کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه

۱۶ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


پیش از این شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه، زندانی سیاسی رضا رسایی را از بابت اتهام مباشرت در قتل عمد به اعدام محکوم کرده بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، بامداد سه‌شنبه ۱۶مردادماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی رضا رسایی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد. پیش‌ از این نیز حکم قطعی اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه، به اجرای احکام دادگستری فرستاده شده بود. اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی با فشار وزارت اطلاعات انجام شد.

خانواده مقتول بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال قصاص نیستند و برای آنها مشخص نیست که قاتل زندانی سیاسی رضا رسایی باشد. آنها گفته‌اند که رضایت ما برای تخفیف حکم تاثیری ندارد و بایستی با مقامات اطلاعات سپاه صحبت کنید.

در روزهای منتهی به اول بهمن ۱۴۰۲، دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی زندانی سیاسی رضا رسایی را رد کرده بود. دیوان عالی کشور این دادرسی را فاقد شرایط قانونی اعلام کرده بود.

پیش از این شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه، زندانی سیاسی رضا رسایی را از بابت اتهام مباشرت در قتل عمد به اعدام محکوم کرده بود. این حکم در تاریخ ۱۵مهرماه ۱۴۰۲، به وکلای مدافع وی ابلاغ شده بود. روز یک‌شنبه ۱۰دی‌ماه ۱۴۰۲، این حکم توسط شعبه هفدهم دیوان عالی کشور به شعبه اجرای احکام دادگاه کیفری کرمانشاه ارجاع داده شده بود.

زندانی سیاسی رضا رسایی، افزایش فشار و محرومیت بر وی و خانواده‌اش

خطر اجرای حکم اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی

شکنجه وحشیانه زندانی سیاسی رضا رسایی به منظور اخذ اعتراف اجباری

رضا رسایی شهروند کرد، ۳۴ ساله، یارسان و اهل شهرستان صحنه در استان کرمانشاه است. او در روز جمعه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، در شهرستان کرج به اتهام قتل نادر بیرامی رئیس سازمان اطلاعات سپاه شهرستان صحنه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه منتقل شد.

پس از پایان بازجویی، او را به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل کردند. اما پس از مدتی او را به مدت ۲۱ روز، به همراه تعدادی دیگر از بازداشت شدگان مراسم سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد از زندان دیزل آباد کرمانشاه به بازداشتگاه اداره آگاهی این شهر منتقل کرده و تحت فشار و بازجویی قرار دادند.

زندانی سیاسی رضا رسایی در جریان برگزاری جلسات دادگاه، بارها اتهامات مطرح شده را رد کرد و اعلام کرد که در بازداشتگاه اداره آگاهی صحنه شکنجه و تهدید به تجاوز شده و تحت این شرایط مجبور به اعترافات اجباری علیه خود شده است.

استناد قاضی صادر کننده حکم بدوی به “اعترافات اجباری اخذ شده از آقای رسایی در دوران بازجویی”، سهم چشمگیری در محکومیت متهم به مجازات اعدام را در پی داشت.

قتل رئیس اطلاعات سپاه توسط افراد ناشناس

نادر بیرامی رئیس اطلاعات سپاه شهرستان صحنه بود که شخصا در سرکوب جوانان و مردم معترض شرکت داشت. وی روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ شخصا در سرکوب مردم معترض که در مراسم بزرگداشت سید خلیل عالی‌نژاد حضور داشتند، شرکت فعال داشت. سید خلیل عالی‌نژاد نوازنده و خواننده کرد بود. وی سال ۱۴۰۰ به طرز مشکوکی به قتل رسیده بود. مراسم بزرگداشت این هنرمند یارسان، به یک اعتراض ضد حکومتی تبدیل شده بود.

رضـا رسایی از اقلیت مذهبی یارسان‌‌های ایران است. این اقلیت در طی ۴ دهه گذشته همواره تحت سرکوب و دستگیری نیروهای امنیتی قرار داشته‌اند.

مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ