰۳، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اسماعیل گرامی پس از حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین بدون هیچ برگه‌ احضاریه‌ای دال بر متهم بودن وی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. .

ماموران امنیتی روز چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، به منزل شخصی اسماعیل گرامی رفته و علاوه بر ضبط برخی از لوازم شخصی از جمله لب‌تاپ ، تلفن همراه و کارت ملی وی را به دادسرای مقدس اوین احضار کرده بودند.

در تیرماه ۱۴۰۳، شعبه ۱۰۳۷ دادگاه کیفری دو تهران اسماعیل گرامی را به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق برپایی تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی به پرداخت جزای نقدی محکوم کرده بود.

وی در جریان محاکمه با استناد به اصل ۲۷قانون اساسی حکومت، اظهار داشت که تجمع اعتراضی بدون حمل سلاح حق هر شهروند است و این تجمعات بازنشستگان مربوط به مطالبات صنفی آنها بوده است.

زندانی سیاسی سابق اسماعیل گرامی، ۶۸ ساله، کارگر بازنشسته کارخانه کارتن ایران است. او به دلیل فعالیت‌های صنفی و شرکت در تجمعات تاکنون چند بار دستگیر به زندان محکوم شده بود.

اسماعیل گرامی، محاکمه در دادگاه کیفری ۲ تهران

اعدام ۲زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد

در باره فعال کارگری اسماعیل گرامی

زندانی سیاسی سابق اسماعیل گرامی، ۶۸ ساله، کارگر بازنشسته کارخانه کارتن ایران است. او به دلیل فعالیت‌های صنفی و شرکت در تجمعات تاکنون چند بار دستگیر و در نهایت به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به زندان محکوم شد.

اسماعیل گرامی در اعتراضات ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، هم زمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان، معلمان و کارگران در مقابل وزارت کار در تهران بازداشت و یک روز بعد آزاد شد. در ادامه، آقای گرامی در فروردین ۱۴۰۰ در منزل خود بازداشت و توسط توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال زندان و شلاق و جریمه محکوم شد. او در زندان های تهران بزرگ و اوین محبوس بوده است. آقای گرامی در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، از زندان آزاد شد.



در باره اعتراضات بازنشستگان

سران حکومت در بیش از ۴۰ سال گذشته همه سرمایه‌های صندوق‌های بازنشستگی را غارت کرده‌اند. صندوق‌های بازنشستگی سال‌ها است، در بحران ورشکستگی به سر می‌برند. در حالیکه دولت ابر بدهکار این صندوق‌ها می‌باشد، اما مقامات و سران حکومت تلاش می‌کنند با بکار بردن لفظ مستمری بگیر‌ بازنشستگان را سربار سیستم اقتصادی خود جلوه دهند. اما در واقع امر آنها صاحبان اصلی و سهامداران این صندوق‌ها بوده و دولت وظیفه دارد سرمایه‌هایشان را بازپس دهد.

نقض حقوق بشر در بازداشت شرکت‌کنندگان تظاهرات مسالمت‌آمیز

بازداشت افراد به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز، نقض آشکار چندین ماده از منشور جهانی حقوق بشر است. این منشور، اساسی‌ترین سند بین‌المللی در زمینه حقوق بشر محسوب می‌شود و حقوق بنیادین همه افراد را بدون تبعیض تضمین می‌کند.

ماده‌هایی که در این شرایط نقض می‌شوند، عبارتند از:

ماده 19: هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد؛ این حق شامل آزادی داشتن عقیده بدون دخالت، و جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از هر نوع، بدون توجه به مرزها، به وسیله هر نوع رسانه‌ای.

ماده 20: هر کس حق دارد به طور مسالمت‌آمیز در اجتماعات شرکت جوید و به طور مسالمت‌آمیز انجمن تشکیل دهد.

ماده 21: هر کس حق دارد در اداره امور عمومی کشور خود به طور مستقیم یا به وسیله نمایندگان منتخب آزادانه شرکت جوید.

ماده 9: هیچ کس نباید خودسرانه دستگیر، بازداشت یا تبعید شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ